کد خبر: ۲۵۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که توافقنامه ای را با سران روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره باغ امضا کرده است.پاشینیان تصریح کرد: «این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.»
ناطقان:  «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیده است.

پایان جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان با امضای توافق صلح/ پوتین بیانیه صادر  کرد/ نخست وزیر ارمنستان: تصمیم به توقف جنگ برای من دردناک بود - تابناک |  TABNAK

پاشینیان در ادامه بیانیه خود گفت: «توافقنامه‌ای با روسیه و جمهوری آذربایجان درباره آتش‌بس و پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ امضا کرده است».

نخست وزیر ارمنستان تصریح کرد: «بیانیه مشترک دردناکی را با روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ قره باغ امضا کردم».

وی در ادامه بیانیه خطاب به ملت ارمنستان گفت: «تصمیم خیلی خیلی سختی را برای خودم و شما گرفتم. این تصمیم را بر اساس بررسی و تحلیل عمیق وضاع نظامی و ارزیابی‌ اشخاصی که آن را بهتر متوجه می‌شوند، اتخاذ کردم».

نیکول پاشینیان اعلام کرد که «این یک پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما مردم ارمنستان به بازنده بودن خود در جنگ اعتراف نکرده باشید، شکستی در کار نخواهد بود».

پایان جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان با امضای توافق صلح

نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: «تصمیم به توقف جنگ و آتش بس در قره باغ برای من و مردم ما من بسیار دردناک است».

پاشینیان در پایان بیانیه خود اظهار داشت: «من در برابر همه شهدا، سربازان، افسران، ژنرال‌ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین خود دفاع کردند، سر تعظیم فرود می‌آورم».

کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف و پاشینیان بیانیه‌ای مشترکی را درباره آتش بس در منطقه قره باغ امضا کردند.

همزمان، ولادیمیر پوتین در سخنانی گفت که طبق بیانیه مشترک، نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر خواهند شد و آتش‌بس جدید، شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران قره‌ باغ را فراهم خواهد آورد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که آتش بس جدید از بامداد امروز سه شنبه (10 نوامبر) به وقت مسکو وارد مرحله اجرا شده است.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

تجمع تظاهرات‌کنندگان مقابل ساختمان نخست‌وزیری ارمنستان

رسانه های ارمنستان از شکل گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور خبر می‌دهند.

معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای « نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان شدند.

رسانه‌ها می‌گویند معترضان ارمنستان وارد ساختمان نخست‌وزیری این کشور شده‌اند.

بیانیه پوتین و مفاد توافق

گزارش رسانه‌ها حاکی است طبق مفاد این آتش‌بس مقرر شد هر دو طرف موقعیت‌های سرزمینی فعلی خودشان را به شکلی که در حال حاضر هست، حفظ کنند؛ این به معنی آن است که دستاوردهای نظامی به دست‌‌امده برای جمهوری آذربایجان از زمان آغاز درگیری‌ها حفظ خواهند شد.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان از ساعت اولیه بامداد امروز سه شنبه به اجرا گذاشته می شود.

بیانیه پوتین به شرح زیر است:

1-    تمامی عملیاتهای نظامی متوقف می شود.

2-    سرزمینهای بازداشت شده در مناطق آغدم و گزاخ تا 20 نوامبر سال 2020 به آذربایجان بازگردانده می شوند.

3-    نیروهای حافظ صلح روسی در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین مستقر می شوند.

4-    مدت اقامت نیروهای حافظ صلح روسی در خاک 5 سال است.

5-    یک مرکز صلح برای نظارت بر آتش بس ایجاد خواهد شد.

6-    ارمنستان اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می کند و همزمان کلبجر را تا 15 نوامبر و لاچین را تا اول دسامبر بازگرداند.

7-     آوارگان و پناهندگان به قره باغ و مناطق مجاور بازگردانده خواهند شد.

8-    تبادل اسرای جنگی و اجساد انجام خواهد شد.

9-    یک راهرو جدید از نخجوان به آذربایجان تحت کنترل روسیه افتتاح می شود.
منبع: تابناک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین