کد خبر: ۲۴۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
باشگاه فوتبال پرسپولیس باشگاه فوتبالی ایرانی است که در سال ۱۳۴۲ در شهر تهران، پایتخت ایران تاسیس شده و از باشگاه های زیر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس است.
ناطقان: باشگاه شاهین در تیر ماه سال ۱۳۲۱ شمسی شروع بکار کرد و برای اولین بار این باشگاه فوتبال را به صورت نوشتاری و با تهیه جزوه های اموزشی به علاقمندان خویش یاد داد. از سوی ديگر باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۴۲ بدست علی عبده و به وسیله شرکت« سی.آر.سی» تشکیل شد.


باشگاه پرسپولیس ,باشگاه پرسپولیس تهران,افتخارات پرسپولیس
 

این باشگاه نخست در رشته بولینگ فعالیت میکرد ولی یک تیم فوتبال هم تأسیس گردید تا پرسپولیس در فوتبال هم تیم داری کند. در آن سالها رقابت اصلی در فوتبال بین باشگاه های شاهین و تاج بود ولی به علت محبوبیت زیاد باشگاه شاهین در بین عامه مردم و با دستور مقامات حکومت پهلوی در پایان باشگاه شاهین منحل شد.

 

با رایزنی های عبده با پرویز دهداری( مربی شاهین) و مسعود برومند( سرپرست شاهین)، بیشتر بازیکنان باشگاه شاهین به پرسپولیس پیوستند و سبب شهرت و محبوبیت آن شدند. دهداری مربی و برومند سرپرست پرسپولیس شدند و باشگاه توانست در مسابقه ها رده بندی دسته های کشور در گروه خود اول شود و به بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران راه یابد. آنها در مسابقه های قهرمانی آسیا( مسابقاتی که بین تیمهای ایرانی برای شرکت در جام باشگاه های آسیا برگزار گردید) هم قهرمان شدند و بعنوان اولین نماینده ایران به جام باشگاه های آسیا رفتند.

 

در سال ۱۳۴۸، محمود خیامی، مدیر کارخانه ایران ناسیونال که از هواداران شاهین بود تصمیم گرفت برای تبلیغ خودروی تازه تولید پیکان از بازیکن های پرسپولیس استفاده کند و بعد از امضای پروتکل همکاري با عبده بازیکن های پرسپولیس به صورت دسته جمعی به باشگاه پیکان کوچیدند و با این تیم موفق به کسب مقام قهرمانی در جام جام باشگاه های تهران ۱۳۴۸ شدند، در حالیکه پرسپولیس در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

 

یک سال بعد بازیکنان به پرسپولیس بازگشتند و تحت رهبری حسین فکری، بعد از تاج در جای دوم جام باشگاه های تهران ۱۳۴۹ قرار گرفتند. در همین سال دست پرسپولیس از جام منطقه ای هم کوتاه ماند.



 
باشگاه پرسپولیس در دهه ۱۳۵۰ تا انقلاب

در سال ۱۳۵۰، پرسپولیس تحت مربيگری آلن راجرز در دومین دوره جام منطقه ای به قهرمانی رسید. در این سال پرسپولیس با ۱۳ پیروزی و ۱ شکست از ۱۴ بازی جام منطقه ای ایران ۱۳۵۰ به اولین قهرمانی تاریخ خود رسید. یک سال بعد، عبده اعلام کرد باشگاه پرسپولیس حرفه‎ای است و بازیکنانش تنها در بازی‎های حرفه ای شرکت خواهند کرد. بنابراین بازیکنان به دو گروه تقسیم شدند و عده‎ای در تیم حرفه‎ای و تعدادی در تیم اماتور عضویت یافتند.

 

در آن سال مسابقه های فوتبال کشوری در ایران برگزار نگردید، و پرسپولیس که در جام باشگاه های تهران ۱۳۵۱ با تیم آماتورهایش شرکت نموده بود، در بین ۱۶ تیم در جای یازدهم قرار گرفت.

 

در آن دوره پرسپولیس در ورزشگاه اختصاصی خویش موسوم به ورزشگاه آپادانا تمرین می‎کرد و عبده برای فعال نگه‎داشتن تیم اصلی، باشگاه‎های صاحب نامی مانند سائوپائولو و چلسی را برای بازي دوستانه به تهران آورد. ولی در سال ۱۳۵۲ به علت عدم وجود زیرساخت‎های فوتبال حرفه‎ای در ایران و اعتراض خسروانی به آتابای، رییس وقت فدراسیون فوتبال ایران عبده بعد از فروش ورزشگاه باشگاه فعالیت حرفه‎ای پرسپولیس را منحل کرد. پرسپولیس در این سال‎ها، کم‎کم از مکتب شاهین فاصله گرفت.

 

جام تخت جمشید در سال ۱۳۵۲ بازگشایی شد. در ۵ دوره ای که از این جام برگزار گردید، پرسپولیس همواره از بهترین تیمها بود و به ۲ قهرمانی( ۱۳۵۲ و ۱۳۵۴) و ۳ نایب قهرمانی( ۱۳۵۳، ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶) رسید. جام تخت جمشید ۱۳۵۷ هم در حال انجام بود که با اتفاق افتادن انقلاب نیمه کاره ماند. پرسپولیس در این جام با یک امتیاز کم تر از شهباز دوم بود.پرسپولیس تا آخر جام تخت جمشید پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران بود.

 
 
باشگاه پرسپولیس پس از انقلاب و دهه ۱۳۶۰

پس از انقلاب، باشگاه تحت‌تأثیر آن قرار گرفت و لیگ کشوری فوتبال ایران منحل شد. بسياري از بازیکنان تیم عوض شدند، ولی توانستند در جام شهید اسپندی( ۱۳۵۸) قهرمان شوند. با شروع جنگ ایران و عراق و دهه ۱۳۶۰، لیگ فوتبال سراسری ایران هم چنان تعطیل بود( تا سال ۱۳۶۸ که جام قدس برگزار شد) و پرسپولیس تنها در جام باشگاه های تهران شرکت می کرد.

 

این باشگاه در ۱۰ دوره برگزاری این جام در دهه ۶۰، به ۷ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی دست یافت. در سال ۱۳۶۶، پرسپولیس در کنار قهرمانی در جام حذفی تهران و جام باشگاه های تهران، موفق به کسب نخستین قهرمانی خویش در جام حذفی ایران هم گردید تا در یک سال ۳ جام بگیرد.

 
باشگاه پرسپولیس دهه ۱۳۷۰

دهه ۱۳۷۰، برای باشگاه موفقیت آمیز بود و با یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا شروع شد. پرسپولیس در ۱۰ دوره جام آزادگان شرکت کرد و به ۴ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی دست یافت. این باشگاه در این سالها از پایه های اصلی تیم ملی فوتبال ایران بود، تا جایی که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ۹ نفر از ۲۲ بازی کن ایران در آن هنگام عضو این تیم بودند. پرسپولیس در این دهه به ۲ قهرمانی جام حذفی و ۳ بار سومی جام باشگاه های آسیا هم دست یافت.

 

 

 
باشگاه پرسپولیسدهه ۱۳۸۰

با شروع دهه ۱۳۸۰، لیگ برتر فوتبال ایران راه اندازی گردید و پرسپولیس در اولین دوره آن قهرمان شد. فصل بعد، پرسپولیس از اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا حذف گردید و در لیگ نتایج خوبی نگرفت.

 

این سالها شروع دورانی بود که سال نامه رسمی باشگاه آنرا « دوران جدال با بحران» نامیده است، تا جایی که پرسپولیس حتی مقام ۹ام لیگ را هم تجربه کرد. دو فصل بعد، پرسپولیس بعد از ۶ سال دوری از جام در جام خلیج فارس ۸۷- ۱۳۸۶ به قهرمانی رسید. پرسپولیس با برد در هفته پاياني ۸۷- ۸۶ برابر سپاهان بعد از ۶ سال اولین قهرمانی اش را کسب کرد و این دهه را با دو قهرمانی پیاپی در جام حذفی( ۸۹- ۱۳۸۸ و ۹۰- ۱۳۸۹) به پایان برد.

 
دهه نود و برگشت پرسپولیس دوران طلایی

در دهه ۹۰ ولی یک بار ديگر باشگاه پرسپولیس به روزهای اوج خویش برگشت و همراه با برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات خود سه قهرمانی پیاپی لیگ برتر، سه قهرمانی پی درپی سوپرکاپ و یک قهرمانی جام حذفی را به دست آورد تا از این بابت رکورد جدیدی را در فوتبال کشورمان از خویش به جای بگذارد. اکنون پرسپولیس با یحیی گل محمدی سرمربی جدید خود این شانس را خواهد داشت تا برای چهارمین سال پی درپی قهرمان لیگ برتر شود و برگ زرین دیگری را به تاریخ پر از افتخار پرسپولیس اضافه کند.



 
افتخارات پرسپولیس

پرسپولیس در ادوار لیگ ۹ قهرمانی و ۸ نایب قهرمانی بدست آورده است.

 
مکان فعلی باشگاه پرسپولیس

باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران ( سالن و مجموعه ورزشی) در محله ونک تهران و نوری واقع شده است. این مجتمع یکی از سیزده سالن و مجموعه ورزشی در محله ونک تهران میباشد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین