کد خبر: ۲۴۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
زایمان طبیعی میتواند از بسياري جهت ها برای مادران موثر باشد. فوایدی از لحاظ پزشکی، جسمانی، روانی و مالی. زایمان طبیعی برای کودک هم فوایدی دارد.
ناطقان: زایمان طبیعی میتواند از بسياري جهت ها برای مادران موثر باشد. فوایدی از لحاظ پزشکی، جسمانی، روانی و مالی. زایمان طبیعی برای کودک هم فوایدی دارد.



زایمان طبیعی,مراحل زایمان طبیعی,فواید زایمان طبیعی
زایمان یک روند طبیعی است که برای سال های سال مادران حامله قادر بوده اند که بدون دخالت هیچ پزشکی فرزند خود را به دنیا آورند. واقعیت این است که بدن بانوان طوری طراحی شده که مطلوب ترین وضعیت را برای انجام زایمان طبیعی دارد. لازم به یادآوری است که به دنیا امدن یک نوزاد به شیوه زایمان طبیعی و یا زایمان واژینال یک روند نرمال است که ما گاهی آنرا فراموش می کنیم.

 

متأسفانه بسياری از بانوان از روند مربوط به زایمان طبیعی ترس دارند. مطالعات نشان می دهد که ترس از زایمان طبیعی باعث افزایش مدت زمان زایمان طبیعی و حتی افزایش احتیاج به انجام سزارین اورژانسی می شود. در این مقاله تصمیم داریم که با بیان فواید زایمان طبیعی، ترس مادران را نسبت به آن کاهش داده و تمایل آن ها را برای انجام آن افزایش دهیم.

 
مراحل زایمان طبیعی

زایمان به سه مرحله کلی تقسیم می شود:

- مرحله نخست که درد های زایمانی آغاز شده و پیشرفت می کند تا رحم آماده خارج شدن نوزاد شود.

- مرحله دوم که در آن خارج شدن نوزاد و تولد اتفاق می افتد.

- مرحله سوم که جفت خارج می شود.

 
آیا میتوان درد زایمان طبیعی را کنترل کرد؟

زایمان معمولاً دردناک است ولی میزان درد برای هر زن متفاوت است. زنان میتوانند به شیوه های گوناگون خود را با درد زایمان طبیعی مطابقت دهند و آنرا مدیریت کنند. در واقع شیوه های مختلفی برای بی دردی وجود دارد و در اشخاص مختلف شیوه های مختلفی میتواند کاربرد داشته باشد.

 

بعضی زنان دوست دارند که زایمان، فیزیولوژیک و کاملا طبیعی صورت بگیرد. این به این معنی است که هیچ روش دارویی در حین زایمان برای درد استفاده نمی کنند و به جای آن شیوه های ديگر مانند ورزش های تنفسی برای کم کردن درد را انتخاب می کنند. گروهی ديگر، روش دارویی را برای کاهش درد زایمان انتخاب می کنند.

 



 
فواید زایمان طبیعی:

- جلوگیری از خطر مرگ

- نگهداری و مراقبت اسان، ارتباط عاطفی قوی تر

- حس قدرت بیشتر، هزینه کم تر

- سهولت در شیردهی

- خونریزی کمتر، احتمال عفونت و آمبولی کمتر

- درک بهتر لحظه ی تولد

- درد کم تر، بهبودی سریعتر ، نوزاد هوشیارتر

- کاهش احتمال استفاده از دارو

- تناسب اندام سریعتر وبرگشت زودتر به حالت اول

- کاهش خطرات ناشی از جراحی

- مدت اقامت در بیمارستان کم تر

- مشکلات کم تر در بارداری های بعدی

 

 
فواید روانی زایمان طبیعی:

- حس خوش آیند از توانایی در زایمان طبیعی

- حس مشارکت در زایمان و درک نحوه تولد نوزاد

- حس تسلط و حاکم بودن بر اتفاقات حین زایمان

- حس برقراری رابطه فوری و پیوند احساسی با نوزاد بعد از زایمان

- حس رضایت از قبول کردن مسوولیت های مادرانه و نگهداری از نوزاد

 
فواید زایمان طبیعی برای نوزاد:

کاهش مشکلات تنفسی: زمانی که کودک از دهانه واژن با فشار عبور می کند مایع آمینوتیک از ریه نوزاد خارج می شود. به عنوان مثال ميزان آسم در کودکان سزارینی ۵۰ درصد بیش تر است.

 

دریافت باکتری های محافظت شده : زمانی که نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند، باکتریهای محافظت کننده وارد روده نوزاد می شوند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

 

عبور از مجرای زایمان، سیستم قلبی عروقی جنین را تحریک می کند و سبب گردش خون بهتر و اماده سازی وی برای تولد می گردد .نوزاد هوشیارتر به دنیا می اید.

 

نوزاد علاقه بیشتری در انجام رفتارهایی مثل مکيدن و گرفتن سینه مادر دارد و مادران در دادن آغوز بعنوان نخستین واکسن موفق تر هستند. نوزاد کم تر دچار بیماری دیابت، افسردگی و دیگر بیماریها می شود. نوزاد بر استرس غلبه بیش تری دارد.



 
راه های کاهش درد و استرس زایمان طبیعی

در هر صورت زایمان طبیعی، کم ترین آسیب ها را به بدن مادر وارد می کند. درد وجود دارد ولی نهایت یک یا دو ساعت ادامه خواهد داشت. بعضی مراقبت ها و شیوه هایی را که برای کاهش درد زایمان موثر هستند در ادامه شرح داده ایم:

 
انتخاب محل زایمان

اولین نکته ای که باید مد نظر قرار دهید، محلی است که قرار است زایمان در آن انجام بگیرد و ترجیحا در ماه پایان بارداری محل زندگی خویش را جابجا نکنید.

 
برنامه ریزی برای زایمان

برای زایمان برنامه ریزی داشته باشید. لباسی که میخواهید بپوشید، پزشک موردنظر و هر چیزی که لازم است را در نظر بگیرید تا در موقع زایمان هر شوک یا تجربه جدیدی را از بین ببرید و همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود.

 
تغذیه مطلوب مادران برای زایمان طبیعی

لازم است که بدن مادر، انرژی لازم برای تغذیه جنین و حمل بار را داشته باشد. بنابراین برنامه تغذیه باید کامل، مفید، بدون هرگونه ماده زیان آور و کاملاً زیر نظر پزشک متخصص باشد.

 
ماساژ

از ماه ششم به بعد هرروز با روغن زیتون ناحیه بین مقعد و واژن را ماساژ دهید. انعطاف پذیری این ناحیه به شما کمک می کند که پارگی کم تر و به فراخور آن بخیه کمتری داشته باشید.

 


 
مراقبت های پس از زایمان طبیعی

مهم ترین و پرخطرترین زمان پس از زایمان طبیعی ۶ ساعت اول است. در این بازه زمانی باید علایم حیاتی مادر مثل فشار خون، دمای بدن، تنفس و نبض او و همینطور میزان خونریزی وی مورد کنترل قرار گیرد تا مشکلی برای مادر پیش نیاید.

 

مادران پس از گذشت شش هفته به وضعیت طبیعی خود باز می گردند بطور معمول تا چهل روز خونریزی دیده می شود و امکان دارد بسته به شیوه زایمان و وضعیت مادر این مدت متغیر باشد و در برخی از زنان کوتاه تر و در زنان با وضعیت بهتر بسیار کوتاه باشد.

 

برای این که مادران تحت مراقبت متخصص زنان و زایمان باشند باید بعد از گذشت ده روز با متخصص زنان در ارتباط باشند و توسط وی معاینه شوند و تمامی علائم و نشانه هایی که بعد از زایمان طبیعی برای شما رخ داده است را با متخصص در میان بگذارید.

 

یکی از بهترین ورزشهایی که پس از زایمان طبیعی میتواند به روند دوران بهبودی کمک کند پیاده روی سبک است. پیاده روی به مدت چهار تا ده دقیقه در روز کافی است و کمک می کند تا بدن سریعتر به وضعیت طبیعی بازگردد.

 

به علت کم تحرکی مادران احتمال دچار شدن به یبوست افزایش می یابد پس برای جلوگیری از یبوست ميزان مصرف میوه ها، غلات و موادغذایی فیبر دار را افزایش بدهید تا دفع مدفوع راحت تر شکل بگیرد، همینطور استفاده مایعات برای پيش‌گيري از از یبوست نقش بسياري مهمی دارد.

 

پیشنهاد می شود برای دفع ادرار و اجابت مزاج از دستشویی فرنگی استفاده کنید تا به زخم ها فشاری وارد نشود.

 

چنانچه با علایمی مثل درد قفسه سینه، قرمزی و تب روبرو شدید سریعاً پزشک خود را در جریان بگذارید.



 
معایب زایمان طبیعی

- در برخی از خانم ها، ترس از زایمان میتواند سبب اضطراب و آشفتگی عاطفی شود.

 


- اگرچه بیشتر زایمان های طبیعی ساده هستند، عارضه های پیش بینی نشده مانند خونریزی مادر در موقع زایمان امکان دارد رخ دهد.

 

- خطر پارگی کف لگن در زایمان طبیعی وجود دارد. این پارگی میتواند طول دوره بهبود شما را افزایش دهد.

 

- خطر محرومیت از اکسیژن در صورتیکه بندناف فشار وارد کرده و یا دیگر مشکلات رخ دهد، برای کودک وجود دارد.

 

- موقع عبور از کانال تولد، امکان دارد خطراتی مانند کبودی، ورم و در موارد نادر شکستگی استخوان برای کودک وجود دارد.

 

- زایمان طبیعی شانس افتادگی لگنی پس از تولد نوزاد را افزایش می دهد.

 

- در موارد خيلي نادر، امکان دارد وارونگی رحمی رخ دهد. درصورتی که این مشکل به موقع درمان نشود، میتواند پرخطر و جدّي باشد.

 

- درصورتی که زخم و یا اپی زیاتومی رخ دهد، امکان دارد در ۳ ماه پس از بدنیا امدن کودک حس درد در روابط جنسی خویش داشته باشید

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین