کد خبر: ۲۵۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت:
دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه حضوری اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در روز گذشته گفت: تحول جدیدی در عرصه خدمت رسانی و مقابله با کرونا فراهم شده است.
ناطقان: به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نشست هماهنگی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت مبارزه با کرونا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری باحضور دکتر علیرضا زالی و سایر اعضا یکشنبه ۴ آبان ماه برگزار شد.

استفاده از ظرفیت گروه های جهادی و مساجد در مقابله با کرونا
دکتر زالی در این نشست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درجلسه حضوری اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در روز گذشته خاطرنشان کرد: تحول جدیدی در عرصه خدمت رسانی و مقابله با کرونا فراهم شده است.

وی با اشاره به  فراخوان جوانان جهادگر و داوطلب  برای نبرد با کرونا از سوی مقام معظم رهبری؛ نحوه ایجاد یک خیزش و حرکت نوین جهادگونه و رشادت آمیز برای اقبال جوانان برومند ایران زمین در کسوت نیروهای جهادی را یک مساله فنی برشمرد.

به گفته دکتر زالی، در تهران یک هویت جمعی و جغرافیایی  به نام محله وجود دارد که صرفا به یک هویت فیزیکی منحصر نیست و ساکنان هر محله علاوه بر مجاورت فیزیکی معمولا از یک زیست بوم مشترک برخوردارهستند.

وی نحوه ارایه خدمات شهری، مدنی، بهداشتی و درمانی در طول سالهای اخیر در کلانشهر تهران را در تطابق با ساختار محله ای دانست و تصریح کرد: هر محله دارای یک مختصات تفصیلی جداگانه است که ضرورتا در انطباق با میزان تسهیلات ارایه خدمات از جمله خدمات بهداشتی درمانی قرار دارد.


**محلات کانون های بالقوه خوشه ای بیماری کرونا هستند

دکتر زالی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شکل گیری اقدامات محله محور در مقابله با کرونا گفت: از دیدگاه همه گیرشناسی محلات می توانند کانون های بالقوه خوشه ای بیماری باشند،زیرا فعالیت و حضور افراد عمدتا محله محور است و بالاترین سطح چگالی مراودات اجتماعی را در محلات شاهد هستیم. همانطور که معمولا افراد برای تهیه مایحتاج عمومی خود نزدیک ترین شعاع محل زندگی خود را انتخاب می کنند.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت، در تهران ۳۵۴ محله وجود دارد که از نظر وضعیت بهداشتی درمانی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کاملا با هم متفاوت و ناهمگون هستند. قبل از هر اقدامی شناخت ابتدایی و نقشه اولیه مختصات محله از نظروضعیت بهداشتی درمانی، اقتصادی، اجتماعی و  فرهنگی الزامی است و در این راستا کمک نیروهای بسیجی مساجد بسیار موثر است.

** مسجد کانون تپنده ترویج مسایل بهداشتی و ریشه کن سازی کرونا

وی با اشاره به جایگاه ارزنده و عرق مردم به مساجد در هر محله بر لزوم بازتعریف نقش جدید مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد کانون تپنده ترویج  مسایل بهداشتی و ریشه کن سازی محیطی و عملیاتی در حوزه کرونا هستند. در این دوران ما عملکردهای جدیدی را برای مساجد شاهد خواهیم بود که به خوبی عملیاتی می شود.

 دکتر زالی براساس بیانات مقام معظم رهبری؛ دو استراتژی جدید آموزش همگانی و اقناع افکارعمومی را در رویکرد به مردم مطرح کرد و گفت: آموزش همگانی کماکان یک راهبرد موثر در مقابله با بیماری است و هنوز هم یکی از تاکیدات سازمان بهداشت جهانی محسوب می شود.

به گفته وی، آموزش همگانی اصول کلی بهداشتی و حفاظتی می تواند از طریق مساجد محله اعمال شود و این آموزش بسته به سلیقه ، قدرت ابتکار و خلاقیت در هر محله می تواند صورت گیرد. این آموزش باید به فرم جذاب و مناسب، موجز،  قابل فهم و در تناسب با ادراک حداقلی مخاطبان انجام شود.

دکتر زالی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براین که اقدامات بازدارنده و سلبی از این پس شکل متفاوتی خواهد داشت، افزود: اقناع افکار عمومی برای این محدودیت ها نیز باید شکل گیرد که مساجد نیز می توانند در این عرصه ورود پیدا کنند. اما باید تدبیری اندیشیده شود که این اقناع همراه با بالابردن سطح تاب آوری اجتماعی عمومی باشد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با اشاره به تحقیقات صورت گرفته و شناسایی محلات و نقاط داغ بیماری در تهران تاکید کرد: بخش مهمی از برنامه ها و مداخلات ما باید معطوف به نقاط داغ اولیه باشد و این نقاط دارای اولویت هستند.

 ** شناسایی دقیق بیماران؛ درمان به موقع و کاهش مرگ و میر

دکتر زرگر از معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه نیز با اشاره به این که بیش از ۵۰ مدل کار جهادی می توان انجام داد یادآورشد: هر داوطلب گروههای جهادی می تواند بسته به مهارت و سلیقه و تجربه خود در یکی از این گروهها خدمت کنند.

در ادامه جلسه نوری از مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به وجود ۱۸۰۰ مسجد در شهر تهران و ۳۵۵۰ مسجد در استان تهران تاکید کرد که ائمه جماعات را برای این همکاری به خط خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد که فراخوان ویژه و توجیه و آموزش و فعالسازی مساجد را در محله های پرخطر می توان انجام داد یادآور شد که حدود ۱۰۰ مسجد دارای درمانگاه و کلینیک در سطح تهران هستند که می توانند در شناسایی و درمان و غربالگری بیماران کمک کنند.

 وی مساجد را پایگاه و محملی در راستای اقدامات لازم برای مقابله با کرونا برشمرد و برای همکاری و مشارکت در این راستا با تمام ظرفیت و امکانات مساجد اعلام آمادگی کرد.

دانایی از قرارگاه خاتم الاوصیاء و جبهه مردمی انقلاب اسلامی نیز در این نشست با اشاره به این که این قرارگاه از مدتها پیش در حال سازماندهی و اقدامات محله محور بوده است  و به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و آمادگی این قرارگاه برای همکاری با ستاد کرونای تهران را در راستای نبرد با کرونا اعلام کرد.

** انجام سه مرحله غربالگری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی/سلامت ۹۱ درصدی جمعیت غربالگری شده  

در ادامه نشست دکتر بهادری معاون امور بهداشتی دانشگاه ردیابی بیماران و درمان زودرس آنها را در کاهش آمار ابتلا و فوتی ها بسیار موثر دانست و گفت: در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی جمعیتی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سه مرحله  مورد غربالگری قرار گرفتند که ۹۱ درصد آنان بدون مشکل بودند,۷ درصد این جمعیت علایم بیماری را داشتند که  توصیه به قرنطینه خانگی شدند و ۲ درصد آنها نیز به مراکز غربالگری کرونا ۱۶ و ۲۴ ساعته ارجاع داده شدند.

به گفته دکتر بهادری، ۷۰ درصد مراجعان به مراکز غربالگری کرونا فاقد مشکل بوده و نیازی به هیچ اقدامی نداشتند.  ۲۵ درصد آنان توصیه به قرنطینه خانگی بدون نیاز به درمان شدند. ۲ درصد درمان دارویی گرفته و ۳ درصد آنان نیز به مراکز درمانی و بیمارستانی ارجاع شدند.

وی غربالگری را در کاهش آمار مرگ و میر بسیار مهم دانست و گفت: در کل استان تهران ۳۰۹ مرکز جامع خدمات سلامت ، ۶۳۷ پایگاه سلامت و ۲۲۲ خانه بهداشت وجود دارد  که توسط ۲۷۷۹  مراقب سلامت و  ۴۷۲ بهورز اداره می شوند و  به ازای هر مرکز ۱,۵ پزشک داریم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به کارآمدی و پای کار بودن بسیج بر لزوم وجود هماهنگی و ارتباط مستقیم بین روسای مراکز جامع سلامت و ستادهای مقاومت بسیج تاکید کرد تا هماهنگی های لازم صورت گرفته و بتوان این اقدامات را محله محور کرد.

دکتر بهادری همکاری مساجد دارای درمانگاه را کمک کننده و منزله افزایش مراکز جامع خدمات سلامت برشمرد که می توانند در غربالگری و ارجاع افراد بیمار موثر باشند.  

معاون بهداشتی دانشگاه برای آموزش افراد و نیروهای جهادی در مساجد اعلام آمادگی کرد تا گام موثری در راستای محله محوری  باشد و خاطرنشان کردکه  آموزش ها براساس شرایط هر محله صورت می گیرد و مختص هر محله خواهد بود.

غربالگری و ردیابی بیماران، ضدعفونی مرتب و مکرر پایانه های اتوبوسرانی و مترو، ضدعفونی مناطق داغ از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وی بود.

دکتر ماهر معاون درمان ستاد مقابله با کرونای پایتخت نیز در این نشست ضمن ارایه گزارشی به تحلیل آماری و نقشه روند تغییر ابتلا و فوت بیماری در تهران پرداخت .

وی در این گزارش با اشاره به بررسی  ۵۰ محله تهران به نقاط داغ ، مناطق پرتردد، مناطق پرسکونت مبتلایان کرونایی، مناطق بیشترین تردد بیماران کرونایی، مناطق بیشترین تراکم بیماران،  مناطق بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا پرداخت و توضیحاتی در این خصوص بیان کرد.


منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین