کد خبر: ۲۴۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۴ ماهه امسال گفت: براساس قانون مالیات های امسال از بساز و بفروش هایی که مجوز ساخت آنها سال ۹۵ است، مالیات اخذ می شود.
ناطقان: محمد مسیحی با اشاره به تعیین مالیات مقطوع عملکرد برای سال ۹۸ صاحبان مشاغل، اظهارداشت: در صورتی که صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی مربوطه، مجموعه فروش کالا و خدمات آنها در سال ۹۸ حداکثر ۳۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم به مبلغ ۹۹۰ میلیون تومان باشد مشمول مالیات مقطوع می شوند.

* یک میلیون و ۴۰۰ هزار از صاحبان مشاغل مشمول مالیات مقطوع

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی تاکید کرد: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار از صاحبان مشاغل مالیات مقطوع سال ۹۷ را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در کنار مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، بحث اخذ مالیات بر مبنای خوداظهاری مطابق ماده ۹۷ این قانون اجرایی می شود، بیان داشت: طبق قانون، امسال باید مالیات مودیان را بر مبنای ماده ۹۷ اجرایی کنیم. یعنی آنکه سازمان امور مالیاتی اظهارنامه مودیان را مورد پذیرش قرار دهد و صرفاً درصدی از آنها (پرریسک) را رسیدگی و حسابرسی کند. امسال نخستین سالی است که این موضوع عملیاتی می شود.

* اجرای قانون اخذ مالیات بدون رسیدگی

مسیحی با اشاره به اینکه اظهارنامه عملکرد سال ۹۸ نیز برمبنای ماده ۹۷ قانون مالیات ها رسیدگی خواهد شد، عنوان کرد: درصدی از اظهارنامه های سال ۹۸ مودیان اگر منطبق با واقعیت و مطابق مقررات باشد را می‌پذیریم و بدون رسیدگی مالیات قطعی محسوب می شود.

معاون سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: اگر مودیان فکر می‌کنند که مالیات مقطوع برایشان منصفانه نیست می توانند از ظرفیت ماده ۹۷ استفاده کرده و مالیات واقعی را ابراز کنند تا با استفاده از کنترل های سیستمی اظهارشان در صورتی که خلاف واقع نبود، مورد پذیرش قرار گیرد.

* رشد ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۴ ماهه

این مقام مالیاتی در مورد وضعیت درآمدهای مالیاتی طی ۴ ماه سال ۹۹ به تنگنای بودجه ای ناشی از تحریم و شرایط کرونا، تصریح کرد: علی‌رغم این که اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی به مرداد ماه و شهریور ماه منتقل شده و همچنین مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار امسال نیز به تعویق افتاد، وضعیت درآمدهای مالیاتی را خوب ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ درآمدهای مالیاتی ۴ ماهه امسال رشد داشته است.  عمده این رشد از محل مالیات های مستقیم است.

مسیحی یکی از رویکردهای سازمان امور مالیاتی رو تمرکز بر معوقات و مطالبات دانست و افزود: همچنین از ظرفیت بخشودگی جرایم نیز استفاده شد. روی پرونده های مهم انرژی گذاشتیم و فرآیند دادرسی برخی پرونده ها از جمله پرونده های مهم تسریع شد. از طرفی وقتی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار مودی مالیات مقطوع تعیین می شود، بهره وری و کارآمد سازمان افزایش می یابد و بر مودیان پرریسک و فراریان مالیاتی متمرکز می شود.

وی با اشاره به اینکه رصد تراکنش های مالی بانکی باعث شده رفتار فعالان اقتصادی تغییر کند و مودیان سعی می کنند مالیات را با درجه ای از تمکین بهتری پرداخت کنند، گفت: مجموع اینها اتفاقاتی است که سازمان مالیاتی دنبال می کند.

* شروع اخذ مالیات از بساز و بفروش ها

مسیحی از دیگر رویکردهای سازمان مالیاتی را مربوط به اجرای ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم دانست و افزود: این ماده مربوط به مالیات بساز و بفروش ها است که از تاریخ ۱ فروردین ۹۵ جواز ساخت گرفته و ساختمان را ساخته و به فروش رساندند. باید اظهارنامه‌مالیاتی بدهند چرا که اطلاعات آنها را دریافت خواهیم کرد. علاقه‌مندیم که خودشان در نظام مالیاتی ثبت نام و اظهارنامه مالیاتی بدهند در غیر این صورت اگر ما مطالبه کنیم بخشی از جرایم، به خصوص جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی غیر قابل بخشودگی خواهد بود.

معاون سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم، یادآور شد: طبق مفاد ماده ۱۶۹ مکرر از سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری ها اطلاعات دریافت خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع شامل مجوزهای ساخت قبل از سال ۹۵ نمی‌شود. 

* نگاه درآمدی به خانه های خالی نداریم

مسیحی مورد درآمد مالیاتی خانه‌های خالی نیز گفت: سیاست بر این است که سوداگری کاهش یافته و تنظیم گری در عرضه و تقاضا ایجاد شود. صرفاً دنبال درآمد نیستیم و با ابزار مالیات به دنبال تحریک عرضه خانه‌های خالی در جامعه هستیم. اگر این قانون اثرگذار باشد القاعده مالیات حداقلی وصول می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین