کد خبر: ۲۴۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
رئیس‌جمهور ترکیه با مقصر دانستن یونان در تنش‌های اخیر در شرق دریای مدیترانه، گفت که آنکارا به حقوق هیچ کشوری طمع ندارد، اما در برابر نقض حقوق خود نیز سکوت نمی‌کند.
ناطقان: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت آنچه که کشورش در شرق دریای مدیترانه انجام می‌دهد، قانونی بوده و در تطابق با توافق دوجانبه با لیبی است.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه اظهار داشت: «ما هیچ چشم طمعی به حقوق دیگر کشورها نداریم، ولی در برابر هر اقدامی که ناقض حقوق ما باشد، سکوت نمی‌کنیم».


به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در واکنش به تهدیدهای یونان و فرانسه علیه ترکیه به خاطر فعالیت‌های حفاری در دریای مدیترانه، توضیح داد: «یک طرف [خاص]نباید به خودش در یک آیینه‌ی بزرگ‌نما نگاه کند و نباید به دنبال خودنمایی و نمایش باشد».

رئیس‌جمهور ترکیه با مقصر دانستن یونان در افزایش تنش‌ها در حوزه دریای مدیترانه، مدعی شد: «این ما نیستیم که تنش در مدیترانه را افزایش داده است، بلکه طرز فکر یونان و قبرس در بی‌اعتنایی کردن به ترکیه و قبرس ترکی است».

اردوغان ضمن اشاره به لزوم توسل به دیپلماسی برای حل کردن تنش در مدیترانه، افزود: «راهکار در شرق مدیترانه از طریق گفتگو، مذاکره و عملکرد مناسب برای یافتن فرمولی است که همه را راضی کند... موضع یونان در دریای مدیترانه و اژه بر مبنای سوء نیت است».

به نوشته آناتولی، وی در ادامه تصریح کرد: «اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که یونان به تعهداتش در قبال اقلیت‌ها عمل کرده و آن را پاسخگوی این کار کند».

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش که حالتی کنایه‌آمیز علیه «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی‌اش داشت، گفت: «روابط با لبنان بر مبنای برادری همیشگی است و ما برای گرفتن عکس یا خودنمایی در برابر دوربین‌ها در آن کشور نیستیم، کاری که بعضی‌ها انجام دادند!»

وی همچنین از تصمیم خود برای برقراری تماس با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در ساعات آتی امروز خبر داد.

اردوغان روز سه‌شنبه با تاکید بر تداوم فعالیت‌های اکتشافی این کشور در دریای مدیترانه، گفت آنکارا هرگز با طرحی که این کشور را به سواحلش محدود کند، موافقت نمی‌کند.

منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین