کد خبر: ۲۴۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
مقایسه کردن خود با دیگران یکی از معضلات این روزهای جامعه ماست، به طوری که فرد همیشه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی اطرافیانش مقایسه می‌کند.
ناطقان: مقایسه کردن خود با دیگران معضلی است که برخی افراد به آن مبتلا هستند و در شکل پیشرفته آن می‌تواند شدیداً مشکل آفرین باشد. احساس سرخوردگی، نارضایتی از شرایط، خودکم بینی و پایین آمدن اعتماد به نفس از تبعات مقایسه کردن است.

متأسفانه ما همیشه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی اطرافیان مقایسه می‌کنیم و در نتیجه آن‌ها را از خودمان خوشبخت تر می‌دانیم، زیرا مشکلات واقعی آن‌ها را نمی‌بینیم و فقط با ظاهر امر مواجه هستیم.

شایسته زنجیران‌ روانشناس و روان درمانگر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: احساس خود کم بینی و عقده حقارت یکی از دلایلی است که منجر به مقایسه افراد با دیگران می‌شود، این افراد عزت نفس پایینی دارند و مدام خود را کمتر و پایین تر از دیگران می‌بینند، بنابراین سعی می‌کنند با انجام کارهایی به موقعیت و جایگاه دیگران دست پیدا کنند و از احساس حقارت خود بکاهند.

این روانشناس با اشاره به اینکه گاهی اوقات مقایسه افراد با دیگران نشانه حسادت به فرد دیگری است، ادامه داد: این به معنی آن است که فرد بگوید چیزی که فرد مقابل دارد من هم باید داشته باشم، چون من از او کمتر نیستم و حتی فرد تمایل دارد دیگری از موقعیت و داشته خود محروم شود و خودش به آن دست یابد.

زنجیران بیان کرد: وقتی احساس خود کم بینی و حقارت در فرد ایجاد می‌شود، او تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به جایگاه و موقعیت دیگران انجام می‌دهد و مسلما این کار منجر به اضطراب، نشخوار فکری و از بین رفتن آرامش در او می‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که از پذیرش پایین تری برخوردارند و به طور انتخابی بر نقاط ضعف و کمبودهای خود تمرکز دارند، احساس خودارزشمندی کمتری نسبت به دیگران دارند و مدام در فکر تصاحب جایگاه و موقعیت دیگران هستند و این مقایسه ناعادلانه که ریشه در حسادت، احساس حقارت و کمال طلبی دارد منجر به اضطراب، نشخوار فکری، عزت نفس پایین و به طور کلی نداشتن احساس رضایت از زندگی در فرد شده و در ارتباطات او تأثیر بسزایی دارد.
چه کنیم که زندگی ما در یک کفه ترازو با زندگی دیگران قرار نگیرد؟

مهدی امامی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در نخستین گام باید واقع بین باشیم و بدانیم که همه انسان‌ها در زندگی شان با مشکلات و مسائلی روبرو هستند و لزوما آن چیزی که ما از بیرون می‌بینیم نمایانگر وضعیت واقعی آن‌ها نیست، همه ما در کنار نقاط قوت، امتیازات و موفقیت هایمان با مشکلاتی نیز مواجه هستیم.

امامی تصریح کرد: یکی از  مشکلات ما این است که فکر می‌کنیم افرادی که موقعیت مالی خوبی دارند خوشبخت تر هستند، در این صورت ممکن است ما همه چیز را زیر سوال ببریم و به قوانین اجتماعی و اقتصادی موجود بدبین شویم، اما همان کسی که ما او را خوشبخت ترین آدم دنیا می‌دانیم ممکن است به یک بیماری لاعلاج مبتلا باشد که حتی با صرف مبالغ هنگفتی هم قابل درمان نباشد.

وی گفت: برای رسیدن به رضایت باید شکرگزار باشیم، از مقایسه خودمان با دیگران دوری کنیم، به داشته هایمان توجه کنیم و در جهت رسیدن به اهداف و آرزوهایمان تلاش کنیم.

همچنین شایسته زنجبران روانشناس و روان درمانگر در این باره، بیان کرد: در اینجا پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از مقایسه افراد با دیگران روی عزت نفس خود کار کنید و با تمرکز بر نقاط قوت و پذیرش نقاط ضعف خود سعی کنید عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، همچنین به جای تمرکز بر نگاه و برداشت دیگران روی اهداف و موفقیت‌های شخصیتان تمرکز کنید. سعی کنید اهداف روشنی برای خودتان تعیین کنید و در جهت رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

زنجیران خاطرنشان کرد: شما می‌توانید با ارضای نیازهای عاطفی همسرتان، توجه و تقویت ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌های او موجب افزایش احساس ارزشمندی در همسرتان شده و کانون خانواده را به فضایی امن و صمیمانه تبدیل کنید، آنچه مهم است احساس رضایت و خوشبختی شما از زندگیتان است، نه برداشتی که دیگران از شما دارند.
برچسب ها: مقایسه ، خود ، دیگران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین