کد خبر: ۲۵۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
ملک زاده گفت: حدود ۳۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۰ میلیون نفری در معرض خطر ابتلا هستند.
ناطقان: رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی  سوم آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین خبر‌ها از محدودیت‌ها و شیوه نامه‌های مقابله با کرونا پرداختند.

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ویروس ایتالیایی کرونا قربانی بیشتری در ایران می‌گیرد گفت:طبق مطالعه‌ای که در آخر اردیبهشت ماه انجام دادیم، برآورد این بود که نزدیک به ۱۷، ۱۸ درصد به طور متوسط البته در برخی از شهر‌ها این درصد بیشتر و کمتر است که به بیماری مبتلا شده اند لذا مطالعه جدیدی را انجام داده ایم تا ببینیم در این مرحله چند درصد ابتلا وجود دارد.

او اظهار کرد: با توجه به گستردگی که ویروس در طی ماه‌های اخیر داشته تخمین ما این است که شاید این عدد دو برابر شده باشد، ما هنوز جمعیت ۵۰ میلیون نفری داریم که مستعد عفونت هستند یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند.

ملک زاده ادامه داد: اگر نتوانیم اصول پیشگیری را رعایت کنیم ممکن است حجم عظیمی از بیمار به بیمارستان‌ها مراجعه کند و بیمارستان‌ها نتوانند جوابگو باشند، تحقیقات زیادی در خصوص ابتلای دوباره در سطح جهان شده است، واقعیت این است که آنچه که تاکنون ثابت شده یک ابتلای دوباره وجود دارد.

ملک زاده با اشاره به اینکه دارو‌هایی که برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود دارو‌های جدیدی نبودند گفت: دارو‌هایی که استفاده می‌شود، مورد تایید نظام دارویی ایران است، مطالعه بسیار بزرگ ۱۲ هزار نفری در انگلستان و همچنین ۱۱ هزار نفری در سازمان بهداشت جهانی پیرامون درمان کرونا صورت گرفته است افزود: مجموعه مطالعات نشان داده که، عمده دارو‌های ضد ویروسی در مرحله‌ای که بیمار وارد بیمارستان می‌شوند تاثیر چندانی ندارند، تنها دارویی که نشان داده موثر است داروی دگزامتازون بود که آن دارو هم در ایران موجود است، ما هم در ایران از ابتدا از این دارو استفاده کرده ایم و هنوز هم استفاده می‌شود، جریان بزرگی در دنیا رخ داده و ما در آن مشارکت داریم.

او با اشاره به اینکه درمان ضد ویروسی را باید در هفته‌های اول امتحان کنیم اظهار کرد: باید مطالعه در این زمینه صورت گیرد تا ببینیم تا چه حد موضوع موثر بوده است، هدف این است که افراد کمتر به بیمارستان بروند.

تا یک سال آینده به طور جدی با این ویروس مواجه هستیم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیمارستان‌های ما علاوه بر کووید باید خدمات دیگری را هم به مردم ارائه کنند گفت: اگر بتوانیم ورودی بیمارستان را کمتر کنیم و افراد را به صورت سرپایی درمان کنیم این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد، مطالعات متعددی در دنیا بر روی این ویروس در حال انجام است لذا در مرحله آزمایشگاهی اینکه تا چه حد می‌توان ویروس را مهار کرد دیده شده است.

او افزود: برای ابولا و برخی از ویروس‌ها هنوز داروی موثری نداریم، مطالعات زمان‌بر است، مشکلی که با آن روبرو هستیم این است که گروه‌هایی هستند که داروی گیاهی دستشان است و فکر می‌کنند که این بیماری را می‌توانند خوب کنند، آن هم بدون اینکه مطالعه و بررسی صورت گرفته باشد، تا یک سال آینده به طور جدی با این ویروس مواجه هستیم.

ملک زاده عنوان کرد: بهترین واکسن همین استفاده از ماسک است، میزان پیشگیری ماسک از واکسن بیشتر است، ممکن است واکسن ۵۰ درصد موثر باشد، از مردم خواهش می‌کنیم تا از ماسک استفاده کنند تا بتوانیم با تحقیقات داروی موثری را پیدا کنیم.

بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند سه دسته هستند

صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه فرصت خوبی است تا از معضل کرونا بتوانیم بهره ببریم گفت: یکی از این فرصت‌ها بحث فرهنگ داوطلبی در مراکز درمانی است، موضوع قبلاً خیلی جدی نبود، در طی هشت ماه گذشته از نیرو‌های داوطلب خیلی کمک گرفتیم ،عده‌ای هستند که به صورت داوطلب خدمات مورد نیازمان را انجام می‌دهند.

او تصریح کرد: این نیرو‌های جهادی به عنوان همراه عمل می‌کنم و  آموزش‌هایی را از قبل می‌بیند و با لوازم حفاظت فردی آن‌ها می‌توانند در کنار کادر درمان کمک خوبی به بیماران کنند، ما از این نیرو‌ها استقبال می‌کنیم به طوری که به آن‌ها آموزش می‌دهیم و آن‌ها خدمت خوبی را ارائه می‌کنند الان نیرو‌های مختلف داوطلب در بیمارستان مختلف حضور پیدا کرده اند.

صادق نیت افزود: بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند سه دسته هستند یک دسته کسانی هستند که با یک ویزیت و درمان سرپایی مرخص می‌شوند و آن‌ها واقعاً نیاز به بستری ندارند به طوری که ۸۰ درصد مراجعان ما شامل این دسته می‌شود، بنابراین ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند، گروه دوم؛ کسانی هستند که در بخش عادی و ویژه بستری می‌شوند، دوره بستری در بخش عادی معمولاً یک هفته است.

رئیس بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه مدت بستری آن‌هایی که در بخش ویژه می‌مانند حداقل دو هفته تا یکماه است گفت: باید به بیمار آموزش درستی بدهیم تا دوره نقاهت را در منزل خود سپری کند، آموزش باید درست باشد، باید نحوه ارتباط مریض و افراد خانواده را آموزش داد، اگر نکات و اصول بهداشتی به خوبی رعایت شود ما به نتیجه خوبی می‌رسیم.

 صادق نیت گفت: بسیاری از بیماران از ترس مراجعه به بیمارستان در منزل درمان می‌کنند و زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند بد حال هستند و بلافاصله نیاز به بخش ویژه دارند، اگر این بیماران به موقع به بیمارستان مراجعه کنند می‌توانیم در بخش عادی به آن‌ها خدمات دهیم.

او با بیان اینکه نگران مراجعه دیر هنگام بیماران هستیم گفت: در برخی روز‌ها یک یا دو مرگ در اورژانس بیمارستان امام خمینی اتفاق می‌افتد، بیماران از خود درمانی پرهیز کنند و با استفاده از درمانگاه‌های ۱۶ ساعته و تماس با ۴۰۳۰ برای آن‌ها مشخص می‌شود که به بستری نیاز دارند یا ندارند.

صادق نیت درباره تأثیر داروی موسوم به امام کاظم (ع) افزود: اینکه یک دارو را به نام ائمه (ع) بگذاریم باید احتیاط شود، زیرا این دارو‌ها باید دوره مشخصی را بگذرانند تا تأثیر آن‌ها مشخص شود.

او گفت: اگر مسائل دینی را با مسائل تجربی پزشکی قاطی کنیم مسیر درستی را طی نخواهیم کرد.

بیماران سرپایی را به جای فرستادن به منزل باید به نقاهتگاه‌ها بفرستیم

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه برنامه گفت: از مجموع هزار و ۵۶۰ مبتلای شناخته شده کرونا در کشور ۱۰ درصد مربوط به دو هفته اخیر است البته این درصد در دنیا بیشتر از آن چیزیست که ما کشف کرده ایم.

یونسیان تصریح کرد: از نظر تعداد مرگ و میر نیز ۱۲ درصد تلفات کرونا مربوط به دو هفته اخیر است، اما در دنیا شش و نیم درصد آمار مرگ و میر در این مدت اتفاق افتاده و نسبت تلفات ما به دنیا بیشتر است، در تعداد موارد بیماری رتبه ۱۳، مرگ و میر رتبه ۱۰و در تست ابتلا به کرونا رتبه ۱۸ دنیا را داریم، اما از نظر نسبت تست به جمعیت رتبه ۱۱۸ دنیا را به خود اختصاص داده ایم که بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است.

او با بیان اینکه نگران بیمارانی هستیم که سرپایی درمان و مرخص می‌شوند، زیرا بیشترین انتشار ویروس در روز‌های نخست ابتلا اتفاق می‌افتد افزود: از دلایل بستری کردن بیماران، قطع زنجیره بیماری است و بر این اساس بیماران سرپایی را به جای فرستادن به منزل باید به نقاهتگاه‌ها بفرستیم.

یونسیان با بیان اینکه شیوع ویروس به رفتار جامعه بستگی دارد و اعمال قرنطینه‌ها باید همراه با حمایت مناسب از کسانی باشد که کسب و کار آنان تعطیل می‌شود گفت: اگر از این افراد حمایت نکنیم نباید انتظار رعایت صد درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی را داشته باشیم.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه تاکنون مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای هفته پیش رو به دست ما نرسیده است، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده این محدودیت‌ها یک هفته اعمال می‌شود و اگر لازم باشد امکان تمدید آن وجود دارد اظهار کرد: با توجه به اینکه ۴۳ شهرستان بر اساس اعلام وزارت بهداشت وضع مناسبی ندارند مشاغل نوع ۲ نیز به مشاغل نوع ۳ و ۴ در محدودیت‌ها اضافه شده اند.

قاسمی بیان کرد: به جز مشاغلی که مربوط به موارد ضروری مانند معیشت، خدمات درمانی، امدادی و انتظامی هستند بقیه مشاغل در گروه‌های ۲، ۳و ۴ قرار می‌گیرند، امروز کیفیت مصوبات ستاد ملی کرونا به این ۴۳ شهر ابلاغ می‌شود لذا راجع به محدودیت‌های سفر به این شهر‌ها پیشنهاد‌هایی ارائه شده است، اما نیاز به بررسی دارد، زیرا برخی سفر‌ها کاری و در چرخه تأمین و توزیع کالا و خدمات است.

ملک زاده با اشاره به اینکه مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ماسک بزنند تا دارو و واکسن این بیماری تولید شود گفت: ابتلا به بیماری کرونا شکل خانوادگی پیدا کرده است، با توجه به سرمای هوا نگرانی افزایش مبتلایان و تلفات جدی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: اگر با این روش پیش برویم و محدودیت های ستاد مقابله با کرونا رعایت نشود تعداد ابتلا و تلفات افزایش پیدا می کند زیرا بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز مستعد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ هستند.

ملک زاده با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا، نوع ویروس از نوع ووهان چین بود گفت: دو ماه است ویروس اروپایی وارد کشور شده که قدرت ابتلای آن بیشتر است، با سردی هوا ویروس وضع بهتری پیدا می کند و تغییر نوع زندگی مردم و حضور در فضاهای بسته موجب انتشار بیشتر این بیماری می شود.

او با تاکید بر اینکه مسافرت ها و تجمع های خانوادگی باید در این فصل متوقف شود عنوان کرد: ویروس کرونا نخستین بار در ایتالیا جهش پیدا کرد و اکنون این ویروس از اروپا وارد ایران شده است.

ملک زاده با اشاره به اینکه تا حدودی ترس از بیماری کرونا لازم است، اما زیاد بودن ترس از این بیماری خوب نیست، زیرا بیشتر بیماران خودشان خوب می‌شوند ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به فشار خون و افرادی که چاق هستند حتی در سنین جوان‌تر باید احتیاط کنند، چین، ژاپن و ویتنام توانستند آن را کنترل کنند و اگر مردم ما نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند بیماری کنترل می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه ویروس ممکن است سه تا پنج ماه در بدن بیمار بماند تصور می‌شود عفونت‌های مجدد، عفونت‌های مزمن هستند، سیستم ایمنی بدن، ایمنی نسبتاً خوبی در مقابل این ویروس ایجاد می‌کند و کسانی که مبتلا به کرونا می‌شوند در مقابل ابتلای مجدد به این بیماری ایمن هستند.

ملک زاده با اشاره به اینکه بر خلاف آنفلوانزا که جهش‌هایی دارد که نمی‌توان با آن مقابله کرد ویروس کووید۱۹ اینگونه نیست و ایمنی سلولی بسیار قوی در بدن علیه آن ایجاد می‌شود افزود: ۲۰۰ واکسن در دنیا در دست تولید است که ۳۰ مورد به مرحله انسانی رسیده و ۶ واکسن وارد مرحله جدی شده است لذا واکسن‌های در دست ساخت داخلی در مراحل اولیه هستند و به مرحله انسانی نرسیده اند.

او با بیان اینکه انگلیس و امریکا در این زمینه جلوتر هستند و آزمایش‌ها بر روی ۳۰ هزار نفر در حال انجام است خاطرنشان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت پنج الی شش ماه دیگر واکسن کرونا آماده می‌شود البته تولید انبوه آن نیز مسئله دیگری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین