کد خبر: ۲۴۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
فلوروسکوپی (fluoroscopy) یک روش تصویربرداری است که در علوم تشخیصیِ رادیولوژی و فیزیک پزشکی کاربرد فراوانی دارد.
ناطقان: فلوئوروسکوپی یا فلوروسکوپی یک روش تصویربرداری است که از اشعه ایکس استفاده می کند تا امکان تجسم ساختارهای بدن را فراهم کند. در طول فلوروسکوپی ، پرتوهای اشعه ایکس بطور مداوم بر روی صفحه نمایش تابیده و ضبط می شوند و تصویری پویا در زمان واقعی تولید می کنند. این امکان ارزیابی پویا از آناتومی و عملکرد را فراهم می کند. مواد حاجب با چگالی بالا ممکن است به بدن بیمار وارد شود تا امکان تمایز بیشتر بین ساختارها فراهم شود.

 

پرتوی مداوم پرتوی ایکس از قسمت بدن که مورد بررسی قرار می گیرد عبور می کند. پرتو به یک مانیتور مانند تلویزیون منتقل می شود تا قسمت بدنه و حرکت آن با جزئیات مشاهده شود. فلوروسکوپی ، به عنوان یک ابزار تصویربرداری ، پزشکان را قادر می سازد که بسیاری از سیستم های بدن ، از جمله سیستم های اسکلتی ، گوارشی ، ادراری ، تنفسی و تولید مثل را مورد بررسی قرار دهند.

 

ممکن است فلوروسکوپی برای ارزیابی نواحی خاص بدن از جمله استخوان ها ، ماهیچه ها و مفاصل و همچنین اندام های دیگر مانند قلب ، ریه یا کلیه انجام شود.

سایر روشهای مرتبط که ممکن است برای تشخیص مشکلات استخوانها ، عضلات یا مفاصل مورد استفاده قرار گیرد شامل اشعه ایکس ، میلوگرافی ، توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن ) ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI ) و آرتروگرافی است.



 

دلایل استفاده از فلوروسکوپی چیست؟

فلوئوروسکوپی در بسیاری از انواع معاینات و روشها مانند اشعه ایکس باریم ، کاتتریزاسیون قلبی ، آرتروگرافی (تجسم مفصل یا مفاصل) ، پونکسیون کمری ، قرار دادن کاتترهای داخل وریدی (IV) (لوله های توخالی که وارد رگها یا شریان ها می شوند)، پیوگرام داخل وریدی ، هیستروسالپنگوگرام و بیوپسی استفاده می شود.

 

فلوروسکوپی ممکن است به تنهایی به عنوان یک روش تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد ، یا ممکن است در ارتباط با سایر روش های تشخیصی یا درمانی استفاده شود.

 

در پرتوهای ایکس باریم ، فلوروسکوپی که به تنهایی استفاده می شود ، به پزشک اجازه می دهد حرکت روده ها را در هنگام حرکت باریم از طریق آنها مشاهده کند و به پزشک اجازه می دهد تا بیمار را برای تصویربرداری از نقطه قرار دهد. در کاتتریزاسیون قلبی ، از فلوروسکوپی به عنوان یک ماده کمکی استفاده می شود تا پزشک بتواند جریان خون را از طریق عروق کرونر مشاهده کند تا بتواند وجود انسداد شریانی را ارزیابی کند. برای قرار دادن کاتتر داخل وریدی ، فلوروسکوپی به پزشک کمک می کند تا کاتتر را به محل خاصی در داخل بدن هدایت کند.

 

موارد دیگر استفاده از فلوروسکوپی شامل موارد زیر است:

• پیدا کردن اجساد خارجی

• تزریق بیهوشی به مفاصل یا ستون فقرات با هدایت تصویر

• ورتبروپلاستی جلدی. روشی است شامل قرار دادن یک سوزن کوچک در داخل استخوان خرد شده است.

ممکن است دلایل دیگری برای توصیه فلوروسکوپی پزشک وجود داشته باشد.

 
خطرات فلوروسکوپی, فلوروسکوپی در ارتوپدی

فلوروسکوپی دیجیتال

 

عوارض جانبی فلوروسکوپی چیست؟

ممکن است بخواهید از میزان تشعشعات مورد استفاده در طول عمل و خطرات ناشی از وضعیت خاص خود از پزشک سوال کنید. در فلوروسکوپی بیمار پیوسته در معرض اشعه ایکس بوده و دوز اشعه‌ای که دریافت می‌کند می‌تواند بسیار زیاد باشد. این نکته‌ای است که باید در فلورسکوپی مورد توجه قرار گیرد. تمام خطراتی که در رادیوگرافی وجود دارد در فلوئوروسکوپی با شدت بیشتر وجود دارد، زیرا تشعشع رسیده به مریض با پیوسته بودن بالاتر خواهد شد.

 

اگر باردار هستید یا گمان می کنید که باردار هستید ، باید به پزشک خود اطلاع دهید. قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی در دوران بارداری ممکن است منجر به نقص هنگام تولد شود.

 

در صورت استفاده از رنگ کنتراست ، خطر واکنش آلرژیک به رنگ وجود دارد. بیمارانی که به داروها ، مواد حاجب ، ید یا لاتکس حساسیت دارند یا به آنها حساس هستند ، باید به پزشک خود اطلاع دهند. همچنین بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا سایر مشکلات کلیوی باید به پزشک خود اطلاع دهند.

 

برخی از عوامل یا شرایط خاص ممکن است در دقت یک روش فلوروسکوپی اختلال ایجاد کند. یک روش اشعه ایکس باریم اخیر ممکن است با قرار گرفتن در معرض ناحیه شکم یا ناحیه کمر اختلال ایجاد کند.

بسته به وضعیت پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. حتما قبل از انجام هرگونه نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

 

معاینه مناسب فلوروسکوپی از نظر پزشکی ، مزایای بالینی را ارائه می دهد که از خطر تشعشعات دریافت شده در طول معاینه بیشتر است. هنگامی که توسط رادیولوژیست های مجرب و متخصص رادیولوژی استفاده می شود ، معاینات فلوروسکوپی فواید تشخیصی قابل توجهی را برای بیماران فراهم می کند و در هدایت برنامه های درمانی مؤثر است. بیماران و والدین کودکان بیمار باید در مورد معاینه با پزشک و رادیولوژیست خود صحبت کنند.

 

آمادگی برای انجام فلوروسکوپی :

موارد احتیاطی: اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید ، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

لباس: ممکن است از شما خواسته شود که لباس بیمار را تغییر دهید و از لباسی که برای شما فراهم شده استفاده کنید. تمام جواهرات و اشیاء با ارزش را در خانه قرار دهید.

خوردن / نوشیدن: براساس معاینه ای که برای شما برنامه ریزی شده است ، دستورالعمل های خاص ارائه خواهد شد.

آلرژی: در صورت حساسیت یا آلرژی به داروها ، رنگهای کنتراست یا ید به رادیولوژیست یا متخصص اطلاع دهید.

 

چه معایناتی ممکن است شامل فلوروسکوپی باشد؟

آزمایشاتی که ممکن است از فلوروسکوپی به عنوان بخشی از فرایند درمان استفاده کنند:

• تنقیه باریم

• بلع باریوم

• انتروکلیز

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

• روش های رادیولوژی مداخله ای

• روشهای عصبی-رادیویی مداخله ای

• میلوگرام

• آزمایشات دستگاه گوارش فوقانی

• آزمایشات روده ها

 
خطرات فلوروسکوپی, فلوروسکوپی در ارتوپدی

فلوروسکوپی روده

 

روند انجام فلوروسکوپی :

فلوروسکوپی ممکن است به صورت سرپایی یا به عنوان بخشی از اقامت شما در بیمارستان انجام شود. بسته به شرایط و عملکرد پزشک ممکن است رویه ها متفاوت باشد.

 

به طور کلی ، فلوروسکوپی این روند را دنبال می کند:

• از شما خواسته می شود لباس را دربیاورید و لباسی که برای شما تهیه شده را بپوشید.

 

• بسته به نوع رویه ای که انجام می شود ، از طریق بلع ، تنقیه یا داخل وریدی (IV) در دست یا بازوی شما ، ممکن است ماده حاجب تزریق شود.

 

• در میز اشعه ایکس قرار خواهید گرفت. بسته به نوع روش ، از شما خواسته می شود موقعیت های مختلفی را انجام دهید ، قسمت خاصی از بدن را جابجا کنید یا در حالی که فلوئوروسکوپی در حال انجام است نفس خود را در فواصل زمانی نگه دارید.

 

• برای تولید تصاویر فلوروسکوپی ساختار بدن مورد بررسی یا درمان از یک دستگاه ویژه اشعه ایکس استفاده خواهد شد.

 

• به منظور تجسم بهتر اندامها یا ساختارهای مورد بررسی ، ممکن است یک ماده رنگ یا کنتراست به خط IV تزریق شود.

 

• در مورد آرتروگرافی (تجسم مفصل) ، هرگونه مایع موجود در مفصل قبل از تزریق ماده حاجب آسپیراسیون شود (با سوزن خارج می شود). پس از تزریق کنتراست ، ممکن است از شما خواسته شود که مفصل را برای چند دقیقه حرکت دهید تا به طور مساوی ماده حاجب را در سراسر مفصل توزیع کنید.

 

• نوع رویه ای که انجام می شود و قسمت بدنی که مورد بررسی قرار گرفته و یا تحت درمان قرار می گیرد ، طول عمل را تعیین می کند.

 

در حالی که خود فلوروسکوپی دردناک نیست ، روش خاصی که انجام می شود ممکن است دردناک باشد ، مانند تزریق به مفصل یا دسترسی به شریان یا ورید برای آنژیوگرافی. در این موارد ، رادیولوژیست بسته به روش خاص ، کلیه اقدامات راحتی ممکن را انجام می دهد ، که می تواند شامل بی حسی موضعی ، آرامبخشی آگاهانه یا بیهوشی عمومی باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین