کد خبر: ۲۴۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
میرزای رزاز گفت: میزان سرانه مصرف آبزیان در کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.
ناطقان: جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات کشور در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، اظهار کرد: ما در سال های اول انقلاب یک پایگاه منطقه ای بودیم که بنا بر این شد که به صورت دانشگاه های علوم پزشکی تفکیک شویم، اما هنوز این اتفاق صورت نگرفته است و امیدواریم به سرعت انجام شود.
سرانه مصرف آبزیان در دنیا ۲۲ کیلوگرم است

او افزود: موسسه انستیتو تغذیه هر ۱۰ سال یک بار سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی را در کشور محاسبه می کند. در آخرین محاسبه سرانه مصرف آبزیان در ایران مشخص شد که میزان سرانه مصرف ایرانیان که در سال های گذشته حدود ۱۰.۶ درصد بود و امسال به حدود ۱۲ کیلو به ازای هر نفر رسیده است. در حالی که سرانه مصرف آبزیان در دنیا بین ۲۰ تا ۲۲ کیلوگرم است. پنچمین دوره طرح بررسی میزان سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی در ایران نیز آغاز شده است و امیدواریم تا حدود ۳ ماه آینده نتایج آن اعلام شود.

میرزای رزاز گفت: انستیتو تغذیه و صنایع غذایی ایران قدیمی ترین مرکز آموزشی و پژوهشی تغذیه در ایران است که همزمان آموزش رشته صنایع غذایی را نیز انجام می دهد. این مرکز از طرف یونسکو به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش تخصصی تغذیه در منطقه معرفی شده است و همزمان از چهار سال گذشته به عنوان پایگاه تغذیه سازمان بهداشت جهانی در مدیترانه شرقی فعالیت می کند. اخیرا با وجود رقابت با یک موسسه عربستانی برای چهار سال دیگر انستیتو تغذیه ایران به عنوان پایگاه آموزشی و تحقیقاتی تغذیه سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شد.

او افزود: تعیین رژیم غذایی با انواع آبزیان در انستیتو تغذیه در حال انجام است، البته نگرانی هایی درباره وجود برخی آلودگی ها در محصولات دریایی و اقیانوس ها وجود دارد که با اطلاع رسانی شیلات تا حدی بر طرف شده است، اما این مرکز آمادگی دارد که تحقیقات علمی لازم را در این زمینه انجام دهد.

بیشتر بخوانید

    تاثیر تغذیه در پیشگیری و درمان افسردگی +میزان مجاز مصرف روزانه میوه و سبزی

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: ۸۰۰ دانشجوی کارشناسی تا دکترا در رشته های مختلف تغذیه و صنایع غذایی در این مرکز تحصیل می کنند و به تازگی دوره های پسادکترا نیز راه اندازی شده است. همچنین یک مرکز ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز برای افزایش آگاهی مردم در حوزه تغذیه راه اندازی کرده‌ایم و وب سایت ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز هفته آینده رونمایی می شود که یکی از اهداف مهم آن مقابله با مطالب غیر علمی و زرد در حوزه تغذیه است که در برخی رسانه ها منتشر می شود.

او افزود: همچنین با همکاری وزارت بهداشت قرار بود اواخر سال گذشته بعد از کمپین بسیج فشار خون که طی آن ۶ میلیون بیمار فشار خونی جدید شناسایی شد، کمپین تغذیه سالم با همکاری انستیتو تغذیه برگزار شود که به علت اپیدمی کرونا به تعویق افتاد.

میرزای رزاز گفت: شورای نوآوری و فناوری صنعت غذا با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری در انستیتو تغذیه تشکیل شده است و با وجود ظرفیت بزرگی که در ۱۷ هزار کارخانه صنایع غذایی دارای مجوز که ۱۵ هزار کارخانه آن فعال هستند، این شورا فعال می شود.

او بیان کرد: با توجه به تفاهم‌نامه ای که امروز بین انستیتو تغذیه و سازمان شیلات امضا می شود، همکاری های این سازمان در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان انجام می شود. یکی از پیشنهادها افزایش رستوران های عرضه کننده غذاهای آبزی است که انستیتو تغذیه نیز می تواند در این زمینه مشارکت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین