کد خبر: ۲۴۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کودکان علاقه زیادی به این دارند که در دوران بلوغ تبدیل به ورزشکاری حرفه‌ای شوند اما اگر زمان ورود به ورزش زودتر از زمان معقول باشد، بدون تردید عواقب زیادی برای کودکان به‌همراه خواهد داشت.
ناطقان: کودکان علاقه زیادی به این دارند که در دوران بلوغ تبدیل به ورزشکاری حرفه‌ای شوند اما اگر زمان ورود به ورزش زودتر از زمان معقول باشد، بدون تردید عواقب زیادی برای کودکان به‌همراه خواهد داشت.

ورود زودهنگام به ورزش تخصصی امکان تعامل کودکان را با یکدیگر نسبت به بازی‌های گروهی کاهش می‌دهد و بر رشد اجتماعی کودک تأثیر منفی دارد.

 

ورود زود هنگام کودکان به ورزش تخصصی را از لحاظ روان‌شناختی موجب دل‌زدگی زود هنگام کودک از ورزش  می شود و کودک از نظر رشد روانی هنوز به حد کافی رشد نکرده است تا بتواند شکست در مسابقه را تحمل کند. شرکت زود هنگام در کلاس‌های رسمی و جدی ورزشی همچنین لزوم پیروی از فرمان‌های مربی امکان تعامل کودکان را با یکدیگر نسبت به بازی‌های گروهی کاهش می‌دهد و این خود بر رشد اجتماعی کودک تأثیر منفی دارد.

 


 

هیچ‌گاه نباید برای زودتر شکوفا شدن استعداد یک کودک او را مجبور به انجام تمریناتی کرد که عواقب بدی برای وی دارد. بارها دیده شده که در باشگاه‌های کوچک و محلی، نونهالی که استعداد خوبی دارد در مسابقات رزمی به مصاف کودکی می‌رود که از او بزرگ‌تر است و آسیب‌های شدید و جبران‌ناپذیری نصیب کودک کوچک‌تر می‌شود.

 

شروع ورزش حرفه ‌ای در یک رشته تخصصی در سنین پایین نه تنها مانع پرورش مهارت‌های او می شود بلکه او را با نیازهای جسمی، فیزیولوژیک و روحی- روانی متعددی مواجه می‌کند که منجر به بروز عوارض گوناگون در آینده فرد می شود.

 

برای سنین پایین ورزش باید آموزشی باشد مانند شنا، ژیمناستیک و... که دراین سن کودک با مقدمات آن آشنا می گردد .



 

ورزش مناسب برای کودکان پرجنب و جوش و بسیار فعال:

ورزش های همراه با آهنگ ، هاکی ، هنرهای رزمی

 

ورزش مناسب برای کودکان نسبتا کم تحرک با فعالیت پایین:

گلف، بولینگ، شمشیربازی، تیراندازی با کمان

 

ورزش مناسب برای کودکانی که نیاز به فعالیت های فردی دارند:

ژیمناستیک، تنیس، یوگا، شنا

 

ورزش مناسب برای کودکانی که نیاز به فعالیتهای گروهی دارند:






 

معیارهای مورد نظر مراحل تکامل ورزش در کودکان چیست؟

1- سن 6 تا 10 سالگی مرحله شروع 2- سن 11 تا 14 سالگی مرحله شکل‌گیری ورزش. 3- سن 15 تا 18 سالگی مرحله تخصصی شدن. 4- سن 19 سالگی به بالا مرحله دستیابی به درجات عالی مهارت(اوج عملکرد)

 

مثلاً از جمله ورزش‌های مطرحی که بسیاری از مراجعه کنندگان پیرامون آن سوالاتی را عنوان می‌کنند ژیمناستیک، جودو و بسکتبال است که در همین جا یادآوری می‌کنم ورزش ژیمناستیک در دختران سن شروع از 6 الی8 سالگی، سن تخصصی شدن 9 الی 10 سال و سن اوج عملکرد 14 تا 18 سالگی است.

 

همچنین ورزش جودو سن شروع 8 تا 10 سال، تخصصی شدن 15 تا 16 سال و اوج عملکرد 22 تا 25 سالگی است. و بسکتبال نیز 10 تا 12 سالگی سن شروع، 14 تا 16 سال تخصصی شدن و 20 الی 28 سالگی هم سن مناسب اوج عملکرد است.
برچسب ها: ورزش ، کودکان ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین