کد خبر: ۲۴۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
با اجرای سیاست جدید دولت از ابتدای مرداد، متقاضیان دریافت کارت بازرگانی، باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، سامانه‌ای که مشکلات موجود در آن انتقادات گسترده بخش خصوصی را در پی داشته است.
ناطقان:  تا پیش از مرداد امسال، متقاضیان کارت‌های بازرگانی جدید باید با ثبت اطلاعاتشان در سامانه هوشمند اتاق بازرگانی ایران، پس از طی مراحل قانونی، کارت خود را دریافت می‌کردند، فرایندی که هرچند با تایید و حمایت دولت اجرایی می‌شد اما در عمل، با انتقاداتی از سوی مسئولان بانک مرکزی همراه شد.


شرایط دریافت کارت بازرگانی جدید چیست؟


در دو سال گذشته و با توجه به الزامی شدن ایفای تعهدات ارزی، نظارت بر عملکرد صادرکنندگان افزایش یافته و پس از آنکه در ماه‌های ابتدایی اجرای طرح جدید مشخص شد، تعدادی از صادرکنندگان نسبت به بازگشت ارزشان اقدام نکرده‌اند، این ابهام به وجود آمد که چرا نظارتی بر صادرات آنها وجود نداشته است؟

یکی از بخش‌هایی که انگشت اتهام به سمت آن روانه شد، اتاق بازرگانی به عنوان مرجع نهایی صدور کارت‌های بازرگانی بود. به وجود امدن بحث‌هایی درباره کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یک بار مصرف باعث شد دستگاه های دولتی بحث درباره، تغییر در مکانیزم صدور کارت‌های بازرگانی را مطرح کنند و در این بستر بحث انتقال صدور کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت نهایی شد.

از ابتدای مرداد که این انتقال نهایی شد، انتقادات بخش خصوصی از عملکرد این سامانه آغاز شد. بر اساس گزارش هایی که از سوی اعضای اتاق بازرگانی مطرح شده، این سامانه در روزهای ابتدایی خود به دلیل مشکلات سیستمی امکان صدور کارت‌های بازرگانی جدید را نداشته است. هرچند از چند هفته قبل، سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که مشکلات سامانه حل شده اما در روزهای اخیر باز هم بخش خصوصی از این گفته است که فرایند صدور کارت های بازرگانی بسیار دشوار شده و بسیاری از تجار امکان نهایی کردن درخواست‌های خود را نداشته‌اند.

به دنبال تداوم این انتقادات مرکز توسعه تجارت الکترونیک، در توضیحات جدید، اعلام کرده که در شیوه سابق، سازمان ‌های صمت استانی عملاً دسترسی و امکانی برای بررسی و احراز سیستمی شرایط نداشتند و به همین دلیل نقایص و مشکلات قبلی کاملاً متوجه سامانه اتاق بازرگانی است.

این سامانه جزییاتی از استعلامات مورد نیاز برای صدور کارت‌های بازرگانی جدید را نیز منتشر کرده که ۱۴ عنوان را شامل می‌شود. بر این اساس متقاضیان دریافت کارت‌های بازرگانی جدید باید تاییدات لازم در این عناوین را دریافت کنند:

۱- استعلام چک برگشتی از بانک مرکزی

۲- استعلام حساب جاری از بانک مرکزی

۳- استعلام وضعیت نظام وظیفه از نیروی انتظامی

۴- استعلام مدرک تحصیلی از وزارت آموزش و پرورش

۵- استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۶- استعلام مدرک تحصیلی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷- استعلام مدرک تحصیلی از دانشگاه آزاد اسلامی

۸- استعلام پروانه بهره‌ برداری صنعتی

۹- استعلام پروانه بهره‌ برداری معدنی

۱۰- استعلام پروانه فنی و مهندسی

۱۱- استعلام پروانه بهره ‌برداری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی

۱۲- استعلام پروانه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از سازمان تنظیم مقررات

۱۳- استعلام کد رهگیری املاک از سامانه املاک و مستغلات

۱۴- استعلام تطابق مدیرعامل و شرکت

همچنین در مورد استعلام سابقه محکومیت مؤثر به عنوان جایگزین گواهی سوء پیشینه، با توجه به پیگیری رفع مشکلات اطلاعات ارسالی در وبسرویس ارائه‌ شده توسط مرکز آمار و فناوی اطلاعات قوه قضائیه، این استعلام نیز به زودی اضافه و گواهی سوء پیشینه به طور کامل حذف خواهد شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین