کد خبر: ۲۴۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آمار بی‌سابقه و وحشتناک مرگ ۳۳۷ نفر در ۲۴ ساعت را اعلام کرد تا زنگ خطر کرونا رساتر از روزهای گذشته شنیده شود.
ناطقان: مهرماه ۹۹ که قطعا باید آن را ماه رکوردشکنی‌های آماری کرونا دانست، دیروز با رکورد جدید و هولناک ۳۳۷ جان‌باخته کرونا در یک‌شبانه‌روز، روی دیگری از خشونت این ویروس را به رخمان کشاند.

قدرت سرایت بیشتر، حال وخیم‌تر

همزمان با روز دوشنبه سیاه کرونا در کشور، وزیر بهداشت هم روی جدیدی از پیمایش‌های کرونا را رونمایی کرد. او گفت: متاسفانه شدت سرایت ویروس بیشتر شده است و حتی ظن این‌که قدرت بیماری‌زایی آن با موتاسیون‌هایی افزایش یافته باشد، وجود دارد؛ هم سنین پایین‌تر را گرفتار می‌کند و نوع گرفتاری آن، وخامت حال بیماران را بیشتر می‌کند.

در بدترین شرایط هستیم

از سوی دیگر صحبت‌های دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران که از مراکز مهم درمان کروناست، موجی جدید از نگرانی را به میان می‌آورد: «وضعیت بیمارستان اصلا خوب نیست و میزان موارد بستری و مرگ‌ومیر هم افزایش پیدا کرده است، در واقع الان در بدترین شرایط هستیم و امیدواریم بدتر از این نشود. تعداد مراجعه‌کنندگانی که بیماری در آن‌ها شدت دارد، بسیار بیشتر شده است که این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یا به دلیل تغییر نوع ویروس است که یک مقدار تهاجمی‌تر شده یا به این دلیل است که مردم دیرتر به بیمارستان مراجعه می‌کنند.»

۲۷ استان در وضعیت قرمز

اگرچه تهران در شرایط بحرانی کرونا قرار دارد، اما طبق اعلام دیروز وزارت بهداشت ۲۶ استان دیگر نیز در شرایط قرمز کرونا قرار دارند؛ استان‌های اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان‌شمالی، همدان، یزد و کردستان.

فصل سرما و آلودگی هوا از علل افزایش قربانیان

کارشناسان در کنار مقوله‌های بازگشایی‌های غیرهدفمند و نبود فرهنگ عمومی مراعات مسائل پیشگیرانه، علت افزایش آمار قربانیان و ایجاد موج جدید مرگ‌و‌میر را رسیدن فصل سرما و آلودگی هوا نیز می‌دانند. با توجه به اینکه سال‌های سال است دولت نتوانسته معضل آلودگی هوا را حل کند، به نظر نمی‌رسد در سال پایانی فعالیت خود نیز بتواند کار خاصی انجام دهد.

بی توجهی دولت به وضعیت کرونا را در مجلس مطرح می‌کنم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌توجهی دولت به اجرای سیاست‌های بازدارنده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه را امروز در کمیسیون بهداشت مطرح می‌کنم.

سیدمحمد پاک‌مهر افزود: اگر چه اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی باید از سوی مردم رعایت شود اما دولت نیز باید در زمان اوج شیوع این بیماری اقداماتی چون تعطیلی مشاغل پرخطر را اجرا کرده و ملزومات بهداشتی ارزان را در اختیار مردم قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بی‌برنامگی دولت در مهار این بیماری مرگبار اشاره کرد و اظهار داشت: دولت ممانعت از ورود به و خروج از ۵ کلانشهر کشور را اعلام کرد اما ۲ استان پرتردد مازندران و گیلان را جزو استان‌هایی که باید محدودیت عبور و مرور در آنها برقرار شود، قرار نداد. محدودیت‌ تردد تاثیر بسزایی در جلوگیری از چرخش ویروس کرونا در جامعه دارد اما دولت نسبت به این مهم کم‌توجه است و محدودیت‌ها را در استان‌های پرتردد اجرا نمی‌کند.

وی به جریمه افراد خاطی که از ماسک استفاده نمی‌کنند اشاره کرد و افزود: این طرح اقدامی بی‌فایده است، چرا که مردم باید خودشان فرهنگ رعایت اصول بهداشتی را داشته باشند. آلودگی هوا نیز در این شرایط کرونایی مزید بر علت شده است، چرا که در مواقع آلودگی هوا دستگاه تنفسی خیلی زود درگیر بیماری می‌شود.

وضعیت کادر پرستاری؛ بغرنج‌تر از شرایط پیشاکرونا

این مسئله آنجایی بغرنج‌ترمی‌شود که بدانیم وضعیت کادر پرستاری پیش از کرونا هم چندان جالب نبود و حالا با شیوع ویروس، این وضعیت بدتر شده است. شیفت‌های کاری هر روز بیشتر از قبل شده‌اند و معوقات حداقلی، کفاف هزینه زندگی روزانه آنان را هم با این وضعیت اقتصادی نمی‌دهد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم آن را تأیید کرده و در گفت‌وگو با «رسالت» به تشریح وضعیت پرستاران پرداخته و می‌گوید: « دولت باید کمر همت را ببندد و پرستاران را استخدام کند و حقوق مکفی به آنان بدهد و مطالبات‌شان را پرداخت کند. از پولی که رهبر معظم انقلاب برای بحث کرونا اختصاص دادند، دولت کمتر از ۳۰ درصد آن را پرداخت کرده است و پرداختی‌ها به این پرسنل از زمان پیشاکرونا هم بدتر شده است، ضمن این‌که مطالبات و کارانه آنان هم چندماه به تعویق افتاده است. در نتیجه ما باید پرستار را استخدام کنیم و به لحاظ استانداردها نیز عقب هستیم که این موضوع نیازمند منابع مالی است و دولت باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.»
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین