کد خبر: ۲۳۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
نوروزی گفت: کلیه‌هایی که سنگ ساز هستند درمان ندارند البته اگر لازم باشد دارو‌هایی به منظور پیشگیری از سنگ ساز بودن کلیه‌ تجویز می‌شود.
ناطقان: محمدرضا نوروزی جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما با اشاره به موضوع تکرر ادرار گفت: مثانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ سی سی ظرفیت دارد به طوری که پس از آن ادرار باید از مثانه تخلیه شود.

نوروزی با اشاره به اینکه در طول روز پنج الی شش بار ادرار باید تخلیه شود افزود: شب‌ها مثانه در حالت استراحت قرار می گیرد و تکرر ادرار شبانه اذیت کننده است، کسانی که دیابت دارند تکرر ادرار در آن‌ها زیاد است به طوری که حجم ادرار از مثانه کم کم خارج می‌شود و فرد مجبور است تند تند برای تخلیه ادرار به دستشویی برود.

او با اشاره به مثانه‌های تحریک‌پذیر عنوان کرد: در کسانی که بزرگی خوش خیم پروستات و انسداد مجاری ادراری دارند تکرر ادرار دیده می‌شود لذا ما با شرح حال بیمار توصیه به انجام سونوگرافی و پس از آن نیز اقدام به درمان می‌کنیم.

این جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی با اشاره به کلیه‌های سنگ ساز افزود: کلیه‌هایی که سنگ ساز هستند درمان ندارند البته می‌توان پیشگیری کرد و اگر لازم باشد دارو‌هایی به منظور پیشگیری از سنگ ساز بودن کلیه‌ها تجویز می‌کنیم.
فشار خون بالا و قند مهمترین علت بیماری‌های کلیه در کشور

نوروزی با اشاره به مهمترین علت بیماری کلیه ادامه داد: مهمترین علت بیماری کلیه در کشور ما فشار خون بالا و بیماری قند است به طوری که این دو مورد جزو علل شایع اختلال در عملکرد کلیه محسوب می‌شوند، سنگ کلیه؛ انسداد در مسیر ادرار ایجاد می‌کند و به عامل اختلال در عملکرد کلیه تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید

    خواص شگفت‌انگیز هلو؛ از رفع بوی بدن دهان تا درمان سنگ کلیه

این متخصص و جراح بیماری‌های کلیوی با اشاره به اینکه وضعیت کلیه جنین را می‌توان با سونوگرافی تشخیص داد گفت: با مشاهده نارسایی در کلیه جنین پس از به دنیا آمدن نوزاد پزشکان اقدام به درمان کلیه می‌کنند.

نوروزی تصریح کرد: در مواردی که فشار خون فرد بالا باشد ممکن است هر دو کلیه مورد تنش قرار بگیرد، اگر کارکرد کلیه بالا رفته باشد به معنای کم کار شدن دو کلیه است.

این متخصص و جراح بیماری‌های کلیوی با اشاره به اینکه ممکن است در پسر بچه‌ها پس از ختنه تنگی مجاری ادرار ایجاد شود افزود: در دختر‌ها تنگی مکانیکی کم داریم، اگر در دختربچه‌ای این تنگی مکانیکی دیده شد باید سیستم عصبی مثانه و کلیه را مورد بررسی قرار داد، زیرا ممکن است عصب آسیب دیده باشد که درست شدن آن سخت است.

نوروزی با اشاره به اینکه دفع پروتئین از ادرار نباید داشته باشیم افزود: بیماری‌های نسج کلیه مثل عفونت، التهاب، وجود سنگ و انسداد‌ها می‌تواند سبب دفع پروتئین از ادرار شود، دیابت با اثرگذاری در کلیه، لوله‌های تصفیه کننده را آسیب می‌رساند، وقتی پروتئین زیاد از ادرار دفع شود نشانه این است که بافت کلیه دچار آسیب شده است.

او ادامه داد: واریکوسل پدیده فیزیکی است که دریچه‌های داخلی عروق بیضه فرد را دچار آسیب می‌کند و خون برگشت داده نمی‌شود؛ لذا ما از مدل‌های خفیف این بیماری نگران نیستیم، اما در موارد شدید بر روی بارداری اثر می‌گذارد.

این جراح بیماری‌های کلیوی با اشاره به اینکه اگر فرد از واریکوسل شکایت کند مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد افزود: هر خونی را باید در ادرار جدی بگیریم. نباید خون در ادرار وجود داشته باشد، در صورت مشاهده خون در ادرار حتماً باید به پزشک مراجعه و علت را جویا شویم؛ بنابراین با این موضوع نباید اصلا شوخی کرد.

او با اشاره به اینکه بهترین درمان سرطان کلیه جراحی است اظهار کرد: کسانی که درد‌های مبهم شکمی دارند و یا اینکه در ادرارشان خون مشاهده کردند حتماً باید مورد پیگیری قرار بگیرند، اگر عفونت در رحم دیده شود ممکن است لوله‌های رحمی دچار آسیب شده باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین