کد خبر: ۲۴۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
مصرف ویتامین ث برای سلامت افراد ضروری است، اما در روزهای شیوع کرونا بر این مهم تاکید بیشتری می شود. بدن انسان توانایی تولید ویتامین ث را ندارد، بنابراین این ویتامین باید از طریق مواد غذایی و سایر مکمل‌ها دریافت شود.
ناطقان: ویتامین ث که به آن "اسید اسکوربیک" نیز گفته می‌شود، یک ماده مغذی مهم مورد نیاز بدن است. این ماده مغذی محلول در آب مانند یک آنتی اکسیدان قوی مورد نیاز برای رشد حفظ و سلامت شریان‌ها، بافت‌های زخم و غضروف عمل می‌کند.

برخی از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین ث می‌توانند به دریافت نیاز روزانه ما برای این ویتامین کمک کنند. منابع حاوی ویتامین ث شامل کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، پاپایا، گواوا، فلفل دلمه‌ای زرد، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره مانند اسفناج، برگ چغندر و شلغم است.

لازم به ذکر است بهتر است این خوراکی‌های حاوی ویتامین ث به صورت خام مصرف شده یا در صورت طبخ در دماهای پایین و در زمانی کم پخته شود، چرا که ویتامین ث نسبت به حرارت بالا حساس بوده و از بین می‌رود.

علائم کمبود ویتامین ث:

علائم کمبود ویتامین ث شامل خستگی، تغییر خلق و خو، کاهش وزن ، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، کبودی، مشکلات دهان ‌و دندان و خشکی پوست و مو است.

با گذشت زمان، کمبود ویتامین ث در بدن منجر به عدم توانایی تشکیل کلاژن جدید می‌شود. این امر همچنین باعث می‌شود بافت‌های مختلف بدن فرد در هم شکسته شود و در ترمیم سلول‌ها نیز تأثیر می گذارد.

کمبود شدید ویتامین ث می‌تواند منجر به بیماری به نام اسکوربوت شود.

فواید ویتامین ث:

مصرف کافی ویتامین ث به فرد در مشکلاتی از جمله موارد زیر که به نقل از فود ان‌دی تی‌وی آورده شده، کمک می‌کند:

۱) سرماخوردگی: ویتامین ث با تقویت سیستم ایمنی بدن شدت حملات سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد. این ویتامین اثرات رایج سرماخوردگی از جمله التهاب و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. ویتامین ث نه تنها آلرژی ناشی از سرماخوردگی را کنترل می‌کند بلکه مدت سرماخوردگی را نیز کوتاه می‌کند. واقعیت شناخته شده این است که ویتامین ث ایمنی بدن فرد را بالا می‌برد.

۲) فشار خون بالا: اگر با فشار خون بالا درگیر هستید، پس غذاهای سرشار از ویتامین ث می‌تواند برای شما بسیار کارساز باشد.  با مصرف منظم ویتامین ث می‌توان بروز فشار خون غیرطبیعی را کاهش داد.

۳) استرس: به لطف دنیای پرتنشی که در آن زندگی می‌کنیم، استرس یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد است. ویتامین ث در مقابله با شاخص‌های معمولی استرس جسمی و عاطفی کمک زیادی می‌کند. همچنین سطح هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.

۴) متابولیسم چربی: چربی شکمی، بافت چربی اطراف یا داخل حفره شکمی است. برای متابولیسم مناسب چربی مصرف منظم ویتامین ث ضروری است. ویتامین ث به تقویت متابولیسم شما کمک کرده و بنابراین وزن شما را کنترل می‌کند.

۵) تولید کلاژن: کلاژن ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. با این حال با افزایش سن افراد، تولید این ماده کاهش می‌یابد. ویتامین ث نقش مهمی در تولید کلاژن دارد که باعث کاهش چین و چروک و علائم و نشانه‌های پیری می‌شود.

۶) پوستی بهتر: تشکیل الاستین، ترکیبی که باعث ضخیم شدن، محافظت و بهبودی سلول‌های پوستی می‌شود، به میزان ویتامین ث در بدن شما بستگی دارد. الاستین پوست شما را سالم و درخشان نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید پوست بهتری داشته باشید، غذاهای سرشار از ویتامین ث را بیشتر مصرف کنید و مانند دوران جوانی پوستی درخشان به دست آورید.

 به گفته متخصصان تغذیه، ویتامین ث از مزایای سلامتی بسیاری از مبارزه با سکته مغزی گرفته تا بهبود زخم‌ها و کمک به جذب آهن توسط بدن برخوردار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود غذاهای سرشار از ویتامین ث را به همراه آهن مصرف کنید.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین