کد خبر: ۲۴۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: اهدای خون تأثیری بر کاهش ایمنی بدن ندارد و پایگاه‌های خون‌گیری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده خدمت‌رسانی به اهداکنندگان خون هستند.
ناطقان: شراره دژکام ضمن تبریک ۹ مرداد ماه روز اهدای خون به همه پرسنل این سازمان و اهداکنندگان خون و با بیان اینکه نیاز به خون همیشه در بیمارستان‌ها وجود دارد، اظهار کرد: بیماران تالاسمی، هموفیلی، تصادفات و عمل‌های جراحی و خونریزی‌های گوارشی، زایمان و نیاز به تعویض خون نوزادان از جمله مواردی است که نشان دهنده نیاز همیشگی به اهدای خون برای نجات هم‌نوعان است.

وی با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در تعداد مراجعین اهدای خون کاهش داشته ایم عنوان کرد: اطمینان می‌دهیم که اهدای خون تأثیری بر کاهش ایمنی بدن ندارد و پایگاه‌های خون‌گیری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از وسایل یک‌بار مصرف و استریل آماده خدمت رسانی به اهداکنندگان خون می‌باشند.

با توجه به اینکه زمان نگهداری پلاکت فقط سه روز است لذا این امر باعث شده تا همیشه به اهدای خون نیاز داشته باشیم

مدیرکل انتقال خون استان ادامه داد: با توجه به اینکه با کاهش اهدای خون مواجه بوده ایم اما با کمک اهداکنندگان خون ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمان استان تأمین شده است و در شبکه خون‌رسانی ملی نیز حضور فعالی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه با هر کیسه خون جان سه نفر نجات می‌یابد، تصریح کرد: اهدا کنندگان خون مورد معاینه و مشاوره قرار می‌گیرند و پس از آن اقدام به اهدای خون می‌کنند و گفتنی است از هر کیسه خون فرآورده‌هایی مثل گلبول‌های قرمز، پلاسما و پلاکت به دست می‌آید که با توجه به اینکه زمان نگهداری پلاکت فقط سه روز است لذا این امر باعث شده تا همیشه به اهدای خون نیاز داشته باشیم.

تجهیز مرکز انتقال خون استان به دستگاه پلاسما فرز

مدیرکل انتقال خون استان از دریافت مجوز برای پلاسما فرز تولیدی در استان خبر داد و گفت: در این روش توسط دستگاه پلاسمافرزیس فقط پلاسما از بدن خارج می‌شود و گلبول‌های قرمز به بدن باز گردانده می‌شود.

دژکام از دریافت ۱۲۴ مورد پلاسما برای استفاده در درمان بیماران کرونایی در استان خبر داد و گفت: بیماران بهبود یافته کرونایی می‌توانند ۲۸ روز بعد از بهبودی و پس از انجام معاینات لازم اقدام به اهدای پلاسما کنند.

آمار اهدا کنندگان پلاسما در استان پایین است

وی در خصوص پایین بودن آمار اهدا کنندگان پلاسما عنوان کرد: با توجه به اینکه افراد ۱۸ ساله تا ۶۵ ساله امکان اهدای پلاسما دارند و افرادی که سابقه بیماری قلبی، مغزی و بیماری‌های خاص و همچنین خانم‌هایی که سابقه زایمان و یا سقط جنین دارند نمی‌توانند اهدای پلاسما کنند و اختیاری بودن اهدای آن باعث پایین بودن مراجعه کنندگان برای اهدای پلاسما شده است.

خون اهدایی مردم رایگان به دست افراد بیمار و نیازمند خون می‌رسد

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه خون اهدایی مردم رایگان به دست افراد بیمار و نیازمند خون می‌رسد، افزود: فرآیندهای انتقال خون در مراکز اهدای خون استان مطابق با استانداردهای جهانی است.

وی در پایان مطرح کرد: در مراکز اهدای خون برای اهدا کنندگان مستمر که تاکنون واکسن هپاتیت B دریافت نکرده‌اند، معرفی نامه‌ای صادر می‌گردد تا با مراجعه به مراکز بهداشت نسبت به دریافت واکسن هپاتیت B اقدام نمایند.

دژکام گفت: ۴۶ سال پیش انتقال خون ایران تأسیس و با ۳ مرکز در کشور شروع به کار کرد و در سال ۱۳۶۱ نیز مرکز انتقال خون در اردبیل افتتاح شد و از سال ۱۳۸۰ اهدای خون در این سازمان به صورت داوطلبانه انجام شده است.

وی در خصوص مراکز فعال اهدای خون در استان اظهار کرد: در حال حاضر مراکز انتقال خون در شهرهای اردبیل، مشگین شهر، پارس آباد و خلخال فعال است و همچنین یک دستگاه اتوبوس سیار نیز در شهرهایی که دارای ساختمان انتقال خون نیستند به ترتیب اولویت و با اطلاع قبلی با تدابیر بهداشتی مستقر می‌شود.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین