کد خبر: ۲۴۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
دیپلمات‌های سودانی فاش کردند که امارات و عربستان سعودی به منظور کمک به رئیس جمهور آمریکا برای دستاوردسازی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در حال فشار بر دولت سودان برای سازش با رژیم صهیونیستی هستند.
ناطقان:  پایگاه خبری-تحلیلی «العربی الجدید»، امروز (شنبه)، به نقل از دیپلمات‌های سودانی فاش کرد که «محمد بن زاید» ولی عهد ابوظبی و «محمد بن سلمان» همتای سعودی او در تلاش هستند تا سودان را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قانع کنند.

تلاش آمریکا برای حذف نام سودان از فهرست "حامیان تروریسم" تا قبل از نوامبر
در این گزارش به نقل منابع چند دیپلمات سودانی آمده است که علی‌رغم مخالفت آحاد مردم و نخبگان سودان، امارات و عربستان سعودی در حال اعمال «فشار بسیار زیادی» علیه تصمیم‌سازان خارطوم هستند تا این کشور را نیز به جمع سازشکاران با تل‌آویو بیفزایند.

این منابع فاش کردند که ابوظی و ریاض در تلاش هستند تا با سوءاستفاده از بحران اقتصادی کمرشکن سودان و فاجعه به بار آمده در این کشور به دنبال جاری شدن سیل که خود به بی‌خانمان شدن حدود یک میلیون نفر از مردم این کشور انجامیده است، به دولت و شورای حاکمیتی این کشور فشار آورند تا اینگونه این کشور روابط خود را با اشغالگران اسرائیلی عادی‌سازی کند.

منابع یادشده در ادامه خبر دادند که در چند تماس غیرعلنی، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت انتقالی این کشور اعلام کرده است که قادر به مشارکت در این اقدام نیست زیرا دولت او بیشتر نزدیک به یک دولت شکل گرفته در زمان بحران و در گذر است و اختیار اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌سازی از این قبیل را ندارد؛ اما در عین حال وی گفته است، شورای حاکمیتی سودان این امکان را دارد که چنین اقدامی را قطعی کند.

طبق نوشته العربی الجدید،‌ این همان موضعی است که حمدوک در جریان سفر اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به خارطوم  اعلام کرده بود.

در همین ارتباط، «شمعون آران» تحلیلگر و خبرنگار برجسته مرکز صهیونیستی پخش «صدای اسرائیل»، روز چهارشنبه با گزارش اینکه «امیره عقارب»کاردار سفیر سودان در مراسم امضای توافق سازش میان منامه، ابوظبی و تل آویو در واشنگتن حضور داشته،‌ خبر داده بود که «ارتباطات فشرده‌ای» میان مقامات سودانی و مقامات آمریکایی در راستای سازش با تل‌آویو در جریان است.

منابع سودانی در ادامه اشاره کردند، از آنجا که حمدوک می‌داند مردم این کشور تا چه حد با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو مخالفت دارند، به همین خاطر از زیر کار شانه خالی می‌کند. این منابع همچنین خاطرنشان کردند، حمدوک خوب می‌داند که اتخاذ چنین اقدامی برای به راه انداختن یک انقلاب دیگر در این کشور آن هم در وضعیت بحرانی کنونی این کشور کفایت می‌کند.

سودان دو سال پیش شاهد یک کودتای نظامی بود. «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان به تاریخ ۲۲ فروردین ۹۸ در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

دیپلمات‌های سودانی در ادامه خبر دادند که طرف اماراتی موافقت قوی‌ترین مرد در شورای حاکمیتی این کشور یعنی «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای واکنش سریع و مشهور به «حمیدتی» با عادی‌سازی روابط را قطعی کرده‌اند.

با این حال، این منابع افزودند که حمیدتی به تنهایی قادر به تصویب این طرح نیست از این روز حمیدتی از ابوظبی خواسته است که به «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان برای ملحق شدن به توافق سازش امارات و بحرین فشار آورد. منابع یادشده در ادامه گفتند که ابوظبی از البرهان دعوات کرده است که طی چند روز آینده به این کشور برود تا آنجا این مسئله را فیصله دهد.

دیپلمات‌های سودانی در ارتباط با موضع برهان با سازش گفتند، او با توجه به این که سودان در سایه این اقدام از حمایت مالی و اقتصادی بسیار زیادی برخوردار خواهد شد، «به طور کلی» با این اقدام مخالفتی ندارد؛ این منابع افزود که این کمک‌های مالی می‌تواند از شدت بحران و تورم این کشور بکاهد.

منابع یادشده ادامه دادند «برهان ممانعت نمی‌کند؛ اما یک شرط تعیین کرده است آن این است که ابتدا عربستان سعودی باید به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد. او همچنین تأکید کرده است که خارطوم تنها در حالی به صورت رسمی به توافق یاشده خواهد پیوست که این اعلام دو طرفه باشد (از طرف سعودی و سودان) و نام عربستان سعودی پیشتر از نام سودان در این اعلام ذکر شود زیرا با این کار، شوک ناشی از این تصمیم برای مردم سودان تا حدودی دفع خواهد شد؛ مردمی که کماکان با برقراری با اسرائیل به شدت مخالفت دارند».

العربی الجدید در ادامه نوشت، این در حالی است که برخی دیپلمات‌های غربی و سودانی تأکید کرده‌اند که آن کشورهای عربی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه مراسم امضای توافق سازش بحرین و امارات درباره احتمال پیوستن آنها به این توافق سخن گفت، «عربستان سعودی، عمان، سودان، موریتانی و جیبوتی» هستند. از سوی دیگر، ترامپ اخیرا نیز اعلام کرده بود که پنج تا شش کشور عربی به عادی‌سازی روابط با تل‌‌آویو خواهند پیوست.

طبق این گزارش، ترامپ همچنین گفته بود که رایزنی با این پنج یا شش کشور همچنان ادامه دارد و «عربستان سعودی در زمان مناسب به توافق امارات و بحریان با اسرائیل خواهد پیوست». از سوی دیگر، ترامپ گفته بود که با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی عهد این کشور گفت‌و‌گوهایی داشته و آنها نیز نظر مثبتی در ارتباط با صلح و ملحق شدن به توافق دارند.

«مارک میدوز» یکی از کارمندان بلندپایه کاخ سفید نیز روز پنجشنبه تأکید کرده بود که «پنج کشور» به صورت جدی امضای توافق سازش با تل‌آویو را بررسی می‌کنند؛ با این حال او اشاره‌ای به نام این کشورها نکرد.

این اظهارات در حالی است که یک منبع در وزارت خارجه موریتانی اخیرا در گفت‌و‌گو با العربی الجدید، تصمیم کشورش در عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را تکذیب کرده بود. در عین حال، چند منبع موریتانیایی دیگر فاش کرده بودند که فشارهایی علیه «محمد ولد الغزوانی» رئیس‌جمهور این کشور اعمال شده است تا این کشور نیز همچون امارات و بحرین روابط خود را با تل‌آویو عادی‌سازی کند.

این منابع فاش کرده‌ بودند که اگر نواکشوت این ایده را بپذیرد انگیزه‌هایی مالی به این کشور پیشنهاد خواهد شد و در عین حال سرمایه‌گذاری‌هایی در این کشور صورت خواهد گرفت.

طبق گفته العربی الجدید،‌ وب‌سایت «Africa Intelligence» اخیرا گزارش داده بود که ولی عهد سعودی در جریان سفر «ولد الغزوانی» به ریاض که در ماه فوریه صورت گرفت، از رئیس جمهور این کشور درخواست کرده است که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین