کد خبر: ۲۴۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در شرایطی که در بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا می‌شویم رعایت بهداشت و استفاده از ماسک کاهش داشته و این موضوع بسیار خطرناک است.
ناطقان:  سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار داشت: حدود ۷ ماه است که درگیر بیماری کرونا هستیم و هم پای سایر کشورها با این بیماری مقابله می‌کنیم، تا به امروز این بیماری ۹۶۵ هزار نفر از جمعیت جهان را به قربانی گرفته که ۲.۵ درصد قربانیان مربوط به ایران است. خط قرمز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، متأسفانه در شرایطی که در بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا می‌شویم رعایت بهداشت و استفاده از ماسک کاهش داشته و این موضوع بسیار خطرناک است.


ورود برخی استان‌ها به موج سوم کرونا/ جزئیات پیش خرید واکسن کرونا
لاری ادامه داد: ۹۰ درصد ابتدا به آنفولانزا در نیمکره جنوبی زمین به دلیل رعایت بهداشت و شست و شوی دست‌ها کمتر شده است اما هنوز نمی‌شود از وضعیت آنفولانزا در کشور حرفی زد. کادر درمان بسیار خسته هستند، هر زمان شیوع بیماری زیاد می‌شود فشار و خستگی کادر درمان هم بیشتر می‌شود، زمانی که فشار کار کادر درمان زیاد می‌شود بر خدماتی که به بیماران می‌دهند تأثیر دارد.

*صفحه‌ای در فضای مجازی ندارم

وی بیان کرد: من هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی (توئیتر و اینستاگرام) ندارم و اخباری که از نقل من در این شبکه‌ها منتشر می‌شود صحت ندارد. آماری که از نیمکره جنوبی در رابطه با بیماری آنفولانزا رسیده است امید بخش است، این را هم یادآوری کنم که این واکسن ۳۰ تا ۶۰ درصد می تواند ایمنی سازی کند و اینگونه نیست که از این واکسن برای همه مردم استفاده کنیم.

*توزیع واکسن در خانه‌های بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ۱.۵ میلیون دوز از واکسن آنفولانزا به معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته که اولویت استفاده آن با خانم های باردار و افراد مسن است، ما در ابتدا مشکلی در رابطه با تهیه ارز داشتیم و این مشکل حل شد اما تحریم ها برای ورود این واکسن ها به داخل کشور ما را با مشکل مواجه کرده است. واکسن هایی که الان وارد کشور شده است هلندی هستند و از هلند وارد شده اند.

*جزئیات پیش خرید واکسن کرونا

لاری در پاسخ به پرسشی درباره پیش خرید واکسن کرونا اظهار داشت: در کشور خودمان گروه هایی مشغولند و دارند کار انجام می دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می کنند و موفقیت‌ها را خودشان اطلاع می دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می کند.در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.

لاری با اشاره به شرط شرکت‌ها برای فروش واکسن گفت: شر پیش فروش این است که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موفق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکتهای مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه ما همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذاشتیم اظهار داشت: همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند برای خرید واکسن مذاکره کردیم. استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآوردها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه های آسیب پذیر می شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.
منبع: فارس
برچسب ها: کرونا ، ناطقان ، موج ، ماسک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین