کد خبر: ۲۴۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
نخست وزیر یونان در دیدار با دبیر کل ناتو خواستار جدی شدن گام‌های تنش‌زدای ترکیه در شرق مدیترانه شد.
ناطقان: نخست وزیر یونان روز سه شنبه در دیدار با دبیرکل ناتو از اقدامات تنش‌زدای ترکیه در شرق مدیترانه استقبال کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان  بعد از  گفت‌وکو با «ینس استولنتبرگ» دبیر کل ناتو در آتن گفت: «کشور ما از گام‌های مثبت ترکیه در تنش زدایی دایی استقبال می‌کند.»

نخست وزیر یونان با تاکید بر پایبندی کشورش بر حل تنش‌ها از طریق دیپلماتیک و گفت‌وگو اظهار داشت: «باید دید آیا این یک حرکت صادقانه ایا یک مانور کوتاه مدت است.»

نخست وزیر یونان ادامه داد: «بستن مسیر بحران و گشودن راه حل مربوط به ترکیه است. ما مایل به مشاهده  مسیر دوم هستیم و خوشبین هستم که راهی است که ما طی خواهیم کرد به سود دو ملت خواهد بود.»

دبیرکل ناتو نیز طی روزهای گذشته گفته بود که ایجاد ساز و کار برای اجتناب از درگیری‌های تصادفی در شرق مدیترانه  بخشی از تلاش‌های وسیع‌تر برای تنش زدایی بین آنکارا و آتن است.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان  و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه  به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند.برخی منابع مطلع مدعی شدند که ترکیه قصد دارد رادارهای سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» خود را که از روسیه گرفته، فعال کند.

برخی منابع سه شنبه مدعی شدند  ترکیه قصد دارد با فعال کردن رادارهای سامانه موشکی اس-۴۰۰ از آن‌ها علیه جنگنده‌های «اف-۱۶» ارتش یونان استفاده کند. برخی منابع دیگر نیز به شبکه خبری «بلومبرگ» گفتند که ترکیه روزهای آتی قصد دارد سامانه اس-۴۰۰ خود را آزمایش کند.

رسانه یونانی «اکاثی مرینی» نیز چندی قبل با اشاره به فعال شدن سامانه اس-۴۰۰ ازسوی ترکیه نوشت که آنکارا برای شناسایی جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش یونان هنگام بازگشت از قبرس در ۲۷ آگوست، آنها را فعال کرد و به همین خاطر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا  برای رسیدگی به این موضوع به قبرس و یونان سفر کرد.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین