کد خبر: ۲۴۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
یک کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) در طول بیست و سه سال رسالت خویش هر جایی که شرایط پیش می‌آمد امیر المومنین علی(ع) را به روش‌های مختلف به عنوان جانشین خودشان معرفی می‌کردند گفت: اما در سال دهم هجرت به صورت رسمی خداوند وحی فرستاد که اگر موضوع امامت به صورت دقیق مطرح نشود، مزد رسالت بیست و سه سال از بین خواهد رفت.
ناطقان: حجت الاسلام والمسلمین معصومی- کارشناس مسائل دینی و استاد دانشگاه- در گفت وگو با ایسنا با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: در سال دهم هجری در روز هجدهم ذی الحجه خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚوَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» ؛ تاریخ اسلام را وقتی ورق می‌زنیم می‌بینیم که فرازو نشیب‌ها، رویش‌ها و ریزش‌های فراوانی داشته است. یکی از مهم‌ترین فصل تاریخ اسلام دوره بیست و سه ساله رسالت پیامبر اکرم(ص) است.

وی گفت: اولین کسی که در دعوت به پروردگار و اسلام به پیامبر(ص) ایمان آورد حضرت علی (ع) بود. اولین کسی که در لحظات خطرناک پیشقدم می‌شد حضرت علی (ع) بود. وقتی پیامبر(ص) در مکه امر به تبلیغ دین اسلام شد و اطرافیان و عشیره خود را دعوت کرد (وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ/۲۱۴ شعراء) در همان ابتدا حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین معرفی کرد و این تازه اولین بار بود که حضرت  علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کردند . در طول این  بیست و سه سال نیز هر جایی که شرایط پیش می‌آمد ایشان امیر المومنین علی(ع) را به به روش‌های مختلف به عنوان جانشین خودشان معرفی می‌کردند اما با گذشت  بیست سه سال و در سال دهم هجرت به صورت رسمی خداوند وحی فرستاد که اگر موضوع امامت به صورت دقیق مطرح نشود، مزد رسالت  بیست و سه سال از بین خواهد رفت.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: لذا هم فحوای آیه و مطالبی که ایشان در خطبه غدیر می‌فرمایند بیانگر این است که پیامبر (ص) ملاحظاتی از طرف منافقین و برخی از صحابه داشتند که نسبت به این هراسان بودند که در نهایت خداوند جمله "وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ" (آیه۶۷ سوره مائده) را می‌فرمایند. لذا پیامبر (ص) در منطقه جحفه دستور توقف حاجیان را دادند و این امر مهم را به مردم اعلام کرده و از مردم برای امیر المومنین علی(ع) بیعت می‌گیرند لذا وقتی کسی خطبه غدیر را می خواند این خطبه برخلاف عده‌ای که می‌گویند خطبه در شأن و منزلت امام علی(ع) و برای محبت و دوست داشتن ایشان بوده و پیامبر(ص) نیز برای دوست داشتن ایشان از ما بیعت گرفت خطبه کاملا خطبه سیاسی و کد واژهای سیاسی و جانشینی سیاسی در آن مطرح است.

معصومی افزود: به لحاظ عقلائی معنی نداشت که شما چندین هزار نفر را در وسط بیایان لم یزرع مکه نگه دارید تا همه کاروان برسند و رفته‌ها نیز برگردند تا نسبت به محبت علی (ع) حرف بزنید و بیعت بگیرید. کسی اگر تمام خطبه غدیر را مطالعه کند کاملا مشخص و مبرهن است که این خطبه نسبت به جانشینی و خلافت سیاسی است نه امر دوست داشتن و محبت. به خاطر همین، ایشان درباره امامان بعد از امیرالمومنین علی(ع) مطالبی را مطرح کرده و همچنین درباره منافقین نکات مهمی را ایراد می‌فرمایند و در نهایت به صورت رسمی موضوع بیعت گرفتن رسمی را مطرح کرده و دستور به بیعت کردن به عنوان خلیفه بعد از ایشان می‌کنند. در نهایت اینکه موضوع خلافت امام علی (ع) از شروع بعثت توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح بوده و در نهایت در روز غدیر به صورت وحی از طرف خداوند نازل شده و پیامبر اسلام(ص) نیز به صورت رسمی برای ایشان از مردم بیعت گرفتند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین