کد خبر: ۲۵۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
نوسانات قیمت، ماه‌هاست که مهمان بازارهای مختلف نظیر سکه و طلا، ارز، خودرو و ... شده، مهمانی که هزینه‌های گزافی را به بازار و مصرف‌کننده نهایی به عنوان میزبان، تحمیل کرده است اما از روز گذشته فعالان بازار لوزام خانگی از احتمال تغییر در شرایط سخن می‌گویند و معتقدند با توجه به کاهش قیمت در تمامی بازارها در اثر ریزش قیمت دلار، قیمت لوزام خانگی نیز مترصد کاهش است.
ناطقان: یکی از بازارهایی که در ماه‌های گذشته با رکود فراوان مواجه بوده، بازار لوازم خانگی است؛ به طوری که تا خانواده‌ها مجبور نباشند نسبت به خرید وسایل و لوازم خانگی جدید اقدام نمی‌کنند.

شیوع کرونا و گرانی کالاها شرایطی را به وجود آورده تا علاوه بر خانواده‌ها، زوج‌های جوان به ناچار برای تهیه لوازم خانگی به ویژگی قیمت پیش از کیفیت و گارانتی، توجه کنند.


هرچند شیوع روز افزون کرونا، برگزاری جشن‌های عروسی را کاهش داده اما بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح داده‌اند زندگی مشترک را بدون برگزاری جشن آغاز کنند و به همین دلیل با خرید جهیزیه و لوازم خانگی به زیر یک سقف می‌روند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در تابستان ۹۹ زوج‌های جوان می‌توانستند با حداقل ۲۰میلیون تومان لوازم خانگی بسیار ضروری و اولیه و با ۹۶میلیون تومان جهیزیه متوسط را خریداری کنند اما پاییز شرایط دیگری را برای این عده رقم زده و با توجه به قیمت فعلی لوازم و کالاهای خانگی باید گفت تهیه جهیزیه حداقل ۵۰میلیون تومان خرج روی دست خانواده‌ها باقی می‌گذارد و برای خرید یک جهیزیه متوسط به حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بدون احتساب کالاها و لوازم غیرضروری نیاز است که به حتم بسیاری از خانواده‌ها قادر به تامین چنین هزینه ای نیستند.

لوازم خانگی

قیمت لوازم ضروری جهیزیه در بازار  

ارزان‌ترین یخچال بازار مدل فریزر بالا اکنون از ۶میلیون تومان آغاز تا ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت  دارد؛ همچنین یخچال فریزر مدل فریزر پایین نیز از ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان شروع و به ۲۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان ختم می شود.

حداقل قیمت تلویزیون ۳۲ اینچ نیز ۵میلیون ۹۰۰ است و تا بیش از ۱۰۰میلیون تومان هم می رسد.قیمت ماشین لباسشوئی نیز حداقل از ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان شروع و تا حدود ۳۰میلیون تومان می رسد.

اجاق گاز مبله هم حداقل از ۵میلیون تومان شروع می شود به شرط آنکه  در بازار پیدا شود. قیمت این کالا تا ۱۴ میلیون تومان متغیر است.قیمت اجاق گاز رومیزی هم از یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان آغاز می شود و تا بیش از ۱۲میلیون تومان می رسد.

برای خرید اتو نیز حداقل باید ۶۴۷هزار تومان و حداکثر ۲میلیون و ۶۵۰ هزار تومان هزینه کرد.جاروبرقی نیز از حداقل یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان و حداکثر ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان  به فروش می رسد.

مبلمان حداقل ۸میلیون تومان، کالای خواب حداقل ۴ میلیون تومان، ظروف آشپزخانه حداقل ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان، دو تخته فرش از ۵ تا بیش از ۱۰میلیون تومان، سایر کالاهای مورد نیاز حداقل ۳میلیون تومان.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از خانواده ناتوان از خرید جهیزیه و تهیه خانه برای دختران و پسران جوان شده و نمی‌دانند چه کنند؟‌

هرچند کرونا سبب شده تا مراسم عروسی زوج‌های جوان برگزار نشود، اما سنت خرید جهیزیه همچنان پابرجا مانده است و به جرأت می توان گفت  وام ازدواج تنها می تواند هزینه خرید جهیزیه و کالاهای ایرانی را پوشش دهد و به حتم جوانان برای تهیه مسکن و رهن خانه که در ماه‌های گذشته جهش چشمگیری داشته با مصائب فراوانی مواجه می‌شوند.

بازار در حال چرخش است

 فعالان بازار لوازم خانگی اما از توقف معاملات از روز چهارشنبه می گویند و در پاسخ به سئوالات متعدد خبرنگار خبرانلاین درباره پیش‌بینی بازارها می گویند: با کاهش قیمت دلار و سیگنال های مثبتی که به بازار ارز رسیده است، بی‌تردید قیمت لوازم خانگی نیز به تدریج کاهش می‌یابد و همین اتفاق می تواند کاهش هزینه خرید جهیزیه رادر پی داشته باشد .

 فعالان این بازار می گویند امسال خبری از کسانی که برای تبدیل به احسن لوازم خانگی غالبا دست به خرید می زنند نبود و تنها کسانی که زندگی تشکیل می دهند یا کسانی که واقعا به وسیله ای به واسطه خرابی نیاز دارند، در بازار حضور داشتند .

 گزارش های رسیده حاکی از ان است که تقاضا برای قطعات لوازم خانگی و تعیر در سال جاری به واسطه رشد قیمت ها افزایش چشمگیری یافته است . بازار لوازم خانگی در دو سال اخیر با افزایش قابل توجه قیمت روبرو شد و همین امر به رکود این بازار دامن زد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین