کد خبر: ۲۴۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
هوای تهران برای هفتمین روز متوالی آلوده است. مسؤولان بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند، آلودگی هوا سبب افزایش انتشار ویروس کرونا می‌شود. اما راهکار مقابله با آلودگی هوا در سال سخت کرونایی هنوز مشخص نیست و برخی مدیران شهری می‌گویند برای مقابله با این معضل گرفتار پارادوکس شده‌ و رفع آلودگی لاینحل است.
ناطقان: هوای تهران برای هفتمین روز متوالی آلوده است. شرکت کنترل کیفیت هوا هشدار داده گروه‌های حساس جامعه مانند افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی و سالمندان از تردد در فضاهای باز خودداری کنند. در میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت وضعیت منطقه ۱۵ و ۲۰ حادتر است و در برخی از ساعات طی روزهای اخیر هوا نه تنها برای گروه‌های حساس جامعه بلکه برای همه افراد ناسالم بوده و حتی به مرز هشدار رسید.

کرونا هم در حال جولان دادن است و هوای تهران به محاصره ذرات معلق و ویروس کووید ۱۹ در آمده، این دو معضل اکنون دست به دست هم داده‌ و ریه تهرانی‌ها را هدف و نشانه قرار داده‌اند.

نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر در محدودیت‌ها هستیم

وضعیت تهران به دلیل افزایش شیوع کرونا قرمز و اضطراری است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید: وضعیت شیوع ویروس کرونا در پایتخت بسیار نگران کننده شده و آلودگی هوا و سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا می‌شود. نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر محدودسازی و مراعات بیشتر اصول بهداشتی هستیم.

سازمان جهانی بهداشت هم پیش از اعلام کرده بود که ذرات معلق وضعیت کرونا را خطرناک می‌کند چراکه امکان، انتقال ویروس از طریق ذرات معلق امکان پذیر است.

موضوع آلودگی هوا معضل جدید تهران نیست و سال‌هاست که پایتخت نشینان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند هر ساله هم در ۵ ماه پایانی سال این معضل سر تیتر اخبار قرار می‌گیرد و مسؤولان هم با برنامه‌های نه چندان دقیق و حساب شده اعلام می‌کنند، در حال مقابله با آلودگی هوا هستند.

تعطیلی موقتی مدارس از جمله راهکارهای مسؤولان در مقابل آلودگی هوا بود که امسال با شیوع کرونا و مجازی شدن مدرسه‌ها، دست آنها از ارائه این راهکار خالی شد و اکنون همه منتظر وزش باد و بارش باران برای رهایی از معضل آلودگی هوا هستند.

گرفتار پارادوکس و تضاد شده‌ایم

درباره برنامه‌های مدیریت شهری جهت مقابله با آلودگی هوا در سال‌جاری به سراغ حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران رفتیم‌. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: امسال در مقابله با آلودگی هوا دچار پارادوکس و تضاد شده‌ایم. در صورتی که طرح ترافیک کامل و جامع اجرا شود شهروندان مجبور به استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد و این مسأله سلامت آنها را به دلیل افزایش احتمال انتقال کرونا به خطر می اندازد، از طرفی در صورتی که طرح ترافیک اجرا نشود مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد و این مسأله هم تشدید آلودگی هوا را به دلیل افزایش تردد خودروها در سطح شهر به همراه دارد.

دو راهکار قدیمی مقابله با آلودگی هوا

وی با بیان اینکه در حال حاضر قانون‌های گذشته نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را در سطح پایتخت برطرف کند، گفت: به طور کلی دو مسأله برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت در نظر گرفته شده که یکی اجرای هرچه بیشتر طرح‌های ترافیکی است و دیگری انتقال و تعطیلی کارخانه‌های اطراف تهران است.

آلودگی هوا در شرایط کنونی با هر قانونی لاینحل است

این عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم هر قانونی را بگذاریم معضل آلودگی هوا لاینحل خواهد بود. از معضلات وارونگی هوا، پایدار شدن آلاینده‌های موجود در هوای پایتخت است. بنابراین بهترین راهکار کاهش تردد شهروندان در سطح شهر، در خانه ماندن آنها و اجرایی دورکاری‌ها است چرا که این مسأله علاوه بر این که سبب حفظ سلامت آنها در مقابل کرونا می‌شود کاهش ذرات معلق را در سطح پایتخت به همراه خواهد داشت.

سایه موج چهارم کرونا بر سر تهران

خلیل آبادی با اشاره به وجود خودروهای فرسوده در پایتخت گفت: تشدید آلودگی هوا می‌توانند سبب افزایش آمار مبتلایان به کرونا در پایتخت و زمینه‌ساز موج‌های جدید کرونا شود بنابراین رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان ضروری است و مردم باید مراقب سلامتشان باشند.

شاه‌کلید کنترل آلودگی هوا ناکارآمد شد

یوسف رشیدی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز درباره این موضوع گفت: شاه‌کلید کنترل آلودگی هوا ترغیب مردم و مسؤولان به استفاده و توسعه حمل‌ونقل عمومی بود اما در حال حاضر با شرایط کرونایی که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند این راهکار عملا منتفی است.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی راهکار استفاده بیشتر از سامانه حمل‌ونقل عمومی عملاحذف می‌شود و آن چیزی که باقی می‌ماند درایت دولت در کم کردن تقاضا برای سفر است. ‌برای کم کردن تقاضای سفر دولت باید به‌صورت خیلی هوشمند راهکارهایی را در نظر بگیرد که خدمات ارائه‌شده به مردم در بخش‌های مختلف دولتی عملابه‌صورت غیرحضوری باشد و از این طریق تمایل مردم به سفر کاهش یابد.

رشیدی بیان داشت: همچنین باید تکلیفی هم برای ادارات دولتی و خصوصی تعیین کنند تا از ظرفیت دورکاری بیشتر استفاده شودو سومین راهکار برای کم کردن حجم تقاضای سفر کنترل بر روی ساعات کار اصناف است

تهرانی ها چشم انتظار راهکارهای طلایی

هنوز یک ماه از آغاز پاییز نگذشته که شرایط، حکایت از زمستان سخت دارد. زمستانی که ذرات معلق و کرونا دست به دست هم داده و بلای جان شهروندان در پایتخت شده است. به نظر می‌رسد مهار کرونا تا رسیدن واکسن به دست مردم سخت و پیچیده باشد. تا آن زمان هر چند که مردم باید اهتمام جدی و مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند ولی مسؤولان باید امسال چاره‌ای اساسی برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذ کنند چراکه در غیر اینصورت تا پایان فصل سرما، آلودگی هوا و کرونا قاتل تعداد زیادی از افراد جامعه خواهند شد و موج‌های جدیدی از ابتلا به کرونا شکل می‌گیرد.

البته قوانین مقابله با آلودگی هوا هم تاکنون اندک نبوده و مسؤولان هر ازگاهی با تکیه با آن به دنبال رسیدن به کاهش آلودگی هوا بوده اند. قوانینی که به نظر می رسد به دلیل شیوع کرونا باید راهکاری جدید در این زمینه اتخاذ شود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین