کد خبر: ۲۴۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
بر اساس قانون رد مال مجازاتی است که از لحاظ قانونی باید پرداخت شود.
ناطقان: یکی از موضوعات حقوقی که باید به آن توجه بسیار داشت و قوانین بسیار زیادی برای آن تدوین شده رد مال است.

هر یک از افراد نسبت به اموال منقول و غیرمنقول خود حق مالکیت دارند و مالکیت حقی است که قانون در اختیار آن‌ها گذاشته  تا نسبت اموال خود بتوانند تصرف داشته باشند.

اگر شخص  مال دیگری که متعلق به او نیست را بردارد یا در آن تصرفات غیرقانونی انجام دهد در حکم قانون باید مجازات مخصوصی را  طی بکنند که یکی از آن مجازات رد مال است.

 در صورتی که شخصی مال دیگری را بردارد ممکن است در حکم قانون  به رد مال محکوم شود این رد مال و معنای آن این  است که شخص  علاوه بر پرداخت ضرر و زیان باید عین مالی که برده است را هم پس دهد.

گاهی اوقات ممکن است  رد مال  مثل آن باشد یا قیمت آن باشد؛ اگر دادگاه شخص را محکوم به رد مال  کند باید عین همان مالی که از دست رفته و برداشت شده است را  پس دهد  برای مثال اگر دستبند طلایی از شخصی دزدیده شود سارق علاوه بر تحمل مجازات سرقت باید عین مالی که به سرقت برد است را هم پس دهد.

اگر رد مال به صورت قیمت آن باشد علاوه بر  تحمل مجازات مربوط به سرقت قیمت مال برده شده هم  باید پرداخته شود یعنی باید  بر اساس کارشناسی مشخص شود قیمت مالی که دزدیده شده چقدر بوده و پول آن به شخصی که مالش را از دست داد حتماً پرداخت شود.

بر اساس قانون رد مال مشمول مقررات کیفری است و اگر کسی مال دیگری را به علم این که متعلق به شخصصی دیگر  است بردارد کلاهبردار محسوب می‌شود و باید از طریق رد مال  مثل یا  قیمت آن را پرداخت کند.

رد مال به دو صورت انجام می‌شود این کار یا در دادسرا یا در دادگاه انجام خواهد شد که در هر دو صورت باید شخص مجازات را تحمل کند.

برچسب ها: ردد مال ، مجازات ، قانون
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین