کد خبر: ۲۵۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
حجت الاسلام والمسلمین فرحناکی، درخصوص القابی از حضرت معصومه (س) که کمتر شنیده شده است، توضیحاتی ارائه کرد.
ناطقان: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فرحناکی درخصوص شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و القاب این بانوی وارسته گفت: لقب مشهور حضرت معصومه (س) کریمه است، اما پیرامون خود لفظ کریمه خیلی کار نشده است. معمولا همه فکر میکنند کریمه کسی است که خیلی دست و دلباز است در حالی که وقتی این واژه را در قرآن و احادیث و روایات ائمه (ع) مطالعه کنیم معنای بسیار گسترده‌ای دارد که به معنی واژه عصمت نزدیک است.

وی افزود: قرآن کریم میفرماید «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم: گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست»، یعنی کرمی که در دیدگاه قرآن و عترت مورد توجه است معنای وسیعی دارد و انجام تمام واجبات و دوری از کل محرمات را در برمی گیرد. در توضیح بیشتر بگویم، شخصی آمد و به حضرت سلمان گفت «مَن اَنت، ما اَنت» یعنی ابتدا پرسید تو که هستی و بعد به او بی احترامی کرد که اصلا چه هستی؟ حضرت در پاسخ بسیار زیبا فرمودند که «در ابتدا من و تو هر دو، یک نطفه بودیم و در پایان هم هردو مردار بدبود هستیم، اما روز قیامت که برپا و سنجش‌ها آغاز شود، هر که اعمال صالحش بیشتر و ترازویش سنگین‌تر باشد، انسان کریمی است».

این کارشناس دینی اظهار کرد: بنابراین وقتی به حضرت معصومه (س) کریمه می‌گوییم، باید به معنای آن دقت کنیم. لقب دیگر ایشان تقیه است که کمتر گفته میشود. حضرت بسیار باتقوا بودند و تمام شئونات را رعایت می‌کردند. اگر به درجه کریمه‌ای که مدنظر ما هست رسیدند، یعنی همه از درگاهشان بهره مند می‌شوند و اگر کسی به سوی ایشان دستی دراز کرده، ناامید نشده است. رسیدن به این مقام هم در سایه عملکرد کاملشان بوده است. زیرا خداوند به هرکسی که تلاش کرده باشد پست و مقام می‌دهد.

وی ادامه داد: در لقب‌های حضرت معصومه (س)، عابده هم بیان شده است. مدت اقامت ایشان در قم ۱۷ روز نقل شده، اما در همین ۱۷ روز چنان عبادت پروردگار را به جا آوردند که هنوز هم محل عبادت ایشان مکان نماز است؛ زائران قم حتما بیت النور که محل عبادت ایشان بوده را زیارت کرده اند. همچنین در برخی از کتاب‌ها به ایشان لقب مستوره هم داده اند یعنی ایشان پوشش کامل داشتند. اگر دختران و بانوان ما میخواهند از این بانو درس بگیرند به لقب مستوره بانو توجه داشته باشند.

شباهت های حضرت معصومه(س) با امام رضا(ع)

حجت الاسلام فرحناکی در خصوص شباهت‌های حضرت امام رضا (ع) با حضرت معصومه (س) گفت: در روایات متعدد داریم که نباید هیچ شخصی را با امام معصوم مقایسه کرد و در راستا و در پیرو ایشان بودن را در نظر گرفت. از این رو امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) هم از پدر و هم از مادر تنی بودند. علاقه شدیدی بین این دو بزرگوار برقرار بود. به طوریکه وقتی امام رضا (ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری با نقشه خلیفه زمان خود از مدینه به ایران آمدند، حضرت معصومه (س) دوری ایشان را تحمل نکردند و بعد از یکسال، با جمعی از برادران خود به منظور دیدار امام رضا (ع) راهی ایران شدند. باید به این نکته هم دقت کرد که حضرت معصومه (س) در مقام یک دختر، هیچگاه تنها راهی سفر نمیشدند و در این سفر هم با جمعی از خاندان و ۶ تن از برادرانشان همراه بودند.

وی افزود: مامون خلیفه سیاست مدار و کلک بازی بود. از یک طرف بخاطر اهدافش امام رضا (ع) را ولیعهد خود کرده بود، از یک طرف هم دستور داد که هیچ کس از قبیله بنی هاشم دور امام نباشد؛ لذا اگر از فرزندان امام موسی کاظم (ع) کسی به ایران می‌آمد، ماموران خلیفه در جایی به آن‌ها حمله میکردند. از این رو در حوالی ساوه امروزی، کاروان حضرت معصومه (س) هم مورد هجمه قرار گرفت و مقابل چشم ایشان ۶ تن از برادرانشان را به شهادت رساندند. آنجا بود که حضرت مسیر خود را به سمت قم عوض کردند. عده‌ای گفته اند که حضرت معصومه (س) را مسموم کردند، ولی همین که با چشم خود شهادت ۶ تن از برادرانشان را شاهد بودند، دلیل کافی است تا مریض شوند و در قم هم مدت زیادی دوام نیاوردند و در نهایت رحلت کردند.

گفتنی است حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان هستند که در ۱ ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند در ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در شهر قم رحلت فرمودند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین