کد خبر: ۲۴۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
تنوع برنج در سطح جهان حدود صد و بیست هزار گونه است، اما فقط ۱۰ درصد از این گونه‌ها فروخته می‌شوند.
ناطقان: بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برنج در سطح دنیا چین و هند هستند حدود ۹۰ درصد از برنج تولید شده در سطح جهانی، توسط مردم قاره آسیا، آفریقا و اروپای مرکزی به مصرف می‌رسد.

انواع مختلف برنج:
به‌طور کلی برنج به سه دسته اصلی برنج دانه‌بلند، دانه متوسط و دانه کوتاه تقسیم می‌شود.

برنج دانه بلند
طول آن چهار یا پنج برابر عرضش است بعد از پخت دانه‌دانه است و حالت چسبندگی ندارد. اگر می‌خواهید در یک مهمانی شام پذیرایی خوب و کاملی داشته باشید و انتخابتان برای غذا، برنج است، برنج دانه بلند بهترین و زیباترین انتخاب برای میز غذای شماست.



برنج دانه متوسط
برنج دانه متوسط قد کوتاه‌تری دارد. حدود ۲-۳ برابر عرضش قد می‌کشد، بعد از پخت دانه‌های برنج حالت مرطوب‌تر و چسبنده‌تری دارند و معمولاً نرم‌تر از برنج دانه بلند می‌شود. برنج دانه متوسط برای تهیه کوفته بهترین انتخاب است. در ضمن اگر برای مصارف خانگی و معمولی نیز برنج دانه متوسط مناسب‌تر است.

برنج دانه کوتاه
برنج دانه کوتاه معمولاً گرد و کوتاه است و بعد از پخت حالت چسبنده و بسیار نرم پیدا می‌کند. برای تهیه پودینگ و برخی از انواع سالادها، برنج دانه کوتاه بهترین انتخاب است.

انواع مختلف برنج دانه بلند
برنج دانه بلند شامل انواع مختلفی است: برنج دانه بلند آمریکایی، برنج پاتنا، برنج باسماتی، برنج جاسمین، برنج دانه بلند آمریکایی طعم دلچسبی دارد برخی آن را بی‌مزه می‌دانند، ولی در واقع طعم برنج مطلوب و ملایم است.

برنج پاتنا
این برنج در واقع یک نوع برنج هندی است و هزاران سال است که در غذا‌های هندی به کار می‌رود. به برنج پاتنا، برنج پاریمای نیز می‌گویند. طعم بسیار معمولی دارد. همراه با ادویه‌جات هندی طعم بسیار مطلوبی پیدا می‌کند.

برنج باسماتی
این برنج نیز در هندوستان تولید می‌شود. به هر دو رنگ سفید و قهوه‌ای فروخته می‌شود. نوع قهوه‌ای رنگ آن فیبر بیشتر و طعم قوی‌تری از برنج دانه بلند دارد. عطر برنج باسماتی شبیه بوی فندوق و گردو است. بعد از آنکه پخته می‌شود دانه‌دانه، خشک و کمی پف کرده می‌شود. برنج باسماتی در هندوستان طرفداران بسیاری دارد. ۱ فنجان پُر برنج باسماتی بعد از پخته شدن به اندازه ۳ فنجان پُر می‌شود.

برنج جاسمین
این برنج در تایلند کشت و تولید می‌شود. همانند برنج باسماتی عطر و طعم خوبی دارد، ولی ارزان قیمت‌تر از برنج باسماتی است. برنج جاسمین نرم‌تر از برنج باسماتی است و این برنج نیز در رنگ سفید و قهوه‌ای فروخته می‌شود.

انواع مختلف برنج دانه متوسط:

برنج پایلا
برنج پائلا را برنج اسپانیایی نیز می‌نامند. اندازه متوسطی دارد و دو نوع مهم به نام‌های گرانزا و اِلنکا دارد.

برنج ریسوتو
برنج ریسوتو می‌تواند مقدار زیادی آب را جذب کند بدون آنکه خمیر شود. بهترین برنج‌های ریسوتو در ایتالیا تولید می‌شوند و از آن‌ها برای تهیه غذای سنتی ایتالیائی (ریسوتو) استفاده می‌شود. برنج ریسوتو نیز دو رنگ قهوه‌ای و سفید دارد. برنج ریسوتو به رنگ قهوه‌ای، فیبر و مواد غذایی بیشتری دارد و بیشتر از نوع سفید آن بافت خامه مانند دارد.

انواع مختلف برنج دانه کوتاه:

سوشی
سوشی را با نام‌های مختلف می‌شناسند. تیک نوع برنج چسبنده که طعم نبستاً شیرینی دارد. این برنج محبوب چینی‌هاست. در بسیاری کشور‌ها آن را به نام برنج شیرین می‌شناسند، ولی طعم آن فقط کمی شیرین است، ولی چسبندگی بسیار زیادی دارد. از این برنج در ژاپن و چین برای تهیه سوشی و برخی سالاد‌ها استفاده می‌شود. ۱ فنجان پُر از برنج سوشی معادل ۲ فنجان پُر برنج پخته شده سوشی است.

برنج قهوه‌ای
برنج قهوه‌ای بعد از پخت بافتی جویدنی و نرم پیدا می‌کند و طعم آجیل مانند دارد. برنج قهوه‌ای را برنج «تمام غلات» نیز می‌نامند. برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر و مواد مغذی دیگر است؛ بنابراین انتخاب یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی با رنگ قهوه‌ای بسیار بهتر است این برنج سرشار از ویتامین است، ولی با وجود تمام مزایا و خواصش از این برنج به میزان اندک استفاده می‌شود. این برنج دانه‌های کشیده و بلندی دارد، ولی به هنگام پخت نرم نمی‌شود. زمان مورد نیاز برای پخت برنج قهوه‌ای حدود دو برابر برنج سفید است (۴۰ دقیقه) و در ضمن بسیار سریع‌تر از برنج سفید فاسد می‌شود.

برنج وارونه
به این برنج، برنج نیمه پخته نیز می‌گویند. این برنج قبل از مرحله جدا کردن سبوس، بخار داده می‌شود. در این مرحله فرایند بخار دادن برنج باعث جذب مواد مغذی بیشتر از سبوس برنج می‌شود. در واقع برنج وارونه چیزی مابین برنج قهوه‌ای و برنج سفید است هم از نظر پخت و هم از نظر مواد مغذی و برعکس برنج قهوه‌ای بعد از پخت بسیار نرم می‌شود. در ضمن بسیار سریع‌تر هم پخته می‌شود.

برنج فوری
به این برنج، برنج از قبل پخته شده نیز می‌گویند. این برنج ابتدا پخته می‌شود و بعد آب آن را جذب می‌کنند تا خشک شود و در مرحله دوم پخت مصرف‌کنندگان برای مدت زمان بسیار کوتاه‌تری آن را می‌پزند. پخت آن حدود ۴-۵ دقیقه طول می‌کشد. قیمت آن کمی سنگین است و معمولاً بافت خشکی دارد. طعم ملایم و شیرینی دارد.

برنج وحشی
به این برنج، برنج هندی هم می‌گویند. در واقع آن‌را نمی‌توان برنج نامید، چرا که بیشتر شبیه «دانه علف» است. در مقایسه با برنج، برنج وحشی، حاوی پروتئین بسیار بیشتری است و همچنین مواد مغذی بیشتری نیز دارد. طعم آجیلی دارد. مدت زمان پخت آن ۵۰-۶۰ دقیقه است یعنی از سایر انواع برنج‌ها دیرپزتر است.

ویژگی‌های اصلی برنج‌ها
برنج باسماتی، برنجی است که اصلاً حالت چسبندگی ندارد و در دامنه‌های کوه‌های هیمالیا کشت می‌شود. بسیاری آن‌را بهترین و با کیفیت‌ترین برنج دنیا می‌دانند و به همین دلیل به آن لقب‌هایی مثل «مروارید خوش عطر» می‌دهند.
برنج جاسمین، بعد از پخت بویی شبیه بوی یاسمن می‌دهد. کمی چسبنده است (البته در مقایسه با برنج باسماتی) و در تایلند تولید می‌شود.

برنج سیاه، به هنگام پخت رنگی بنفش مانند به خود می‌گیرد. طعم آن آجیلی است و سرشار از فیبر و آهن است.

برنج قهوه‌ای، حاوی مقدار اندکی کَلسِمیک است و به خاطر از دست ندادن ویتامین‌ها و املاح موجود در آن، حاوی ویتامین‌های بیشتری است، فقط پخت آن کمی طول می‌کشد.

برنج سفید، بیشتر از سایر برنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آنکه سفید شود، سبوس و سایر جرم‌های اطراف آن کاملاً گرفته می‌شوند. این برنج بعد از پخت نرم و خوش طعم می‌شود، ولی خواص مغذی کمتری دارد.برنج وحشی، در واقع نوعی برنج علفی است که ساقه بلندی دارد و در داخل آب رشد می‌کند.
برچسب ها: برنج ، ویژگی ها ، تنوع
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین