کد خبر: ۲۴۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
یک کارشناس مامایی به بیان نکاتی در خصوص تغذیه نوزادان با شیر مادر پرداخت.
ناطقان: فاطمه ثنایی  به مناسبت آخرین روز از هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: خداوند مسئولیت مادری و شیر دهی را به عهده زنان گذاشته و آنها را به گونه ای خلق کرده است که این توانایی را داشته باشند، هم چنین در قرآن کریم نیز به شیردهی توصیه شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه شیرمادر از اواسط دوران بارداری شروع به ترشح شدن در بدن می کند، ادامه داد: از همان لحظه اول تولد نوزاد ترشح شیر به ویژه در مادرانی که زایمان طبیعی و به موقع دارند، آغاز می شود.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه در لحظات نخست زایمان، تمام مادران بدون استثنا شیر دارند، اظهار کرد: مادرانی که سزارین کرده اند، هم اگر درست و به موقع سزارین شده باشند، در لحظات اول زایمان شیر کافی برای تغذیه فرزند خود را دارند.


ثنایی افزود: شیرمادر مخصوص بچه انسان است در حالی که شیر خشک از شیر گاو ساخته شده و اگر قرار بود ما به فرزندانمان شیر گاو بدهیم خداوند انسان را به گونه ای خلق نمی کرد که توانایی شیر دادن به کودک خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ترین فرد از لحاظ ژنتیکی و خصوصیات به نوزاد، مادر است، بیان کرد: شیرمادر با وضعیت نوزاد تطابق دارد برای مثال شیر مادرانی که زایمان زودرس دارند با افرادی که به موقع زایمان می کنند، متفاوت است، و همچنین مواد موجود و مقدار شیر بچه های دوقلو با سایر نوزادان فرق می کند.

این کارشناس مامایی توضیح داد: شیرخشک، شیری است که حدود یک تا دوسال پیش از یک گاو دوشیده شده و در کارخانه خشک و تولید شده است، درحالی که شیر مادر یک ماده زنده و بیولوژیک است که در همان لحظه تولید و با هورمون های مادر بالا پایین می شود.

وی اضافه کرد: مواد معدنی که صبح در شیر مادر موجود است با موادی که ظهر و شب که در آن وجود دارد، متفاوت است و باتوجه به شرایط، در ساعات مختلف روز و همچنین روز های هفته تغییر پیدا می کند.

تنایی عنوان کرد: تغذیه باشیر مادر در لحظات اول تولد نوزادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هورمون تولید شیر پرولاکتین است که در همه خانم های باردار وجود دارد ولی برای اینکه شیر از بدن مادر خارج شود به هورمون اکسی توسین نیاز دارد و زمانی که بدن مادر بیشترین مقدار این هورمون را تولید می کند لحظات اول تولد فرزندش است به همین دلیل زمان طلایی ارتباط مادر با بچه نیم ساعت تا یک ساعت نخست تولد است.

وی تاکید کرد: هرچقدر تماس پوستی مادر بافرزند و شیر دادن به او بیشتر باشد، ترشح هورمون اکسی توسین نیز افزایش می یابد و شیر آن قدر تولید می شود که به نیاز نوزاد پاسخ داده می شود؛ علاوه بر این لامسه بهترین و بالاترین حس از لحاظ روحی و روانی در انسان است و تماس لمسی مادر با کودک موجب به وجود آمدن احساس امنیت و تغذیه روحی کودک می شود.

این کارشناس مامایی اشاره کرد: شیر مادر دارای دمای مناسبی است و علاوه بر اینکه هضم و دفع بسیار خوبی برای نوزاد دارد، جهت بهبود مشکلات گوارشی نظیر اسهال نیز مفید است.

منبع: مشرق
برچسب ها: تغذیه ، نوزاد ، شیر مادر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین