کد خبر: ۲۵۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
تحلیلگر بازارسهام با بیان اینکه پول‌های پارک‌شده در حاشیه بورس، راه خود را برای ورود به بازار پیدا کرده، گفت:اگر دولت شاخص را صعودی نگاه دارد، تامین منابع طرح کالاهای اساسی قابل انجام است.
ناطقان:  با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر فروش سهام دولتی در بورس جهت تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم، گفت: اگرچه محل تأمین این منابع ممکن است اشکالاتی را پیش روی دولت قرار دهد اما اینکه برخی تصور می‌کنند دولت با این کار، پول از بازار سرمایه جمع خواهد کرد و این کار به ضرر بورس است، برداشت صحیحی نیست؛ تا یک هفته پیش که بازار نزولی بود، دولت به هیچ وجه نمی‌توانست این کار را انجام دهد؛ ولی حالا که بازار صعودی شده است، دولت با درایت و تدبیر و با رعایت شرایطی می‌تواند نسبت به تأمین مالی از بازار سهام اقدام کند.


بورس معاملات را با رشد دسته‌جمعی نمادهای شاخص‌ساز آغاز کرد

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: دولت باید اول از بازار سرمایه حمایت کند تا اعتماد به بازار بازگردد و شاخص حداقل یک ماه روند صعودی خود را حفظ کند؛ چراکه در این حالت نقدینگی به روال قبل به بازار سرازیر می‌شود و در این صورت است که دولت می‌تواند عرضه سهام جدید را انجام دهد؛ در این صورت هم خود دولت منتفع می‌شود، هم نقدینگی سرگردان جذب می‌شود.

وی تصریح کرد: این شیوه عمل، به نفع بازار سرمایه هم خواهد بود؛ چراکه در یک هفته اخیر بازار رونق گرفته و این رونق باید ادامه‌دار باشد.

خالقی با بیان اینکه در گذشته برای جذب منابع، اعلام شد که حقوقی‌ها تا سقف ۲۵ درصد سهام شناور را بالا ببرند و دولت در دو مرحله پشت سر هم، سهام عدالت را آزاد کرد، گفت: این امر باعث شد که آتش شعله‌ور شده بورس خفه شود؛ اما اگر دولت بخواهد جلوی فروش سهام عدالت را بگیرد و به صورت ملایم، عرضه‌ها را انجام دهد، نقدینگی می‌تواند جذب بازار سرمایه شود.

وی تاکید کرد: بخصوص اینکه هم اکنون نرخ دلار در بازار ارز کاهشی شده و معامله‌گران خودرو هم نگران تداوم روند کاهشی در این بازار هستند؛ پس شانس بالایی برای ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه وجود دارد و بازار می‌تواند ۳۰ هزار میلیارد تومان مدنظر طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی را جذب کند.

خالقی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی با توجه به اینکه مردم هنوز هم خاطره خوبی از صندوق‌های ETF که قرار بود از سوی دولت عرضه شود، ندارند، پس چطور می‌توان به جذب عرضه‌های دولت امیدوار بود، ادامه داد: اگر دولت از بازار حمایت کند تا روند صعودی پایدار بماند، اقبال به این عرضه‌ها بالا خواهد رفت؛ به خصوص اینکه خارج از بازار سرمایه، بستری برای جذب نقدینگی وجود ندارد؛ پس با تدبیر می‌توان به مرور، این اعتماد را دوباره ایجاد کرد؛ آنگاه دولت می‌تواند در بستر این اعتماد، مصوبه مجلس را اجرایی کند.

وی به نقدینگی موجود در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: دولت اگر اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند، به راحتی می‌تواند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابعی که برای اجرای مصوبه پرداخت یارانه کالای اساسی نیاز دارد را تأمین کند؛ اما پیش شرط آن قطعاً اعتماد است؛ نه اینکه همچون گذشته دولت سهام را بفروشد و پا را از حمایت بورس کنار بکشد؛ به هر حال بی اعتمادی که مدتی است در بازار سرمایه ایجاد شده، حاصل مدیریت بسیار بد دولت است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: حجم نقدینگی بسیار بالایی ظرف هفته اخیر وارد بازار سهام شده که بیشتر شامل پول‌های پارک شده در حاشیه این بازار بود و در حساب کارگزاری‌ها باقی مانده بود؛ چراکه چشم انداز احتمالی رشد در بازارهای موازی وجود داشت اما اکنون به دلیل رکود یا از بین رفتن جذابیت در بازارهای موازی، کارگزاری‌ها این منابع را وارد بازار کرده‌اند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین