کد خبر: ۲۵۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
یک متخصص طب فیزیکی گفت: خستگی مهم‌ترین عارضه ابتلا به کروناست، بیشتر افراد مبتلا از فرط خستگی حتی قادر به شستن دستهایشان نیستند.
ناطقان: کامران آزما، فیزیوتراپیست و متخصص طب فیزیکی در برنامه زنده  تلویزیونی «طبیب» اظهار کرد: ویروس کرونا همه سیستم‌های بدن را درگیر می‌کند و به همین علت طیف وسیعی از علائم در بیماران مبتلا به این بیماری از جمله درگیری سیستم اسکلتی- عضلانی دیده می‌شود.

او افزود: یکی از شایع‌ترین علائم اسکلتی- عضلانی در بیماران کرونایی درد‌های عضلانی است که مطابق الگو‌های خاص بعد از شروع سرفه‌های خشک بروز می‌کند، اما در ۳۰ درصد افراد ممکن است این درد‌های عضلانی جزو علائم اولیه ابتلا به کرونا باشد.

آزما تصریح کرد: در برخی از گزارشات، بیماران کرونایی علامت دار بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از درد‌های عضلانی به مدت ۲ هفته‌ای تا ماه‌ها شاکی هستند که مانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی این درد‌ها تقریبا تمام عضلات بزرگ مانند ناحیه شانه، جلو ران و ... را درگیر می‌کند و لمس آن‌ها را با درد‌های زیادی مواجه می‌کند و حتی حرکات باعث افزایش درد‌ها می‌شوند.

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: افراد بستری کرونایی در بیمارستان‌ها معمولا بیشتر از درد‌های شانه و بازو گله می‌کنند و حتی این علائم می‌تواند نشانه ابتدایی ابتلا به ویروس باشد، توجه به درد‌های عضلانی بسیار حائز اهمیت است چرا که سریعا می‌توان تشخیص بیماری را فهمید و به عنوان ناقل از رفت و آمد‌ها و تردد‌های عمومی پرهیز کرد.

او با بیان اینکه شدت درد‌های عضلانی در افراد کرونایی نشان دهنده آسیب و تخریب مفاصل است، تاکید کرد: افت سطح اکسیژن خون فرد و تغییر ناگهانی یا افزایش درد‌های عضلانی نشان از ابتلا به ویروس کرونا دارد که باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود، همچنین ضعف و لاغری در بیماران کرونایی یکی دیگر از علائم ابتلا به بیماری باشد که در اینصورت درگیر سیستم عصبی هم درگیر خواهد شد.

آزما اضافه کرد: ضعف عضلات در برخی از موارد از عوارض مصرف داروهاست و قدرت عضلانی نشانه استراحت بیش از حد به خصوص در افراد بستری شده است. خستگی مهم‌ترین عارضه ابتلا به کروناست، در برخی از گزارشات دو سوم افراد به این عارضه دچار می‌شوند به طوریکه حتی یک دست شستن ساده هم می‌تواند باعث ناراحتی آنان شود،  این عارضه در افراد سالمند بیشتر بروز می‌کند.

او گفت: درد‌های عضلانی در افراد کرونایی غیر اختصاصی است که به عنوان تایید در تشخیص قابل قبول نخواهد بود بلکه بروز آن نشانه‌ای از کروناست. درد‌های مفصلی یا خشکی مفاصل هم مانند درد مچ دست، پا و زانو‌ها یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به کروناست که نسبت به درد‌های عضلانی شیوع کمتری داشته و ۱۵ درصد افراد دچار آن خواهند شد.

آزما با اشاره به روش‌های درمان درد‌های عضلانی ناشی از ویروس کرونا گفت: مشکلات اسکلت عضلانی معمولا طی دو هفته خوب می‌شود، اما ۵۰ درصد از افراد بهبود یافته بعد از دو ماه هنوز هم دچار درد بوده اند. اگر این بیماری‌ها طولانی شود معمولا سندرم خستگی مزمن به وجود آید که در اینصورت مصرف مایعات و مسکن‌های ساده و استراحت‌های متناوب کمک کننده خواهند بود.

او تصریح کرد: با توجه به تعداد مراجعه بیماران کرونایی، معمولا کمر درد در افرادی دیده می شود که سابقه قبلی داشته اند، همچنین بروز این علائم ممکن است از کم تحرکی و ماندن در خانه باشد.

آزما درباره انجام فعالیت‌های بدنی در بیماران کرونایی گفت:  افرادی که دارای علائم خفیف تری در خصوص ویروس کرونا هستند با شدت کمی می‌توانند ورزش را شروع کنند، اما افرادی که دچار تنگی نفس و گلو درد شدید هستند، باید یک هفته بعد از بهبود بیماری به انجام ورزش اقدام کنند، همچنین بیماران قلبی هم ۲ الی ۳ هفته بعد از بهبود بیماری باید ورزش کنند و طول مدت ورزش برای افراد در یک هفته تنها ۱۵۰ دقیقه توصیه می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین