کد خبر: ۲۵۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
در روزهایی که کرونا چاشنی تلخ زندگیمان شده به نظر می‌آید بهترین کار تقویت سیستم ایمنی بدن و تغذیه مناسب است.
ناطقان: در روزهایی که کرونا چاشنی تلخ زندگیمان شده و حالا حالا قصد خداحافظی و رفتن ندارد باید با تغذیه مناسب به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس منحوس باشیم و این کار در کنار رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی، تغذیه مناسب و اصولی را می‌طلبد.

این روزها بیماری کرونا به مشکلی جهانی تبدیل شده که می‌تواند نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، گلو درد، تنگی نفس، آبریزش بینی و سایر مشکلات تنفسی و گاهی علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و یا اسهال را به همراه داشته باشد.

کلیه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیمارهای قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی و مادران باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ـ 19 هستند بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلا در این افراد کاملا ضروری است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل به چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن و بایدها و نبایدهای تغذیه در زمان ویروس کرونا اشاره کرد.

 

آرش سیادتی در ابتدا با بیان اینکه تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها به‌ویژه بیماری کووید ـ 19 نقش موثری دارد اظهار کرد: تغذیه صحیح علاوه بر نقش موثر در پیشگری از این بیماری در صورت ابتلا به بیماری هم می‌تواند نقش مهمی در بهبودی فرد داشته باشد و در دوران نقاهت نیز می‌تواند به روند بازیابی توان جسمی کمک کند.

 

استفاده از میوه و سبزی به صورت روزانه

وی در ادامه به تغذیه افراد بزرگسال اشاره و گفت: برای داشتن یک رژیم غذایی سالم که بتواند نیازهای تغذیه‌ای بدن را فراهم ساخته و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند باید از تمام گروه‌های غذایی و به اندازه نیاز در رژیم غذایی روزانه استفاده شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل بیان کرد: استفاده از تمامی گروه‌های غذایی مسئله‌ای که امروزه زیاد در رژیم غذایی ایرانیان رعایت نمی‌شود به‌خصوص مصرف گروه میوه و سبزی که تاثیر زیادی در تامین مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی دارد در رژیم غذایی روزانه در استان اردبیل بسیار پایین است.  

 

سیادتی با بیان اینکه به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع مرکبات و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها باید استفاده شود افزود: نیاز بدن به ویتامین C  به راحتی از راه غذا تامین می‌شود و نیازی به مصرف مکمل نیست.

وی ادامه داد: با توجه به نقش ویتامین های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) و منابع غذایی ویتامین  E (روغن‌های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت) باید استفاده شود.

 

غذای‌های چرب و شور و سوسیس و کالباس مصرف نکنید

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل تاکید کرد: از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به‌دلیل تحریک سیستم ایمنی تا حد امکان خودداری شود.

 

ویتامین D  نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد/ کمبود ویتامین D در اردبیل شایع است

این کارشناس با بیان اینکه کمبود ویتامین D در استان ما همانند سایر نقاط کشور بسیار شایع است  اضافه کرد: نیاز است در هر دوره از زندگی طبق مکمل‌های توصیه شده در سیستم بهداشت از دوز مکمل توصیه شده استفاده شود.

سیادتی تاکید کرد: جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی (گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل) استفاده شود.

وی افزود: منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق ) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن باید در سبد غذایی خانوارها قرار گیرد.

 

 مصرف آب و سایر مایعات بسیار حائز اهمیت است

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل مصرف 8 - 6 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه را توصیه کرد و گفت:  نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند.

 

مراقبت تغذیه‌ای بزرگسالان در زمان ابتلا به بیماری کووید ـ 19

سیادتی گفت: در زمان ابتلا به این بیماری، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای، به تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبودی کمک می‌کند.

 وی افزود:  مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها، به‌منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است به طوری که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده (از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار، جو و سنگک) و ماکارونی ترجیحا سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

این‌ کارشناس تصریح کرد: به‌منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین‌ها شامل انواع گوشت‌ها( قرمز، مرغ، ماهی و طیور)،  انواع حبوبات (لوبیا، ماش، عدس، نخود باقلا)،  تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه (پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ) و انواع آجیل‌های بدون نمک می‌باشند.

 

سیادتی با بیان اینکه به‌منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی بیان کرد: باید روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی از جمله روغن گیاهی یا روغن نباتی مایع شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و... استفاده شود.

وی با بیان اینکه مصرف چربی‌های حیوانی مثل پیه، دمبه و روغن حیوانی توصیه نمی شود، افزود: در این بین نوشیدن آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات مانند شیر و دوغ به‌عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می‌شود به‌طوری که نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: همچنین مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر تخلیه شود.

 

تغذیه در دوران نقاهت پس از ابتلا به بیماری

وی به دوران نقاهت پس از ابتلا به بیماری اشاره کرد و گفت: در دوره بیماری اشتهای بیمار کاهش پیدا کرده و نیاز بدن به مواد مغذی افزایش می‌باید  به‌همین علت ممکن است فرد دچار سوء تغذیه شود ولی در دوران نقاهت اشتها افزایش یافته و فرصت جبران کمبودها مهیا می‌شود و می‌توان با یک برنامه مناسب نیازهای فرد در دوران نقاهت پس از بیماری را تامین کرد و در حالت کلی موارد زیر را می توانند در نظر بگیرند.

- تامین مقادیر زیاد مایعات مانند آب سالم، آب میوه طبیعی، آب سبزی‌های تازه، چای کم رنگ به میزان حداقل 8 لیوان در روز.
- مصرف سوپ داغ و آش‌های سبک و غیر نفاخ
- مصرف روزانه میوه و سبزی تازه
- استفاده از منابع غذایی ویتامین  Aو ویتامین C
- استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین، روی، آهن، سلنیم که تقویت کننده سیستم ایمنی است.
- استفاده از روغن‌های گیاهی مایع به جای روغن‌های حیوانی  
- استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه
- استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهابی
- اضافه کردن سیر، پیاز و زنجبیل به غذای جهت تقویت سیستم ایمنی
-  استفاده از زنجبیل و موز برای کسانی که حالت تهوع دارند
- مصرف منظم تمام وعده‌های اصلی غذایی به خصوص صبحانه و دو تا سه میان وعده در روز جهت تامین انرژی کافی برای فرد
محدودیت‌های غذایی که باید برای افرادی که در دوران نقاهت پس از ابتلا به بیماری  (COVID-19) هستند رعایت شود:
- پرهیز از غذاهای سنگین مثل ماکارونی، سوسیس و کالباس
- محدود کردن غذاهای چرب و سرخ شده
- محدود کردن فست فودها
- ممنوعیت استفاده از ترشی و سرکه که سبب خشکی و تحریک دستگاه تنفس می‌شود
- محدودیت مصرف نمک، شورها و غذاهای کنسروی
- محدودیت مصرف رب گوجه فرنگی ، فلفل، انواع سس تند و خردل
- محدودیت مصرف قند و شکر و نوشابه های گازدار و شیرینی‌ها
- محدود کردن نوشیدنی‌های تند و محرک مثل قهوه، چای غلیظ و نسکافه
- محدودیت استفاده از روغن های حیوانی مثل کره و پیه و دنبه

 

 
کنترل وزن در دوره همه گیری کرونا

وی در پایان با بیان اینکه داشتن وزن مناسب یکی از عوامل اثرگذار بر وضعیت سلامت و قدرت ایمنی بدن است تاکید کرد: ثابت شده که چاقی یکی از عوامل مستعد کننده کاهش قدرت ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر کرونا است و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری می‌باشند و عوارض بیماری در آنها بیشتر است.

 

سیادتی افزود: تغییر سبک زندگی در دوران همه‌گیری به خصوص ایام قرنطینه ممکن است منجر به کم تحرکی از یک سو و عادت به ریزه خواری در خانه شود که در کل می‌تواند منجر به چاقی شود از طرفی تعداد زیادی از افراد با شنیدن اثرات چاقی تمایل به کاهش وزن در این دوره دارند.

کارشناس تغذیه افزود: از آنجایی که کاهش وزن‌های غیر اصولی و غیر علمی و به مقدار زیاد در یک دوره کوتاه مدت نوعی استرس محسوب شده و قدرت ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، توصیه نمی‌شود بلکه کنترل وزن بهترین توصیه در این دوره می‌تواند باشد و انرژی دریافتی باید در حد نیاز تامین شود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین