کد خبر: ۲۵۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
مشاور ارشد رئیس جمهوری ترکیه:
مسعود حقی جاشِن ضمن تایید گفتگوهای دو جانبه میان آنکارا و تل‌آویو پیش‌بینی کرد که روابط دیپلماتیک میان ترکیه و اسرائیل تا ماه مارس آینده به حالت عادی باز گردد وی گفت اگر اسرائیل به اندازه یک قدم پا پیش بگذارد، ترکیه شاید بتواند دو قدم جلوتر برود.
ناطقان: مسعود حقی جاشِن، استاد دانشگاه یِدیتِپ(Yeditepe) و مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با صدای آمریکا اظهار داشت:« اگر اسرائیل به اندازه یک قدم پا پیش بگذارد، ترکیه شاید بتواند دو قدم جلوتر برود.»

آقای جاشن همچنین گفت که اگر ترکیه سراغ سبزی از طرف اسرائیل مشاهده کند با بازگرداندن سفیر خود، سفارتش را بازگشایی می‌کند. مشاور ارشد آقای اردوغان پیش‌بینی کرد که در ماه مارس روابط کامل دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شود.

او تاکید کرد که برقراری صلح و امنیت برای هر دو کشور اسرائیل و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس ترکیه پس از حادثه کشتی کمک‌رسان «مرمره آبی» از وقوع هر گونه برخوردی با اسرائیل اجتناب کرده و خواهد کرد.

حمله کماندوهای اسرائیلی در ماه مه سال ۲۰۱۰ به کاروان همراه کشتی مرمره آبی که حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم تحت محاصره غزه بود، موجب تیره شدن روابط آنکارا و تل‌آویو شد. در جریان این حمله حداقل ۹ شهروند ترکیه کشته شدند.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه ۱۴ اوت(۲۴ مرداد) ۲۰۲۰ با اتخاذ موضعی ضد اسرائیلی گفته بود که در نظر دارد سفارت ترکیه در ابوظبی را تعطیل کند و روابط دیپلماتیک با امارات را به‌ خاطر توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل به حالت تعلیق درآورد.


با این حال، مشاور ارشد رییس جمهوری ترکیه در توضیح منافع برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان آنکارا و تل‌آویو گفت که ترکیه پیشتر سلاح زیادی از اسرائیل خریداری کرده و این رابطه می‌تواند دوباره برقرار شود تا صنایع دفاعی ترکیه و اسرائیل با هم پیشرفت کنند.

او افزود:«آنها [اسرائیل] نفت و گاز را کشف می‌کنند ولی اسرائیل کلا ۸ میلیون نفر جمعیت دارد. کجا می‌توانند این نفت و گاز را بفروشند؟ بزرگترین بازار فروش این نفت و گاز ترکیه است. همچنین ترکیه از طریق یک خط لوله، راه فروش انرژی اسرائیل به اروپا را باز خواهد کرد.»

آقای جاشن در این گفتگو همچنین از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده استقبال کرد و ابراز امیداور کرد که اشتراک نظرهای موجود میان دولت آقای اردوغان و بایدن موجب ترمیم روابط دو کشور شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین