کد خبر: ۲۴۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
انتخاب رشته کنکور سراسری از امروز، چهارشنبه، ۲ مهر آغاز می شود و داوطلبان برای انجام این کار باید شرایط و ضوابطی را رعایت کنند.
ناطقان: انتخاب رشته کنکور سراسری از امروز چهارشنبه، ۲ مهر آغاز می شود و  تا شنبه، ۵ مهر ادامه دارد.  

در ادامه این مطلب به بیان توضیحاتی درباره چگونگی انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری پرداخته ایم.

همه داوطلبان چه آن‌ها که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده اند و چه آن‌ها که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند، در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل می  توانند انتخاب کنند.

رشته محل‌های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیت ها، مربوط به هرگروه آزمایشی انتخاب کنید.

برای انتخاب رشته از دوره‌های مختلف روزانه، نوبت دوم، پیام نور و دوره‌های دیگر به شرایط اختصاصی هر دوره در این دفترچه توجه کنید.

برای جلوگیری از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته، رشته‌های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته به ترتیب علاقه مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنید و پس از نهایی کردن رشته‌های انتخابی و اطمینان از ترتیب انتخاب‌های خود، آن‌ها را در سامانه اصلی انتخاب رشته، به سازمان سنجش اعلام کنید.

به یاد داشته باشید، در فرم انتخاب رشته، اولویت «ترتیب» رشته‌هایی که انتخاب می‌کنید، فقط نشان دهنده علاقه مندی شماست و تأثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد. اگر نمره و شرایط لازم برای قبولی در رشته‌ای را نداشته باشید، این رشته را در هر اولویتی اول یا صد و پنجاهم انتخاب کنید، احتمال قبولی شما در آن رشته بیشتر نمی شود.

در مجموعه رشته‌هایی که انتخاب می کنید، اولین رشته انتخابی، نشان دهنده بیشترین علاقه شما و آخرین رشته انتخابی، نشان دهنده کمترین علاقه شما است.

اگر در مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده اید، شرایط قبولی در چند رشته را داشته باشید، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند. به رشته‌هایی که انتخاب می کنید و ترتیب آن‌ها در فرم انتخاب رشته دقت کنید.

شما می توانید در محدوده زمانی انتخاب رشته تا هشت نوبت رشته‌های انتخابی خود را ویرایش کنید.

فراموش نکنید، بعد از پایان مهلت ویرایش، امکان جابه جایی رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته نیست.

پس از اعلام نتایج نهایی «درهفته اول آبان ماه ۹۹» امکان تغییر رشته قبولی، در بین مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده اید نیست.

بر اساس مصوبه جلسه ۲۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو متقاضیان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است؛ لذا لازم است درصورت تمایل به انتخاب کدرشته محل‌های فوق مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، این کدرشته محل‌ها را به همراه سایر کدرشته محل‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته با توجه به اولویت دلخواه درج کنید.

رتبه داوطلبان از سهمیه‌های مختلف، باهم قابل مقایسه نیست.

نمره‌های خام درس‌های امتحانی در قسمت نمره خام «نمره درصدی» درس‌های امتحانی خود را می‌بینید. برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی «داوطلبان نظام آموزشی غیر ۳-۳-۶» علوم تجربی «داوطلبان نظام آموزش‌ی غیر ۳-۳-۶» و علوم انسانی «داوطلبان هر دو نظام آموزشی» در ذیل نمره خام هر یک از دروس تخصصی، نمره هم ترازی «ملاک عمل» نیز درج شده است که نمرات هم ترازی، ملاک عمل برای محاسبه نمرات کل نهایی هر داوطلب در هر زیرگروه است.

در ۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، نمرات خام دروس تخصصی دو نظام آموزشی ابتدا با روش‌های آماری مطابق با اصول سنجش و اندازه گیری، هم تراز می شود. در صورت هم تراز شدن نمرات، نمرات حاصل از هم ترازی در کارنامه نتایج علمی داوطلبان ذیل نمرات خام هر درس درج شده است، سپس نمرات حاصل از هم ترازی باهم برای هر دو نظام تراز می شود.

مهمترین معیار برای انتخاب رشته، رتبه در سهمیه و زیرگروه‌های مقابل آن است.

با توجه به ضریب درس ها، هر گروه آزمایشی چند زیر گروه دارد. هر داوطلب به تعداد زیر گروه ها، رتبه دارد.

برای انتخاب هر رشته، باید بدانید آن رشته، در کدام زیر گروه قرار دارد و وضعیت شما در آن زیر گروه چگونه است.

احتمال قبولی شما در زیرگروهی که رتبه بهتری دارید «عدد کمتر» بیشتر است.

برای انتخاب رشته‌های پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان مجاز بودن کافی نیست، بلکه باید علاقه مندیتان را هم اعلام کرده باشید.

تنها شرط انتخاب رشته، مجاز بودن نیست، هر کدام از دوره‌های تحصیلی شرایط و مقرراتی دارند که پیش از انتخاب رشته از آن دوره ها، لازم است به آن‌ها توجه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین