کد خبر: ۲۴۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
معاون وزیر خارجه در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های غیرشفاف هسته‌ای عربستان و استنکاف این کشور از پذیرش بازرسان آژانس ابراز نگرانی کرد و همکاری ایران با این سازمان را به دور از تاثیرپذیری طرف‌های ثالث به نفع دو طرف خواند.
ناطقان:  محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست شورای حکام آژانس به وین سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار بهاروند با مدیرکل آژانس/ نگرانی ایران از فعالیت‌های غیرشفاف هسته‌ای عربستان
بهاروند در این دیدار، با اشاره به همکاری‌های گسترده ایران و آژانس، بر ضرورت عدم تاثیرپذیری آژانس از فشارهای سیاسی برخی کشورها با هدف ایجاد انحراف در تعاملات فیمابین، تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همکاری‌ها در فضایی سازنده و به دور از تاثیرپذیری طرف‌های ثالث را به نفع دو طرف و تمامیت آژانس خواند.

 

 

وی، همچنین با قدردانی از کمک‌های آژانس برای مبارزه با کرونا در ایران، همکاری‌های فنی را جزیی مهم و لاینفک در ماموریت آژانس شمرد.

*نگرانی از فعالیت هسته‌ای غیرشفاف عربستان
بهاروند با اذعان به اینکه استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز حق تمامی اعضای آژانس است، به وضعیت عربستان سعودی نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های این کشور که بسیار غیرشفاف است و از پذیرش بازرسان آژانس نیز استنکاف می‌ورزد، موجب نگرانی است و آژانس باید بتواند فعالیت‌های راستی ازمایی خود را در این قبیل کشورها انجام دهد.
مدیرکل آژانس نیز با مثبت خواندن همکاری‌های ایران و آژانس و همچنین سطح فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران، ایران را شریک مهمی برای آژانس خواند.

 

 

به گزارش فارس، گروسی اخیرا نیز در سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با وی در وین دیدار و گفت‌وگو کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل شهریور ماه سفری دو روزه به تهران داشت و در پایان این سفر بیانیه مشترکی از سوی ایران و آژانس منتشر شد که براساس آن جمهوری اسلامی ایران به صورت داوطلبانه به دو مکان مورد نظر این سازمان دسترسی داد و عنوان شد براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

بر همین اساس، یکی از این دسترسی‌ها انجام شده و دیگری قرار است در اواخر ماه سپتامبر صورت بگیرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز دوشنبه طی اظهاراتی عنوان کرد که تحلیل نمونه‌های انجام ‌شده از نخستین سایت مورد دسترسی در ایران بین ۲ تا ۳ ماه زمان خواهد برد
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین