کد خبر: ۲۴۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
ماریجوآنا، یکی از رایج‌ترین مواد مخدر است که مصرف آن پیامد‌های منفی برای افراد و جامعه دارد.
ناطقان: در حال حاضر، ماریجوآنا یکی از متداول‌ترین مواد مخدر غیر قانونی در جهان است که دارای تتراهیدروکانابینول (ترکیبی بلورین و ماده اصلی و فعال شاهدانه) , یک ماده شیمیایی روانگردان است که بر خلاف باور مصرف کنندگان مبنی بر خاصیت آرامش بخشی آن، مضرات زیادی به همراه دارد که این موضوع باعث نگرانی‌های فزاینده‌ای در خصوص افزایش قدرت ماریجوآنا در جوامع بشری شده است. چرا که ماریجوآنا نه تنها موجب روان پریشی مصرف کنندگان می‌شود بلکه دیگر افراد سالم را نیز درگیر می‌کند.

به طور کلی، ماریجوآنا تاثیرات فراوانی روی افراد می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به مواردی چون؛ سرخوشی خفیف، افزایش احساس خوب بودن در افراد، آرامش، رهایی از اضطراب، تغییرات در درک زمان، توهم و خیالاتی که نادر هستند اشاره کرد.

اختلالات در عملکرد شناختی، مشکلات یادگیری، اختلال در تمامی بخش‌های حافظه، اختلالات کنترل موتور ذهن و زمان واکنش، پارانویای خفیف، واکنش‌های افسردگی حاد در دوز‌های بسیار بالا و واکنش‌های اضطراب و ترس‌های ناگهانی از جمله تاثیرات منفی و حادّی هستند که دود کردن این ماده روانگردان به همراه دارد.

علف و چمن، نام‌های دیگر ماده مخدر ماریجوآنا هستند که از گیاه شاهدانه بدست می‌آید و مصرف کنندگان، آن را به صورت سیگار و خوراکی و بیشتر برای گذران اوقات خود به صورت شادی و سرگرمی استفاده می‌کنند که در این میان هستند پزشکانی که این ماده روانگردان را برای درمان با شرایط و علائم خاص نیز تجویز می‌کنند.

ماریجوآنا، ماده مخدر دارای ترکیبات تغییر دهنده ذهن است که به دلیل اعتیاد آور بودن، فرد مصرف کننده را از لحاظ مغزی و جسمی، تحت تاثیر قرار می‌دهد که اگرچه به اذعان مصرف کنندگان، حس شادی و نشاط به آن‌ها می‌دهد، امّا به دلیل دارا بودن ماده تتراهیدروکانابینول، سلامتی آن‌ها را نیز به شدت تهدید می‌کند.

اثرات ماریجوآنا، معمولا در حدود ۳۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد که  ممکن است در طول ۱ تا ۳ ساعت ازبین برود. زیرا مصرف آن بر سلامت روان فرد مصرف کننده تاثیر می گذارد و  ساعت‌ها طول می‌کشد تا او کاملا هوشیار شود.

نکته شایان ذکر در خصوص مصرف ماده مخدر ماریجوآنا این است که همیشه این طور نیست که به تمامی افراد مصرف کننده حس خوشایندی منتقل کند؛ به طوری که اغلب اوقات باعث اضطراب، ترس و وحشت او نیز می‌شود و نه تنها میزان افسردگی را در فرد مصرف کننده افزایش می‌دهد بلکه باعث تشدید هرگونه علائم اختلال روانی در او می‌شود.

دانشمندان, در پژوهش‌های خود هنوز به نتیجه قطعی مبنی بر عوارض دوز‌های بالای ماده مخدر ماریجوآنا و این که به چه علت فرد مصرف کننده دچار پارانوئید می شود و  با دنیای واقعی خود قطع ارتباط می کند را کشف نکرده اند.

مصرف روانگردان ماریجوآنا ممکن است ذهن و طرز تفکر فرد را از حالت طبیعی خارج کند و باعث پرت شدن حواس و قضاوت نادرست او شود که این تاثیرات بسته به میزان قدرت این ماده مخدر، مصرف و مقدار آن است.

در سراسر جهان، از هر ۱۰ نفر مصرف کننده ماریجوآنا، یک نفر اعتیاد پیدا می‌کند و این موضوع تا جایی پیش می‌رود که مصرف کننده باوجود آگاهی از این که ماریجوآنا، آسیب‌های جبران ناپذیری به شغل، مسائل مادی و سلامت روحی و جسمی او وارد می‌کند، امّا همچنان نمی‌تواند از مصرف این روانگردان دست بکشد.

وقتی افراد از سنین جوانی شروع به مصرف ماریجوآنا کنند و آن را ادامه دهند با آسیب‌های بیشتری در تمامی ابعاد زندگی خود روبرو می‌شوند.

به طور مثال؛ فردی که از دوران نوجوانی خود شروع به مصرف ماریجوآنا می‌کند، احتمال اعتیاد او ۱ در ۶ است که میزان اعتیاد همین فرد در مقایسه با مصرف کنندگانی که مصرف هر روزه دارند ۱ در ۲ است چرا که به طور کلی، بدن مصرف کنندگان، به این ماده روانگردان وابسته می‌شود و به تدریج عقب نشینی می‌کند تا جایی که او با علائمی چون؛ تحریک پذیری، بیقراری، خواب آلودگی و بی اشتهایی روبرو می‌شود.

ماریجوآنا ممکن است مغز فرد مصرف کننده را مختل کند تا جایی که تمرکز، یادگیری و یادآوری تمامی مسائل برای او دشوار شود که البته به نظر می‌رسد این تاثیر کوتاه مدت است که پس از مصرف، به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر این روند طول می‌کشد.

مصرف بیش از اندازه ماریجوآنا، به ویژه در سال‌های نوجوانی فرد، ممکن است اثرات بیشتر و ماندگارتری به جای بگذارد؛ به طوری که برخی از پژوهش‌های انجام شده روی عده‌ای از نوجوانان مصرف کننده, حاکی از این است که این ماده روانگردان می‌تواند مغز آن‌ها را تغییر دهد و باعث پایین آمدن ضریب هوشی آن‌ها شود.

روانگردان ماریجوآنا حتی خطرات الکل را تشدید می‌کند تا جایی که از هر ده نفر مصرف کننده الکل، یک نفر اذعان می‌کنند که تا پیش از آن, از ماریجوآنا استفاده می‌کرده اند.

نکته شایان ذکر دیگر در خصوص این روانگردان این است که زنان باردار مصرف کننده با خطرات جدی چون؛ نوزادان کم وزن یا نارس روبرو می‌شوند که هریک از آن‌ها پیامد‌های منفی دیگری را برای افراد و جامعه به همراه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین