کد خبر: ۲۴۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور:
محمود واعظی گفت: با علامت‌هایی که از کشور‌های اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم، زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه‌های آینده وضع به مراتب بهتر می‌شود.
ناطقان: آقای محمود واعظی امروز در مراسم رونمایی از دو مدل جدید (فیس‌لیفت) شرکت سایپا و خروج خودروی پراید از خط تولید افزود: امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند، زیرا هدف آن‌هایی که ما را تحریم کردند تسلیم شدن ایران در ۳ الی ۴ ماه بود، اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافت.

وی تصریح کرد: زندگی مردم سخت شده، اما چیزی متوقف نشده است؛ تحریم‌کنندگان فقط ایجاد مزاحمت کردند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گفت: با علامت‌هایی که از کشور‌های اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم، زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه‌های آینده وضع به مراتب بهتر می‌شود.

آقای واعظی تصریح کرد: ترامپ خواب این را نمی‌دید که در چهلمین سالگرد انقلاب، نظام ما سرپا باشد، اما دیدیم که کماکان سر پاست.

وی همچنین افزود: اگر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم، در صنعت خودروسازی کشور بیش از ۱.۵ میلیون نفر مشغول کارند و از سویی دیگر نزدیک ۵۰ حلقه رشته فعالیت به صنعت خودروسازی مرتبط هستند.

رئیس‌دفتر رئیس جمهوری گفت: با توجه به اهمیت بالای صنعت خودرو، اولین حوزه‌ای که تحریم شد همین صنعت بود تا از این طریق ارزش افزوده و اشتغال در کشور از بین برود و اگرچه در مقاطعی به مشکل هم برخوردیم، اما مدیران ما توانستند این شرایط را اداره کنند.

وی ادامه داد: مطابق با گزارش وزارت صمت به دولت، در امسال تولید خودرو ۱۹ درصد و تولید وانت‌بار بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

آقای واعظی با تاکید بر اینکه باید پژوهش اولویت اول صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور باشدگفت: تا زمانی که به کیفیت و توسعه توجه نشود، هرچقدر هم تولید داشته باشیم، در واقع در حال کپی‌سازی هستیم. زمانی می‌توانیم خودروساز حرفه‌ای شویم که به تحقیق و پژوهش (R&D) توجه داشته باشیم و ساخت داخل با R&D پیوند دارد.

وی افزود: از زمان آغاز تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های دو سال گذشته، اراده ما برای ساخت داخل بیشتر شده است.

واعظی گفت: با رفع تحریم‌ها ممکن است که واردات برای خودروساز و قطعه‌ساز سودآوری به همراه داشته باشد، اما مدیران نباید این دوره سخت را فراموش کنند و باید با تمام قوت ساخت داخل را جلو ببرند و خودرو سازان ما نباید هیچ‌وقت از خودرویی که می‌سازند راضی باشند، همیشه باید به فکر افزایش کیفیت به ویژه در بخش ایمنی‌سازی باشند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به قیمت خودروها، افزود: ۳ سال قبل این موضوع را در ستاد اقتصادی دولت برطرف کردیم؛ آن زمان ابلاغ کردیم که کارخانه به نیت پایین آمدن نرخ‌ها، ۵ درصد زیر قیمت بازار، بتواند خودرو بدهد؛ در دوره وزارت آقای شریعتمداری وزیر اسبق صمت این موضوع اجرا نشد و در دوره آقای رحمانی وزیر سابق صمت هم فقط امروز و فردا شد فلذا امیدواریم در این دوره این مصوبه اجرایی شود.

وی گفت: البته باید تولید بالا برود تا بازار اشباع شود؛ الان بیشتر سود به جیب دلالان می‌رود و فشار روی خودروساز و قطعه‌ساز است. از طرفی هم نمی‌توان یک‌دفعه قیمت‌ها را کاهش داد. به طور کلی ما موافق قیمت بالا یا پایین نیستیم بلکه به قیمت منطقی اعتقاد داریم.

این مقام مسئول به ضرورت صادرات خودرو اشاره و تاکید کرد: تا زمانی که صادرکننده نشویم کیفیت بالا نمی‌رود؛ با استفاده از بازار‌های منطقه و همسایه‌ها باید صادرات را رونق دهیم.

افزایش 15درصدی تولید خودرو در سایپا

معاون وزارت صمت گفت: سایپا در ۴ ماه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۵ درصد بیشتر خودرو تولید کرده است.

آقای مهدی صادقی نیارکی در مراسم آغاز تولید انبوه دو محصول جدید (فیس‌لیفت) شرکت سایپا و خروج خودروی پراید از خط تولید، اظهار داشت: صنعت خودرو اولین صنعت تحریم شده در ایران بود، زیرا این صنعت با ۳۵ رشته فعالیت ارتباط دارد و تحریم‌کنندگان به دنبال ایجاد نارضایتی بودند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در اوج تحریم و کرونا، تا ۱۵ مرداد ۳۳۷ هزار خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۷۹ هزار خودرو) رشد ۱۵ درصدی دارد.

وی گفت: همچنین تاکنون ۲۴۴ هزار خودرو تحویل مشتریان شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۰۶ هزار خودرو) رشد ۲۰ درصدی دارد و تولید خودروی ناقصِ کف نیز به میزان ۱۳۰ هزار عدد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال (۱۷۷ هزار)، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

آقای صادقی نیارکی در ادامه با اشاره به ۴ رویکرد جدید وزارت صمت، اظهار داشت: محور نخست جهش تولید: توسعه و تعمیق ساخت داخل است؛ برنامه داریم در ۳ سال آینده ارزبری را به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم.

وی گفت: سال گذشته ۲۷۵ میلیون یورو و امسال ۶۶ میلیون یورو با بخش قطعه‌سازی عقد قرارداد برای داخلی سازی داشتیم که از این بیش از ۳۳۰ میلیون یورو عقد قرارداد، فقط ۶۰ میلیون یورو عرضه شده است.

معاون وزارت صمت افزود: محور دوم مدیریت واردات و توسعه صادرات است؛ از ۸ هزار ردیف، ثبت‌سفارش ۲۶۰۰ ردیف تعرفه محدود شد که ۳.۵ میلیارد دلار ارزش داشت. برای توسعه صادرات هم برنامه داریم و باید اعلام کنم که امروز کشور به‌جای ارز نفت، با ارز صادرکننده اداره می‌شود.

وی گفت: محور سوم نیز مربوط به طرح‌های نیمه‌تمام و محور چهارم مربوط به مدیریت و تنظیم بازار است که ما در تلاش هستیم در تمامی این محور‌ها به سمت جلو پیش برویم.

تولید انبوه ۳ محصول سایپا تا پایان سال

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه سازی شده است و تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

سید جواد سلیمانی در مراسم رونمایی رسمی از محصولات جدید سایپا افزود: بسیار خرسندیم که در حوزه تولید ملی و در سال جهش تولید، حرکت همگانی انجام داده ایم.

وی ادامه داد: در سال گذشته سایپا توانست ۵۰ درصد سهم بازار را به خودرو اختصاص دهد و به عنوان خودروساز اول شناخته شد و توانستیم تقاضای شدید مشتریان را مدیریت کنیم و تا شهریور تمام خودرو‌ها را تحویل خواهیم داد.

مدیرعامل سایپا گفت: انضباط مالی در سایپا ایجاد کردیم و توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و باوجود مشکلات متعدد توانستیم تولید پراید را متوقف کنیم.

وی افزود: امسال ۳ محصول و سال آینده ۵ خودروی جدید رونمایی خواهیم کرد.

آقای سلیمانی تصریح کرد: با ایجاد پویش طرح بومی سازی قطعات، نزدیک به ۲۰ درصد کاهش ارزبری داشتیم و توانستیم ۸۳ درصد تعهدات را کاهش دهیم.

وی با اشاره به رونمایی از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ گفت: طراحی این خودرو جدید و به روز و با کمک مهندسان داخلی انجام شده است و امیدوارم به زودی به تولید انبوه برسد.

مدیر عامل سایپا افزود: این‌خودرو بر روی پلتفرم سایپا طراحی شده و کراس اور خودرو شاهین است و به زودی این خودرو با نام ایرانی به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در تولید این خودرو نیازی به واردات نداریم و تمام قطعات این خودرو به کمک مهندسان داخلی ساخته شده است.

آقای سلیمانی گفت: تاکنون ۳ دستگاه از این محصول نمونه سازی شده است، ۲۵ خودرو در مهر تولید می‌شود و تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد و همچنین ظرفیت تولید ۲۰۰ دستگاه در سال را هم خواهیم داشت.

وی افزود: تولید انبوه کوییک اس و ساینا اس هم مطرح است و همچنین توقف تولید پراید را داریم، تولید این محصول با همه خوبی‌ها و بدی‌ها به پایان رسید.

وی گفت: تولید انبوه خودرو شاهین از مهر شروع می‌شود و محصولات جدید جایگزین محصول پراید خواهند شد همچنین در تولید، از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده ایم و حدود ۹۳ درصد محصولات داخلی هستند و بنا داریم در سال‌های آینده میزان داخلی سازی را افزایش دهیم.

مدیر عامل سایپا خاطرنشان کرد: می‌خواهیم تولید خودرو برقی را عملیاتی کنیم و در سال آینده ۲ خودرو رونمایی خواهد شد و امیدوارم صنعت خودرو بتواند رضایت مردم را فراهم کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین