کد خبر: ۲۴۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
نیروهای آذربایجانی و ارمنی امروز (جمعه) تنها چند ساعت پیش از آغاز مذاکرات در واشنگتن با هدف پایان دادن به درگیری‌های مرگبار در قره‌باغ، در بخش‌های مختلفی از این منطقه کوهستانی با یکدیگر درگیر شدند.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز در اقدامی جدید برای پایان دادن به درگیری‌ها در قره‌باغ با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود دیدار کند؛ درگیری‌هایی که به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حدود ۵۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

فروپاشی دو آتش‌بس با میانجی‌گری روسیه امیدها برای پایان سریع درگیری‌ها در قره‌باغ که از ۲۷ سپتامبر آغاز شد را تیره و تار کرده است.

قدرت‌های جهان می‌خواهند از تبدیل شدن این درگیری‌ها به یک جنگ تمام عیار که پای ترکیه و روسیه را نیز به میدان باز می‌کند، جلوگیری کنند و به شدت نگران امنیت خط لوله‌ها در آذربایجان هستند که نفت و گاز آذربایجان را از قفقاز جنوبی به بازارهای جهانی منتقل می‌کند.

انتظار می‌رود پامپئو مذاکرات جداگانه‌ای را با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان و زهراب مناتساکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان برگزار کند. هنوز مشخص نیست آیا وزرای امور خارجه این دو جمهوری جماهیر شوروی سابق مستقیما با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند یا خیر.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت: بسیار امیدوارم که شرکای آمریکایی‌مان همسو و متحد با ما عمل کنند و به حل این بحران کمک کنند. من طی یک روز چندین بار با رهبران ارمنستان و آذربایجان تماس تلفنی برقرار می‌کنم.

پامپئو اخیرا گفته بود: من به یک راه‌حل دیپلماتیک امیدوارم و راه درست زمانی پیدا می‌شود که آمریکا، فرانسه و روسیه با اقدامات میانجی‌گرایانه‌ای که دهه‌ها آنها را رهبری کرده‌اند، طرفین درگیر را تحت فشار بگذارند.

این در حالی است که نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است که در این مرحله هیچ راه‌حل دیپلماتیکی برای این بحران نمی‌بیند.

الهام‌ علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز می‌گوید، دورنماهای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز بسیار دور است و خواستار تعهد بازگرداندن منطقه قره‌باغ به آذربایجان است.   
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین