کد خبر: ۲۴۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
اهدای خون علاوه بر اینکه یک عمل پسندیده محسوب می‌شود، فواید بی نظیری هم برای سلامتی افراد به همراه دارد.
ناطقان: همه روزه افراد زیادی ازجمله بیماران تالاسمی، هموفیلی، لوسمی و یا افرادی که بر اثر تصادفات خون زیادی را از دست می‌دهند برای نجات از مرگ به دریافت خون احتیاج دارند که تنها راه تزریق خون به آن‌ها استفاده از خون‌هایی است که افراد اهدا می‌کنند، به همین دلیل در سال۱۳۵۳ سازمان انتقال خون در راستای تلاش برای رفع نیاز و جان دوباره بخشیدن به بیماران خاص تاسیس شد. افراد زیادی هستند که سالانه چندین بار به اهدای خون اقدام می‌کنند. انجام این کار نه تنها خدا پسندانه است بلکه باعث تضمین سلامت افراد اهدا کننده می‌شود.
فواید مهم اهدای خون

پی بردن به سلامتی و چکاپ شدن

پیش از انجام فرآیند اهدای خونی در هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون سلامت افراد مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد تا از این طریق به سلامت خون اهدایی آن‌ها هم پی برده شود.

فرد اهدا کننده توسط یک پزشک، معاینه می‌شود تا مشخص شود که به کم خونی، کم یا زیاد بودن سطح هموگلوبین و یا فشارخون خون مبتلا نباشد. پس از این فرآیند و تایید توسط پزشک فرد مجاز به اهدای خون خواهد بود. در نتیجه فرد پیش از اهدای خون به طور کامل و رایگان چکاپ می‌شود.


کاهش ابتلا به سکته قلبی

یکی از علت‌های اصلی بروز سکته‌های قلبی در افراد افزایش سطح کلسترول خون است. کلسترول نوعی چربی است که میزان زیاد آن در بدن به مرور زمان باعث رسوب در شریان‌های قلبی و همچنین ضخیم شدن دیواره‌های عروق قلب می‌شود که در چنین شرایطی به دلیل تنگ‌تر شدن رگ‌های قلبی پمپاژ خون به اعضای بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد و میزان کافی خون و اکسیژن به قلب نمی‌رسد که در نهایت موجب بروز سکته قلبی در افراد می‌شود. اما اهدای خون باعث می‌شود تا میزان قابل توجهی از سطح کلسترول خون کاهش یابد و امکان ابتلا به سکته قلبی کم شود.

کاهش غلظت خون

وظیفه مغز استخوان در بدن تولید خون بوده و میزان خونی که در بدن تولید می‌شود ۵ لیتر است، اما در برخی موارد بنا به دلایلی مثل وجود هورمون‌هایی در بدن که بعد از سن بلوغ رشد می‌کنند، مغز استخوان به طور طبیعی و خودکار تغییراتی را در میزان ساخت خون و افزایش تعداد گلبول‌های قرمز ایجاد می‌کند. با اهدای خون میزان فشار و غلظت خون افراد کاهش می‌یابد و از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.


با اهدای خون لاغر شوید

زمانی که افراد میزانی از خونشان را اهدا می‌کنند هرچند که این مقدار بسیار زیاد نیست و فقط ۴۵۰ سی سی از کل حجم خون که ۵ لیتر است گرفته می‌شود، بدن به طور خودکار اقدام به تولید و جایگزین کردن خون از دست رفته می‌کند. در این هنگام با بالارفتن میزان سوخت و ساز بدن برای جایگزینی خون حدود ۶۵۰ کالری می‌سوزد و انرژی که صرف این کار می‌شود به مرور زمان به لاغر شدن فرد کمک می‌کند.
جلوگیری از ابتلا به سرطان با اهدای خون

آهن از جمله مواد معدنی است که وجود میزان مشخصی از آن در بدن لازم و ضروری است. اما همانطور که کمبود آهن در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی در افراد شود میزان زیاد این مواده معدنی هم می‌تواند برای فرد دردسر ساز باشد.

ازجمله خطراتی که از طریق بالا بودن میزان زیاد آهن در خون فرد را تهدید می‌کند افزایش احتمال ابتلا به سرطان است. در صورتی که افراد با اهدای خون حدود ۲۲۵ تا ۲۵۰ میلی گرم آهن دفع می‌کنند و به همین دلیل بهتر است تا افرادی که کم خونی دارند خون اهدا نکنند. همچنین اهدای خون به پاک سازی و تصفیه خون هم کمک می‌کند که در نهایت باعث کاهش ابتلا به سرطان می‌شود.
برچسب ها: اهدای خون ، سلامت ، بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین