کد خبر: ۲۵۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم با اشاره به وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد از چالش‌های خطرناک این ویروس طی هفته‌های آینده خبر داد.
ناطقان: محمدمهدی بانشی در نشست مشترک ویدئو کنفرانس با مدیران و معاونین شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون ۱۳ هزار نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده و شمار جانباختگان از ۲۰۰ نفر گذشته که هر دو علائم خطرناک است و احتمال دارد طی هفته‌های آینده با چالش‌های خطرناک‌تری از کرونا مواجه شویم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نیروهای بهداشت و درمان را این اپیدمی به خود اختصاص داده اظهار کرد: کرونا یک بحران است و در بحران‌ها همه نیروها باید به کار گرفته شود تا از این شرایط عبور کنیم.

وی به تعداد بیماران بستری کرونا ویروس در بیمارستان‌های استان اشاره کرد و افزود: امروز ۳۷۷ نفر در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که در چند ماه اخیر شیوع این ویروس بی‌سابقه بوده است، این میزان از بستری‌ها می‌تواند فشار بر سیستم درمان را مضاعف می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با توصیف بیماری کرونا به مسابقه فوتبال که کار به پنالتی رسیده و در ضربات پنالتی هم گل شدن ۵۰_۵۰ است، گفت: از جمله تاکتیک‌هایی که در کنترل بیماری باید به کار گرفته شود انسجام و یکپارچگی است.اگر دستگاه‌ها به خوبی کار نکند بقیه تحت شعاع قرار می‌گیرند برخورد با کووید ۱۹ یک مسئله بهداشتی تنها نیست بلکه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و همه باید مشارکت داشته و بسیج شوند.

بانشی با بیان اینکه اگر در مواجه با کرونا پراکنده عمل شود اوضاع از این که هست بدتر و بحرانی‌تر می‌شود، گفت: کرونا خسته کننده و طولانی شده لذا در این شرایط باید نقش بهداشت پر رنگ‌تر دیده شود و خاکریزهای بهداشت مقاوم‌سازی شود که نخستین گام در این خصوص آموزش همگانی ساختارمند است.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آموزش از دست حوزه بهداشت خارج شده و در اختیار شبکه‌های مجازی است که نباید اینگونه باشد، گفت: راه پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت پروتکل‌ها بر پایه فاصله‌گذاری اجتماعی است که متاسفانه این نکته مهم در شهرستان‌ها ضعیف عمل شده است.

وی در خصوص محدودیت نمونه‌گیری‌ها بر انجام تست‌های هوشمند تاکید کرد و با اعلام رضایت از اقدامات خوب شهرستان‌ها در تست‌های هوشمند افزود: همکاران شهرستانی توجه کنند که اپیدمی روز و شب و جشن و شادی، روز تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد لذا از نمونه‌گیری‌ها غفلت نشود که در روزهای جمعه شاهد این موضوع هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بر فعال شدن نظام شبکه‌ای مراکز و خانه‌های بهداشتی تاکید کرد و یادآور شد: بهورز و پزشک ما باید فعال شوند و باید از آمار بیماران درگیر ویروس و حتی افرادی که در قرنطینه خانگی هستند اطلاع داشته باشند و کنترل کنند. اگر یک سوم هزینه درمان صرف حوزه بهداشت می‌شد ۷۵ درصد بار بیمارستان‌ها را کم می‌کردیم.

این مسئول با بیان اینکه کرونا وارد خانه‌ها شده گفت: زمانی ورودی شهرها را می‌بستیم که بیماری وارد شهر نشود در حال حاضر بیماری از شهرها وارد خانه‌ها شده لذا آموزش باید بر روی خانواده‌ها و مراقبت‌ها، محله‌محور شود.

وی سپس در بخش دیگری از سخنان خود بر فعالیت بیشتر کارشناسان سلامت روان و تغذیه  تاکید کرد و گفت: سلامت روان در این اپیدمی جدی گرفته شود کسانی که تست آنها مثبت شده، خانواده‌هایی که عزیزان خود را براثر این ویروس از دست داده و افرادی که در معرض خطر هستند نیازمند مشاوره هستند چرا که استرس باعث مرگ و میر فراوانی شده است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری و درمان مبتلایان به کرونا نیازمند مشارکت کارشناسان تغذیه هستیم، ضمن اینکه بازرسان محیط هم وظیفه سنگینی بر عهده دارند و در بازرسی‌ها ارجاع به مراجع قضایی و پلمب واحدها متخلف را مدنظر داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ابتلاء حدود ۱۰۰ کارمند بانک به کرونا گفت: در یکی از استان‌های کشور بانکی را به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها تعطیل کردند اما در این استان در حالی که حدود ۱۰۰ کارمند بانک کرونایی شدند خبری از تعطیلی بانکی نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در پایان با تاکید بر تعطیلی واحدهای متخلف خاطرنشان کرد: گشت‌های مشترک بازرسان محیط واحدهای بهداشتی در شهرستان‌ها تشکیل شوند و حتی اگر مشاهده کنند مرکز بهداشتی و درمانی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید آن مرکز را پلمب و تعطیل کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: چالش ها ، خطرناک ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین