کد خبر: ۲۴۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۰
در مطلب زیر به برخی از دلایل سردی پا‌ها و درمان‌های خانگی آن می‌پردازیم.
ناطقان: سردی پا‌ها و بی‌حس شدن در فصل سرد سال طبیعی است، اما احساس این عارضه در روز‌های گرم می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد. این احساس سردی گاهی حتی با پوشاندن پا‌ها هم رفع‌شدنی نیست. زنان، چون تراکم کلی چربی و عضلات‌شان کمتر ازمردان است، جریان خون در دست و پای آن‌ها هم کمتر است و سردی پا در آن‌ها شایع‌تر است.

در این مطلب به برخی از دلایل سردی پا‌ها و درمان‌های خانگی آن می‌پردازیم:

دلایل این سردی بی‌موقع چه می‌تواند باشد؟
کم‌کاری تیروئید
تیروئید در اصل ترموستات بدن است و با کم‌کار بودنش بیشتر فعالیت‌های بدن آرام انجام می‌شوند و فرد با علایمی مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن و احساس سردی در دست و پا‌ها روبه رو می‌شود. کم‌کاری تیروئید در زنان و افراد بالای ۴۰ سال بسیار رایج است.
استرس یا اضطراب بالا
فرد با هربار اضطراب، بدنش آدرنالین تولید می‌کند. آدرنالین باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون در تمام بدن کاهش می‌یابد. با کم شدن جریان خون در قسمت‌های انتهایی بدن، دمای بدن به‌تدریج پایین آمده و احتمالا به سردی دست‌ها و پا‌ها منجر می‌شود.
اختلال در گردش خون
فردی که گردش خون ضعیفی دارد اغلب در رساندن خون کافی به قسمت‌های پایین بدن دچار اشکال می‌شود. در نتیجه در پا‌ها و دست‌ها احساس سردی می‌کند. گردش خون ضعیف می‌تواند ناشی از نشستن طولانی پشت میز هم باشد.
کم‌خونی
زمانی کم‌خونی در بدن رخ می‌دهد که میزان گلبول قرمز سالم در خون برای رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن کاهش یابد. معمول‌ترین نشانه کم‌خونی
احساس خستگی و ضعف بدن در کنار علایمی همچون سردی پا‌ها و دست‌ها، احساس گیجی تنگی نفس، سردرد و رنگ‌پریدگی است.
لاغری بیش از حد
با وزن کم و کمبود چربی، بدن توانایی از بین بردن دمای سرد بدن را ندارد. کاهش میزان مصرف غذا باعث توقف کالری‌سوزی در متابولیسم بدن می‌شود درنتیجه بدن در تامین حرارت ناتوان می‌شود.
کم آبی بدن
آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. اگر شما به اندازه کافی آب بنوشید، آب گرما را به آرامی آزاد و دمای بدن را تنظیم می‌کند.
راه‌های درمانی طبیعی سردی پا‌ها
زنان در فاصله سنی ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه به ۱۸ میلی‌گرم آهن نیاز دارند. توصیه می‌شود برای جبران و تامین آهن بدن از غذا‌های غنی از آهن مانند خرما، سیب، عدس، گوشت قرمز، اسفناج بادام و زردآلوی خشک استفاده کنید. درصورت لزوم با توصیه پزشک می‌توانید مکمل‌های آهن هم مصرف کنید.

ماساژ پا با روغن‌های گرم‌شده زیتون، نارگیل یا کنجد به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باعث تحریک و افزایش جریان خون می‌شود. پس از ماساژ با جوراب پنبه‌ای نرم، پا را بپوشانید. کار ماساژ را می‌توانید هر شب قبل از خواب انجام دهید.

پا‌ها را حمام آب گرم دهید. قبل از خواب لگنی را با آب گرم پر کرده و پا‌های خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.
از مرطوب‌کننده روزانه پا که باعث تغذیه و بهبود آن می‌شود استفاده کنید.

ورزش و نرمش پاها، گردش خون را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

زمان مراجعه به پزشک
درصورتی‌که به‌طور مداوم با سردی پا‌ها مواجه بودید، برای تشخیص دقیق‌تر حتما با پزشک مشورت کنید. به‌خصوص اگر سردی پا‌ها با نشانه‌های دیگری همچون خستگی، تغییرات وزنی، تب، درد مفاصل، زخم‌های روی انگشت یا پا و تغییرات پوستی مثل آکنه‌ها، پوسته پوسته‌شدن یا ضخیم شدن پوست همراه باشد.
برچسب ها: درمان ، علت ، سردی ، پاها
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین