کد خبر: ۲۴۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که زمان‌بندی غذا خوردن می‌تواند به سلامت متابولیسم بدن کمک کند.
ناطقان: به نقل از مدیکال‌اکسپرس‌، پژوهشی که در "دانشگاه پنسیلوانیا"(UPenn) انجام شده است، نشان می‌دهد که تقریبا همه سلول‌های بدن، ساعت مخصوص به خود را دارند و تعامل این ساعت‌ها با یکدیگر، نقش مهمی در سلامت متابولیسم بدن دارد.

پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهند کارمندانی که به صورت شیفتی کار می‌کنند، از اضافه‌وزن و دیابت رنج می‌برند زیرا همکاری لازم بین ساعت‌های درونی بدن آنها وجود ندارد و زمان غذا خوردن آنها نیز نامنظم است. در هر حال، اطلاعات کمی در مورد تعامل میان ساعت‌های درونی و زمان‌بندی غذا خوردن و همچنین تاثیر آنها بر سلامت کلی بدن وجود دارد. پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در بررسی جدید خود تلاش کردند تا به اطلاعات بیشتری در این مورد دست یابند.

"میشل لازار"(Mitchell Lazar)، سرپرست این پژوهش گفت: ساعت‌های درونی مغز، با ساعت‌های بافت‌های محیطی هماهنگ می‌شوند. اختلال در تنظیمات این سیستم می‌تواند به اختلال متابولیک بدن بیانجامد. در هر حال، در مورد عوامل محیطی و ژنتیکی که ساعت‌های بافت‌های محیطی را کنترل می‌کنند و ارتباط این ساعت‌ها در سلول‌های گوناگون، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.

پژوهشگران در این پروژه، موش‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که ساعت درونی سلول‌های اصلی بافت کبد موسوم به "هپاتوسیت"(Hepatocyte) در آنها مختل شده بود. پژوهشگران دریافتند که این اختلال، به انباشته شدن تری‌گلیسرید در خون می‌انجامد و می‌تواند به بروز بیماری قلبی، دیابت و سکته منجر شود.

نتایج این پژوهش، اهمیت ساعت درونی را در بافت محیطی کبد و رسیدن به سلامت متابولیک نشان می‌دهند.

نکته جالب پژوهش این بود که با مختل شدن ساعت درونی هپاتوسیت‌ها، متابولیستم دیگر سلول‌های کبد نیز دوباره برنامه‌ریزی شد.

"دونگین گوآن"(Dongyin Guan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: کشف ما در مورد ارتباط ساعت درونی سلول‌های گوناگون بسیار هیجان‌انگیز است و نتایج غیرمنتظره‌ای را ارائه می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین