کد خبر: ۲۵۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
در پی اظهارات توهین آمیز امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه علیه اسلام و توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)، اندونزی سفیر فرانسه در جاکارتا را احضار کرد.
ناطقان: از خبرگزاری رسمی "آنتارا"ی اندونزی، در پی اظهارات توهین آمیز رئیس جمهوری فرانسه علیه اسلام و مقدسات اسلامی و توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) وزارت خارجه اندونزی امروز اولیور چامبارد سفیر فرانسه در جاکارتا را احضار و مراتب نگرانی و اعتراض دولت این کشور به اظهارات امانوئل مکرون را به او تسلیم کرد.

براساس این گزارش، تئوکو فیضاسیه سخنگوی وزارت خارجه امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که دولت اندونزی ضمن محکوم کردن موج جدید اسلام ستیزی در فرانسه، مراتب اعتراض خود را نسبت به اظهارات غیر مسئولانه رئیس جمهوری آن کشور به سفیر فرانسه در جاکارتا ابلاغ کرد.

محی الدین جنیدی معاون شورای علمای اندونزی نیز امروز ضمن محکوم کردن اقدامات ضد اسلامی در فرانسه، دولت آن کشور را عامل برانگیخته شدن این احساسات اسلام ستیزانه در آن کشور توضیف کرد.

در عین حال تورج هدایت نماینده حزب توفیق عدل اسلامی اندونزی در پارلمان این کشور نیز امروز با صدور بیانیه ای در سایت اینترنتی خود، حمله امانوئل مکرون به اسلام را محکوم کرد و از وزارت خارجه کشورش خواست از دولت فرانسه بخواهد از دخالت در امور اسلام ستیزانه در آن کشور خودداری ورزد.

به گزارش ایرنا، در اواخر سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵ نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» با انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) خشم مسلمانان و جوامع اسلامی در سراسر جهان را برانگیخت. پس از انتشار این کاریکاتورهای توهین‌آمیز، تظاهرات و بیانیه‌های رسمی در محکومیت این اقدام هفته‌نامه فرانسوی صورت گرفت که متاسفانه در آن زمان نیز دولت پاریس اقدامی در راستای جلوگیری از انتشار مطالب و تصاویر اهانت‌آمیز به ادیان ابراهیمی انجام نداد.

رفتار غیر اصولی و خارج از عرف دیپلماتیک دولت فرانسه موجب شد تا خشم عمومی نسبت به اقدام نشریه شارلی ابدو در جهان افزایش یابد و بسیاری از دولتمردان، سیاستمداران و کارشناسان مذهبی و اجتماعی نسبت به عواقب خطرناک اینگونه اقدامات توهین‌آمیز هشدار دهند. ولی دولت فرانسه نه تنها اقدامی که موجب فروکش کردن احساسات مسلمانان شود، از خود نشان نداد بلکه در روز یکشنبه هفته جاری مکرون رئیس جمهوری فرانسه با انتشار یک توئیت به زبان عربی بار دیگر بر موضع قبلی خود پافشاری کرد.

انتشار کاریکارتور نشریه شارلی ابدو فرانسه و سخنان دین‌ستیزانه رئیس جمهوری این کشور در حمایت از این اقدام که یکی از پیامبران اولوالعزم و یکی از ادیان بزرگ ابراهیمی را هدف قرار داده است، موجب خشم پیروان این دین آسمانی و مسلمانان در سراسر جهان شد و مسلمانان را بر آن داشت تا با برگزاری تظاهرات در نقاط مختلف جهان مواضع قاطعی علیه این جنایت اتخاذ کنند.

پس از آن نیز مقامات و وزارتخانه‌های خارجه تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با صدور بیانیه‌هایی، این محکومیت مردمی را به یک محکومیت رسمی بین‌المللی تبدیل کردند. در این پیوند «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر خاطرنشان کرد که نشر تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات اسلام و مسلمانان در واقع  سوء استفاده از آزادی بیان است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین