کد خبر: ۲۵۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
درگیری‌های مرزی میان نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی ادامه دارد که دو طرف همچنان یکدیگر را به نقض آتش‌بس‌های مورد توافق متهم می‌کنند.
 ناطقان: از زمان آغاز دور جدید درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اوایل مهر، دو کشور تاکنون سه بار به توافق آتش‌بس دست یافته‌اند، اما این آتش‌بس‌ها نقض شده‌اند و درگیریها در منطقه مورد مناقشه قره باغ همچنان ادامه دارد.

آخرین خبرها از تنش در قره‌باغ؛ ادامه درگیری و افزایش تلفات/ گوترش و آمریکا  خواهان آتش‌بس فوری شدند/ گزارش‌های غیر رسمی از ورود عناصر خارجی به جنگ |  خبرگزاری بین المللی شفقنا


در همین حال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (یکشنبه) از ادامه درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ در صبح امروز خبر داد و این درحالی است که مقامات قره باغ اعلام کردند، نیروهای جمهوری آذربایجان نیمه شب گذشته به منطقه «استپاناکارت» حمله کردند.

مقامات قره‌باغ تصریح کردند که شهر استپانکارت دیشب با چندین حمله موشکی روبرو شد که به ساختمان‌ها، مناطق مسکونی و تاسیسات زیربنایی آسیب وارد کرد. این حملات تلفات انسانی به دنبال نداشته است.

خبرگزاری «آرمن پرس» نیز امروز گزارش داد که یگان‌های دفاعی منطقه قره باغ دو پهپاد جمهوری آذربایجان را در شرق منطقه مورد مناقشه سرنگون کردند.

یک مقام دفاعی قره باغ نیز امروز اعلام کرد که درگیری‌های سنگین و تعیین کننده‌ای نزدیک منطقه "شوشا" در جریان است. این در حالی است که «الهام علی اف» رییس‌ جمهوری آذربایجان یکشنبه از آزادسازی شهر راهبردی «شوشا» در قره‌باغ خبر داد.

همچنین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز گزارش داده بود که درگیری‌های نظامی در تمام محورهای جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ بین نیروهای این کشور و ارمنستان ادامه دارد .

تداوم رایزنی‌های بین‌المللی

درگیری‌ها در قره‌باغ در حالی ادامه دارد که هیچ کدام از طرفین درگیر دست‌کم در این مقطع زمانی قصدی برای متوقف کردن درگیری‌ها ندارند و این در حالی است که اقدامات بین‎المللی نیز تاکنون نتوانسته مانع از توقف کامل تبادل آتش میان ایروان- باکو شود.

«ولادیمیر پوتین» و «امانوئل مکرون» روسای جمهوری روسیه و فرانسه دیروز (شنبه) طی تماسی تلفنی، در خصوص مناقشه قره باغ گفت وگو کردند.

روسیه، فرانسه و آمریکا سران «گروه مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» هستند و از سال ۱۹۹۴ برای حل مناقشه قره باغ تلاش می‌کنند که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

در این گفت وگوی تلفنی وضعیت مناقشه قره باغ بررسی شد و در مورد ادامه درگیر در این منطقه و حضور افراط‌گرایان از لیبی و سوریه در این مناقشه ابراز نگرانی شد.

پوتین همچنین در گفت‌وگویی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، با وی در خصوص اوضاع قره باغ مذاکره کرد. در گفت وگوی تلفنی پوتین و اردوغان به تفصیل درباره اوضاع منطقه مناقشه قره باغ گفت‌وگو و تبادل نظر شد. دو طرف همچنین بر آمادگی برای همکاری به منظور دستیابی به راه حل صلح آمیز برای حل مناقشه قره باغ تاکید کردند.

در همین حال «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان خواهان حضور صلحبانان روسی در قره‌باغ برای تحقق آتش‌بس میان نیروهای نظامی این کشور و جمهوری آذربایجان در این منطقه شد. نخست‌وزیر ارمنستان پیشتر نیز گفته بود که موضوع آوردن صلحبانان روسی به قره باغ می‌تواند در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه گسترده‌تری مطرح شود.

پایگاه اینترنتی دولت ارمنستان گزارش داد که پاشینیان دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای. ار. دی» آلمان تصریح کرد: من پیشتر اعلام کرده‌ام که استقرار صلحبانان روسی در قره‌باغ برای ارمنستان قابل قبول است.

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که مسکو می‌تواند نیروهای صلح خود را به شرط موافقت جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان به منطقه درگیری در قره‌باغ اعزام کند.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم مهر ماه گذشته (۲۷ سپتامبر) آغاز شده و  همچنان در محورهای مختلف منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن ادامه دارد. باکو و ایروان یک بار در تاریخ ۱۸ مهرماه با وساطت مسکو و بار دیگر با وساطت فرانسه، روسیه و آمریکا در تاریخ ۲۷ مهر به آتش‌بس بشردوستانه رضایت داده بودند که دقایقی پس از برقراری این آتش‌بس‌ها نیز به سرعت دو طرف همدیگر را به نقض آن متهم کردند. گسترش ابعاد بحران در قره باغ  نگرانی از گسیل شدن جریان‌های تکفیری به منطقه، حساسیت قدرت‌های منطقه را نسبت به ضرورت پایان منازعه در قره باغ موجب ساخته است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین