کد خبر: ۲۴۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری:
محمود واعظی گفت: به مردم اطمینان داده می‌شود سود آنها در طرح فروش نفت، از سود سالانه بانکی کمتر نشود و تضمین داده می‌شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد بتواند نفت را به قیمت روز بفروشد.
ناطقان: محمود واعظی، امروز (چهارشنبه، ۲۲ مردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت، گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح شد، پس از آن کمیته‌ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و بعد در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد.

وی افزود: این طرح را در دو نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم و کلیات طرح تصویب شد و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنیم و پس از آنکه ایشان تأیید و نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تا زمانی که رهبر انقلاب مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تأیید نکنند، این موضوع مصوبه تلقی نمی‌شود، بلکه فقط یک پیشنهاد است، تصریح کرد: نفت کالا و ابزاری برای تقویت اقتصادی کشور است، در بودجه هم فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت برآورد شده است، هم‌اکنون هدف‌گذاری کرده‌ایم تا روش‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ کنیم که در نشست شورای هماهنگی، درباره کلیات طرح به توافق رسیدیم و بعد از تأیید و تصویب کلیات، آیین‌نامه آن تدوین می‌شود.

واعظی گفت: رئیس‌جمهوری دستور داده کمیته سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت و اقتصاد به همراه دبیر شورای‌عالی هماهنگی تا پایان این هفته آیین‌نامه را آماده کنند تا به محض دریافت تأییدیه یک گام جلوتر باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به نوسان‌های بازار طلا و ارز، عنوان کرد: براساس اهداف این طرح، این امکان برای مردم ایجاد می‌شود که بتوانند از یک بشکه تا صدهزار بشکه نفت بخرند. همچنین با سازوکاری که برای این طرح آماده می‌شود به مردم اطمینان داده می‌شود سود آنها در این طرح از سود سالانه بانکی کمتر نشود و تضمین داده شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد، سال آینده در زمان فروش اگر قیمت نفت بین‌المللی که اکنون ۳۸ دلار است به ۵۰ تا ۶۰ دلار رسید، بتواند نفت را به قیمت روز بفروشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: ما نمی‌خواهیم اگر مردم در این طرح سرمایه‌گذاری کنند و قیمت نفت به زیر قیمت امروز مثلا به بشکه‌ای ۳۰ دلار کاهش یافت، ضرر کنند. برای همین پیش‌بینی کردیم براساس نرخ سود بانکی مثلاً ۱۷ تا ۱۸ درصد سالانه باشد که مابه‌التفاوت آن را شرکت ملی نفت ایران تأمین می‌کند.

واعظی با بیان اینکه اجرای طرح اقتصادی دولت تورم‌زا نیست، گفت: با این طرح یک کالا معامله می‌شود و همچنین برای شرکت‌های خصوصی ایرانی انگیزه به‌وجود می‌آورد که وقتی خرید آنها به سقفی رسید، روی صادرات نفت نیز کار کنند، ضمن اینکه پالایشگاه‌هایی هم در داخل کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: در این طرح، نفت به‌صورت ریالی و بر مبنای ارز نیمایی دلار امروز، خرید و فروش می‌شود، در زمان فروش هم اگر فرد می‌خواهد نفت را بفروشد به قیمت نفت و ارز نیمایی همان روز پول خود را می‌تواند به‌صورت ریالی پس بگیرد.

واعظی تصریح کرد: مردم می‌توانند اوراق نفتی این طرح را در بورس انرژی خرید و فروش کنند، اما در حقیقت زمانی که کسی این اوراق را خرید و مثلاً به ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه رسید می‌تواند یک کشتی کوچک اجاره و نفت را صادر کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین