کد خبر: ۲۴۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
سینا سرلک خواننده ونوازنده خوب کشورمان درآبان ماه سال 1361 در الیگودرز به دنیا آمد.
ناطقان:  


     نام: سینا
    نام خانوادگی : سرلک
    تاریخ تولد : آبان 1361
    محل تولد:الیگودرز، ایران
    شغل : خواننده نوازنده
    سبک : سنتی پاپ سنتی
    سازها : تنبک
    سال های فعالیت : 1372 تا اکنون


-------------------------------------------------------------------------
زندگینامه سینا سرلک


سینا سرلک
سینا سرلک خواننده ونوازنده خوب کشورمان درآبان ماه سال 1361 در الیگودرز به دنیا آمد.
تحصیلات سینا سرلک

وی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است .

او یکی از شاگردان برجسته استاد محمدرضا شجریان می باشد، موسیقی را از دوران کودکی زیر نظر پدر و با ملودی های بختیاری شروع کرده است .
سینا سرلک شهرزاد

وی در چند قطعه از آهنگهای سریال شهرزاد نیز به همراه محسن چاوشی به عنوان همخوان حضور داشته است که توانست در شناخته شدن او بیشتر کمک کند .

البته وی پیش از این دو تیتراژ دیگر برای تلویزیون و به تازگی هم تیتراژ فیلم زیر سقف دودی را خوانده است .

نقش پدر ومادر سینا سرلک در استعدادیابی او

او به خاطر می آورد که در شش سالگی با صدای تار پدرش به وجد می آمده و پیش خود زمزمه می کرده است. {بهرام سرلک} مسئول امور فرهنگی *شهرستان الیگودرز* بود و محقق *موسیقی بختیاری*. وی همیشه مشغول جمع آوری قطعاتی بود که توسط پیران دهات اطراف خوانده می شد .

وقتی مادرش {سیمین} خواندن و زمزمه کردن کودک را به گوش می شنود بهرام را از آن با خبر می کند. کمی بعد پدر موسیقی دوستْ آموزش به پسرش را آغاز می کند – آواز همراه با نواختن تنبک. هدف او این بود که استعداد نهفته پسر را هدایت کند و از او موسیقی دانی بسازد که سنتهای بختیاری را حفظ کند. تلاش های پدر شش سال بعد به ثمر نشست. فرزندش نوجوانی شد و در رشته آواز و تنبک مقام اول را در بخش موسیقی نواحی *نهمین جشنواره فجر* ( 1372) ، و در بین بزرگان این موسیقی، کسب کرد .

شروع فعالیت از کودکی

کار خوانندگی را از سنین کودکی آغاز کرد و در هفت سالگی در سریال شاخه طوبی در سل1367 ترانه محلی خواند. وی نواختن تنبک را زیر نظر استادانی چون حسن جزایی و جمشید محبی فرا گرفت و پس از آن به مدت شش سال زیر نظر ناصر فرهنگ فر فعالیت خود را ادامه داد.سینا سرلک مدتی هم نزد کیوان ساکت به فراگیری تار مشغول بود


شاگردی محمدرضا شجریان

سینا سرلک در رشته آواز و تنبک مقام اول را در بخش موسیقی نواحی در نهمین جشنواره فجر 1372 در سن یازده سالگی و در بین بزرگان این موسیقی را کسب کرد، بعد از آن جایزه بود که برای سینا اتفاق جریان سازی افتاد، نوازنده مشهور دوتار، حاج قربان سلیمانی ، سینا را به استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، معرفی کرد و او سینا را به شاگردی پذیرفت. کلاس درس با شجریان هر سه شنبه برگزار می شد و سینا هر هفته همراه با پدر یا مادرش از الیگودرز به تهران می آمد. فرقی نمی کرد زمستان است یا تابستان، فصل امتحانات است یا باید در مدرسه حضور داشته باشد. دو سال اول به آموزش تکنیک های صداسازی سپری شد .

جمله بندی های تحریری در موسیقی سنتی و دستگاهی را تحت نظر شجریان آموخت، آموخت که چگونه از قسمتهای مختلف دستگاه صوتی اش بهره گیرد، تکنیکهای «چکشی»، «بلبلی»، «دوتایی»، «تکی»، و تحریرهای «بالارونده» و «مخفی» را به کار بندد. پس از این، شش سال دیگر دستگاه ها و ردیف های آوازی را آموخت .

ازدواج و همسر سینا سرلک

سینا سرلک متاهل است و او در سال 1390 ازدواج کرده است . وی یک دختر به نام ساغر نیز دارد.


سینا سرلک و اقامت آمریکا

من در این پنج شش سالی که اقامت آمریکا را گرفته ام، در کارم بسیار مصمم تر شده ام آشنایی و لمس و بررسی هنر موسیقی در جوامعی مثل آمریکا برای من اتفاقات جالب توجه زیادی را در پی داشته و تجربیات و درس های زیادی را آموختم.
شهرت

سریال خانه ای در تاریکی و سریال مرده متحرک دو سریالی است که سینا سرلک تا به حال خوانندگی آنها را برعهده داشته است. صدای او در سریال شهرزاد به همراه محسن چاووشی در اذهان عمومی به یادگار مانده است .
نظر سینا سرلک درباره موسیقی

سینا سرلک همه نوع موسیقی گوش میکند و معتقد است که حضور همگی برای پیشبرد موسیقی لازم است، اما دلیل توجه بیش از اندازه جوان ها به موسیقی پاپ را چیزی جز آسان گوار بون آن نمیداند، «[خوانندگی] پاپ راحت است و کسانی که در این زمینه کار میکنن نیازی به آموزش کامل ندارند و لازم نیست که مثل من بیش از 15 سال تلاش کنند.» به گفته سینا، جوان امروزی خواهان موسیقی آسان گوار و آهنگین است .

سینا سرلک به دنبال احیا موسیقی بختیاری ست

اهداف خواننده جوان چندگانه هست. او حالا در استان تهران زندگی می کند و قصد اعتلای فنون آوازی را تا جای ممکن دارد. در عین حال, یکی از خواسته های مادام العمر اش پویایی موسیقی بختیاری در دستگاه های سنتی هست. این همان چیزی هست که استادش در جلسه اول تعلیم آواز با او طی میکند; "به شرطی آواز ایرانی را به تو می آموزمکه موسیقی بختیاری را حفظ کنی.” و سینا در طی این سال ها اضافه بر اجرا و بازخوانی قطعات کلاسیک, بخش هایی از موسیقی سرزمینش را نیز اجرا کرده هست.او جدیدا در تیتراژ سریال منزل ای در ظلمات دو قطعه از ترانه های بختیاری را با ارکستر بازخوانی کرده هست که مورد پیشباز بسیاری قرار گرفت .

این خواننده جوان امیدوار هست که با رجوع به موسیقی بختیاریْ موسیقی دستگاهی را غنا بخشد, "من بعنوان جوانی که نماینده سرزمین بختیاری ست نمی خواهم فرهنگ قومم از بین رود و به احیاء آن فکر می کنم .”
انتخاب به عنوان جوان نمونه

سینا سرلک در اسفند ماه سال 1382 از طرف سازمان ملی جوانان به عنوان جوان نمونه ایران در حوزه هنر انتخاب شد وی در جشنواره فجر سال گذشته نیز شرکت کرد و مورد تقدیر قرارگرفت. وهم اکنون نیز سرپرستی گروه سرلک را عهده دار است .

سینا سرلک در اینستاگرامش درباره همسرش نوشت :



رفیقِ واقعی یعنی فَردی که در خوشی و سَختی هَمراهَت باشد . سپاس از خداوند که یک رفیقِ واقعی را بر سَرِ مسیرِ زندگیِ من قرار داد ، تا در تمامیِ شرایط هَمراهیَم کُنَد و بهترین مادر برایِ فَرزندمان باشد اَحسنت به همهء بانُوانِ فَهیم و با شخصیتی که شرایطِ کاری و زندگیِ هَمسَرِشان را درک میکنند و به جایِ ایجادِ ناراحتی و تَنِش ، فضایِ صُلح و دوستی را در زندگی فَراهم میسازند.

قسمتی از مصاحبه سینا سرلک

پدرتان تار می زنند و شما نیز از 5 سالگی با تار ایشان خواندن را شروع کردید. آیا در حال حاضر که به عنوان یک خواننده سنتی مطرح هستید با پدرتان برنامه هایی دارید؟

پدر من افتخار نمی دهند با ما ساز بزنند، ما که همیشه دوست داریم در کنار ایشان بخوانیم .

در مقام خواننده موسیقی سنتی چقدر معتقد به تقلید شاگرد از استاد هستید، بویژه در بخش آواز؟

من معتقدم که باید صددرصد استاد را کپی و تقلید کرد و بعد از گذراندن یک مدت زمان، راه خود را پیدا و به شخصیت واقعی رسید و صاحب سبک شد. البته متاسفانه هستند کسانی که در این میان تقلید کورکورانه می کنند که باعث بیراهه رفتن شان می شود .
هم اکنون خیلی از خوانندگان جوان نمی توانند به درستی تحریر بزنند، اما فکر می کنند کار را درست انجام می دهند. به نظر من راز ماندگاری این است که هنرجو استادش را تا رسیدن به مرحله مناسب تقلید کند و سپس خودش را پیدا نماید تا بتواند یک هنرمند خوب و حرفه ای شود .


بسیار دیده می شود که هنر جویان آواز دائم استادشان را تغییر می دهند. شما چقدر معتقد به این کار هستید؟

این شاخه و آن شاخه رفتن کار درستی نیست. هنرجو باید از ابتدا بنا را درست بگذارد و پیش یک استاد واقعی آموزش بگیرد تا تمامی تکنیک ها و مراحل مختلف کار را یاد بگیرد .
به نظر من استاد عوض کردن خیلی کار درستی نیست، اما هرکس می تواند از هر استادی یک شیوه را یاد بگیرد و در کارش از آن بهره ببرد و در واقع کارش تلفیقی از کار چند نفر باشد .

با توجه به این که در منطقه ای متولد شده اید که غنی از موسیقی نواحی است و از آنجا که طی این سال ها در عرصه موسیقی سنتی فعالیت کردید، چقدر سعی در حفظ و اشاعه موسیقی بختیاری دارید؟

من هم به خاطر عشقی که به سرزمین و زبان آباء و اجدادی ام دارم، همیشه تلاش کردم موسیقی بختیاری را ادامه دهم و به احیای آن کمک کنم. همین کار را در ارکستر ملی و گروه های مختلف و اجراهای داخل و خارج نیز انجام داده ام .



کارتان در موسیقی ردیف دستگاهی سنتی با زمانی که بختیاری می خوانید چه تفاوت هایی دارد؟

این دو حال و هوای متفاوت و جدایی از هم دارند، ولی به نظرم حسی که در موسیقی فولکلوریک و نواحی ایران وجود دارد، خیلی زیباتر است. بخصوص این که خودت اهل آن سرزمین باشی و بدانی چه می خوانی و چه اجرا می کنی .

موسیقی بختیاری چه شاخصه هایی دارد و چه سازهایی در این موسیقی به کار می روند؟

موسیقی بختیاری گسترده، وسیع و دارای ارزش های والایی از لحاظ هنری و روایتگری است. موسیقی بختیاری بخش های گوناگونی دارد؛ موسیقی شادی، عزا، رزمی، حماسی، عاشقانه، عارفانه و... درواقع برای هر نوع حکایت و داستانی و هر واقعه ای در این سرزمین موسیقی وجود دارد. البته فکر می کنم تمامی موسیقی های مناطق ایران دارای این خصوصیت هستند .
به طور کلی من معتقدم بخش وسیعی از موسیقی ردیف دستگاهی ما الهام گرفته از موسیقی نواحی است. خیلی از گوشه های آوازی مثل دیلمان، گیلکی، بختیاری، دشتستانی و... از موسیقی نواحی ایران گرفته شده که بسیار دلنشین هستند .


هنرمندانی که هم اکنون در آن منطقه فعالیت موسیقایی می کنند چقدر شناخته شده هستند؟

متاسفانه از لحاظ بحث شناساندن هنرمند به جامعه ضعف های بزرگی وجود دارد، چرا که اطلاع رسانی ضعیف است و خیلی روی کار هنرمند تبلیغ نمی شود .
ما که در عرصه جدی و حرفه ای موسیقی ایرانی کار می کنیم خیلی در ایران شناخته شده نیستیم وای به حال آن هنرمندانی که در روستاها، نواحی و شهرستان ها فعالیت می کنند و کارشان هم شاخص و خوب است .

به عقیده شما شعر چه نقشی در یک اثر موسیقایی و نوع آوازخوانی یک خواننده دارد؟
من اصولا در انتخاب شعر و موسیقی خیلی سختگیری می کنم و شعری را گزینش می کنم که هم مفهوم و معنی درست داشته باشد و هم ترکیب خوبی با موسیقی بسازد یا به اصطلاح روی آهنگ خوب سوار شود .

شما از معدود هنرمندانی هستید که اول آلبوم را منتشر و سپس کنسرت آن را برگزار می کنید، این در حالی است که برخی هنرمندان اول کنسرت می دهند و در آنجا تبلیغ آلبوم می کنند و سپس به انتشار آن می پردازند .

روال ما بر عکس دیگران است. من معتقدم ابتدا باید آلبوم بیرون بیاید، مردم آن را بشنوند و با حال و هوای کار آشنا شوند و بعد وقتی خبر کنسرتش درج شد، با شوق بیشتری به سمت اجرا بیایند .

مشکل عمده ای که در اغلب کنسرت ها وجود دارد، نبود حامی مالی است. این ضعف چقدر نحوه اجراهای زنده را تحت الشعاع قرار می دهد؟

متاسفانه این ضعف در موسیقی اصیل بسیار دیده می شود و این در حالی است که برای موسیقی پاپ حامیان مختلفی سرمایه گذاری می کنند. ما نمی گوییم موسیقی پاپ بد است، اما فراموش نکنیم موسیقی اصیل که از تمدن چند هزار ساله ایران برآمده، به گردن فرهنگ و هنر این سرزمین حق دارد .

موسیقی شناسی
آلبوم ها

    1388 راه و ماه
    1388 بیگاه
    1388 یکیست
    1388 رومی 2
    1388 چشم هایم تیام (به گویش بختیاری )
    1389 پریچهره
    1389 فرزند ایران
    1389 افسانه عشق
    1389 منطق عشق
    1389 فکر و فریاد
    1390 بوی مهر
    1391 فردای دگر
    1391 ظهیر ( عاشقانه لیلی و مجنون )
    1391 موج سودا
    1391 کوک کولی
    1391 رومی 3
    1392 بی منت می
    1392 کی می رسد بابان
    1393 اشکی در گذرگاه تاریخ
    1393 زیر باران
    1393 جرس
    1394 دلبر طناز
    1394 جرس
    1395 در بند تو آزادم

تک آهنگ

سینا سرلک پس از همکاری با مجموعه شهرزاد قطعه تنها امید زندگی را برای این مجموعه خواند.

حاشیه های سینا سرلک

در سال 1396 در پی شکایت اردلان سرفراز از سینا سرلک به دلیل اجرای قطعه برخیز، دادگاه بدوی کیفری تهران وی را به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد. این ترانه سروده سرفراز است و پیش از این با نام محتاج توسط ابی خوانده شده بود. سرلک این ترانه را در مجموعه نمایش خانگی شهرزاد بازخوانی کرده است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین