کد خبر: ۲۴۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
امیدواری و تلاش برای زندگی بهتر همواره نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و ناامیدی دارد.
ناطقان:  تغییرات گسترده‌ای که طی این سال ها در زندگی مردم ایجاد شده، حال روحی و روانی آن‌ها را هم با نوسان و تغییر خلق و خو روبرو کرده است.




گوشه‌گیری، انزوا طلبی، عدم تمایل به حضور در جمع‌های مختلف دوستانه و خانوادگی، راضی نبودن از زندگی و همچنین فشارهای مختلفی که اغلب افراد به دلیل داشتن مشکلات متعدد بر دوش خود حمل می‌کنند از جمله عوامل ابتلا به افسردگی و در نهایت ناامید شدن انسان است.

امیدواری و تلاش برای زندگی بهتر همواره نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و ناامیدی دارد.
ضرورت پرهیز از منفی‌نگری در درمان افسردگی

اقدامات گام به گام و مرحله‌ای بهترین روش درمان افسردگی و جلوگیری از ایجاد حس ناامیدی در افراد است.

بهناز عطاری روان‌شناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک اظهار کرد: بیماری افسردگی یک اختلال روانی نسبتا شایع است که بروز آن در فرد بیمار به حالاتی چون، احساس غم و اندوه فراوان، ایجاد حس پوچی و فایده بودن، ناامیدی و همچنین فاصله گرفتن از اموری که فرد در گذشته به آن‌ها علاقه‌مند بوده است، منجر می‌شود.

او اضافه کرد: اقدامات گام به گام و مرحله‌ای بهترین روش درمان افسردگی و جلوگیری از ایجاد حس ناامیدی در افراد است و در نخستین قدم خود فرد باید برای بهبود حال خود تلاش کند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده همچنین تاکید کرد: درمان افسردگی افراد در مراحل اولیه بسیار ساده‌تر از زمانی است که پس از گذشت مدت زمانی طولانی برای درمان آن اقدام می‌کند.

عطاری بیان کرد: افراد مبتلا به افسردگی در دوران ابتلا به این بیماری فقط نقاط منفی رفتاری خود، دیگران و محیط اطراف را مشاهده می‌کنند و این منفی نگری در صورت استمرار، روند درمانی آن‌ها را طولانی‌تر خواهد کرد.

او اضافه کرد: در مراحل اولیه افسردگی، این بیماری بدون مداخلات دارویی بهبود پیدا می‌کند و فرد افسرده باید در جهت درمان، راهکارها و دستورالعمل‌هایی که مشاور و درمانگر برای او تجویز می‌کنند را رعایت کند.


"در لحظه زندگی کردن" آبی بر آتش افسردگی

او ادامه داد: پرهیز از سرزنش رفتارهای غیر طبیعی فرد افسرده  از جمله کارهایی است که باید در درمان او مدنظر قرار بگیرد و تاثیر مهمی در تسریع روند درمانی او دارد.

این روان‌شناس یادآوری کرد: شناسایی دلایلی که فرد را افسرده می‌کند مثل سایر بیماری ها و علل آن‌ها کاملا ضروری است و درمان هر فرد با توجه به شرایط اجتماعی و خانوادگی او متفاوت خواهد بود.

عطاری اظهار کرد: افرادی که با فرد مبتلا به افسردگی زندگی می‌کنند و با او در تعامل هستند و نوع رفتار آن‌ها در درمان فرد فوق نقش مهمی دارند و باید از حالت سرزنشگرانه دوری کنند.



او همچنین تاکید کرد: واگذاری مسئولیت‌های مختلفی که با توانایی فرد مبتلا به افسردگی همخوانی داشته باشد و شمردن کار‌های ساده و روزمره در جهت ایجاد سرگرمی مفید، یکی از اقدامات مهمی است که اطرافیان فرد افسرده باید انجام دهند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: اطرافیان و اعضای خانواده فرد مبتلا به افسردگی باید ضمن پرهیز از سرزنش و سرکوب کردن حالات انزوا و غمگین و گوشه‌گیری او، به این حالات دل ندهند و از تکرار و تبیین حالات این فرد برای خودشان اجتناب کنند.

عطاری با تاکید بر انجام امور به صورت گام به گام و منظم در درمان افسردگی بیان کرد: همه افراد باید هنر در لحظه زندگی کردن و نداشتن دغدغه‌ برای فردایی که نیامده است را بیاموزند و این آموزش برای افراد افسرده و درمان آن‌ها ضرورت بیشتری دارد.
اهمیت بهبود تغذیه برای درمان افسردگی

عطاری با اشاره به اینکه درمان اغلب بیماری‌های روحی هم مثل بیماری‌های جسمی، به موضوع تغذیه و خورد و خوراک فرد وابسته است، تاکید کرد: بر خلاف باور عمومی که در میان برخی از مردم جا افتاده است، مصرف شیرینی جات در درمان بیماری افسردگی خوب نیست و به جای آن از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B می‌توان بهره‌مند شد.

او تصریح کرد: بهبود تغذیه افراد افسرده و استفاده از مواد غذایی مثل زعفران و میوه‌هایی چون موز که سطح سرتونین را افزایش می‌دهند نیز از جمله موارد مهمی است که باید در درمان افسردگی و روند درمانی فرد مبتلا به این بیماری در نظر گرفته شود.

این روان‌شناس و مشاور خانواده در ادامه اضافه کرد: داشتن دوست خوب و ارتباط فرد افسرده با او در دوران ابتلا به این بیماری نقش مهمی در تسریع روند درمان دارد و پدر و مادرها در صورت ابتلای فرزند خود به افسردگی، می‌توانند از حضور دوست فرزند خود در کنار او استفاده کرده و کمک کنند تا فرزند این دوران را به سرعت پشت سر بگذارد.

او بیان کرد: انجام فعالیت‌های هنری مورد علاقه و ایجاد فضایی مطلوب در جهت دنبال کردن علاقه‌مندی های فرد افسرده، از دیگر راهکارهای درمانی است که می‌توان برای درمان افراد افسرده مورد استفاده قرار داد.

نا امیدی


نقش مثبت اندیشی و تکیه کردن به تلاش فردی در درمان افسردگی

نداشتن چشم و هم چشمی با دیگران و مقایسه نکردن زندگی خود با آن‌ها از گرفتار آمدن در دام بیماری افسردگی جلوگیری می‌کند.

بخش گسترده‌ای از مشکلات افراد و تحت فشار قرار گرفتن آن‌ها به چشم و هم چشمی و راضی نبودن به نتیجه تلاش خود  به شیوع افسردگی منجر می‌شود.

هر فردی باید با توجه به شرایط مالی و اجتماعی خود و شغلی که از طریق آن امرار معاش می‌کند برای زندگیش برنامه ریزی کند و نگرش همه افراد در مورد سبک زندگی با یکدیگر متفاوت است.

دور کردن افکار منفی و رشد و ارتقای باورهای مثبت و انگیزشی اقدام مهمی است که از یکنواختی زندگی و در نتیجه ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کند. داشتن حال خوب در وهله نخست به مثبت نگری و مثبت اندیشی هر فردی در زندگی شخصی خود بستگی دارد.

استفاده از رنگ‌های شاد و روحیه بخش در محیط کاری و زندگی فردی و همچنین استفاده از گل و گیاه در محیط اطراف نیز موجب سرزندگی و نشاط افراد شده و از ایجاد افکار یاس و ناامیدی جلوگیری می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین