کد خبر: ۲۵۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
در حالی که براساس مصوبه جدید ستاد ملی کرونا از امروز تمام کسب و کارها به جز مشاغل ضروری تعطیل هستند، اما کسب و کارهای آنلاین می توانند در مدت قرنطینه دوهفته ای کماکان به فعالیت خود ادامه دهند.
ناطقان: تصمیم به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در تعطیلات دوهفته ای به دنبال جلسه مشترک اتحادیه کسب و کارهای مجازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته و مقرر شد تا کسب ‌وکارهای اینترنتی جزو مشاغل گروه ۱ یعنی کسب و کارهای ضروری قرار گیرند. بنابر این فعالیت مشاغل اینترنتی از امروز و در شرایط اعمال محدودیتهای شدید کرونا بلامانع خواهد بود.

با توجه به آنکه در دوران کرونا ارائه خدمات مورد نیاز عموم جامعه در فضای مجازی با اقبال بیشتری مواجه شد از این رو فعالیت بسیاری از کسب و کارها در حوزه شبکه های اجتماعی گسترش یافت و به تدریج با ارائه خدمات و عرضه محصولات رونق گرفت.

پیش از این با توجه به تداوم شیوع کرونا و به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و رعایت پروتکل های بهداشتی پیش بینی شد تا فعالیت بسیاری از خدمات به شکل الکترونیکی و غیر حضوری صورت گیرد.

کارشناسان با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای استفاده از اینترنت در روزهای کرونا معتقدند با توجه به بستری که در حال حاضر در حوزه شبکه های اجتماعی وجود دارد، ایجاد و گسترش کسب و کارهای اینترنتی می تواند نتایج مثبت و اثرگذاری داشته باشد.  

حمید جاج اسماعیلی ـ کارشناس بازار کار ـ در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به استقبال از خدمات غیر حضوری و افزایش تمایل مردم به خریدهای اینترنتی در دوران کرونا می گوید: خوشبختانه زیرساختها برای انجام بسیاری از فعالیتها به شکل الکترونیکی فراهم شده و با توسعه هرچه بیشتر زیرساختها می توان بیشتر مشاغل را بر بستر فضای مجازی توسعه و گسترش داد.

با توجه به آنکه کسب و کارهای اینترنتی به کاهش هزینه ها و معیشت مردم و آسودگی خیال آنها در تامین نیازهای روزانه کمک می‌کند لازم است حمایتهای بیشتری از مشاغل اینترنتی صورت گیرد.
او می گوید: رونق کسب و کارهای اینترنتی ضمن کاهش هزینه ها، به معیشت مردم و آسودگی خیال آنها در تامین نیازهای روزانه کمک می‌کند از این رو در شرایط حاضر باید حمایتهای بیشتری از مشاغل اینترنتی صورت گیرد و نظارتها و ضمانتهای لازم برای اعتماد سازی مردم در استفاده از اینترنت فراهم شود.

این کارشناس بازار کار،  اعتماد را اصل اول در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی می داند و می گوید: بیشتر فروشگاههای آنلاین که در ایام کرونا، به شکل اینترنتی عرضه و فروش کالا و خدمات، پوشاک و مواد خوراکی داشتند شاید تا چند سال قبل چندان مطرح نبودند ولی اکنون از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با معرفی محصولات و خدمات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی شناخته شده و به رونق رسیده اند.

به گفته حاج اسماعیلی، برخی سایتها و فروشگاههای آنلاین علاوه بر خرید اینترنتی، امکان پرداخت وجه در منزل را هم پیش بینی کرده اند تا از این طریق هم به خواست مشتریان خود احترام گذاشته و هم زمینه جلب بیشتر اعتماد عمومی را فراهم کرده باشند.

مزایای خدمات غیرحضوری و فروش اینترنتی

از نگاه بسیاری از کارشناسان، مشاغل اینترنتی با فعالیت خود موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران می شوند. چرا که شاید در نظام عرضه و تقاضا در بازار کالایی با چند دست واسطه و قیمت بالا خریداری و عرضه شود ولی در فروش اینترنتی کالا و عرضه خدمات الکترونیکی این امر مشاهده نمی شود و کالا و خدمات بدون هیچ واسطه ای به مصرف کننده و خدمات گیرنده عرضه می شود.

در شش ماهه نخست سال تمایل به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و صدور پروانه تاسیس کسب و کارهای آنلاین افزایش داشته و تداوم شیوع کرونا در این زمینه اثرگذار بوده است.

آمارها نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال، تمایل به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و صدور پروانه تاسیس کسب و کارهای آنلاین افزایش داشته و تداوم شیوع کرونا در این زمینه اثرگذار بوده است. بر اساس آماری که از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین منتشر شده تعداد پروانه‌های تاسیس این کسب ‌و کارها در شش ماهه نخست امسال به ۴۲۸ پروانه رسیده که در مقایسه با سالهای قبل از رشد نسبی برخوردار بوده است.

بررسی میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده از سوی اتحادیه کسب ‌و کارهای مجازی حاکی از آن است که ۴۳.۳ درصد پروانه‌ها برای کسب‌وکارهایی صادر شده که عرضه کننده انواع کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی هستند، بیشترین پروانه صادر شده به لحاظ نوع فعالیت نیز برای راه اندازی فروشگاههای بزرگ عرضه و فروش کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازم‌خانگی،  محصولات دیجیتالی و لوازم برقی بوده است.

استانهای تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان ‌رضوی و مازندران در صدر جدول دریافت‌کنندگان پروانه از اتحادیه کشوری کسب‌ و کار مجازی قرار داشته و بیش از ۵۰ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، متعلق به استان تهران بوده اند که تا شهریور ۱۳۹۹ برای دریافت پروانه اقدام کرده اند.

امروز گسترش فعالیتهای اینترنتی و توسعه دیجیتال سبکی جدید در زندگی روزمره و کسب و کار در دوران کرونا را به وجود آورده است؛ به نحوی که مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل اینترنتی داده و صدور پروانه برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی رو به افزایش است. به نظر می رسد با توجه به مزایا و محاسنی که کسب و کارهای اینترنتی برای مردم داشته و بخش اعظمی از هزینه های دولت را کاهش داده امکان ادامه فعالیت آنها در ایام قرنطینه و تعطیلات پیش بینی شده فراهم شده باشد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین