کد خبر: ۲۵۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
دبیرکل حزب‌ الله لبنان:
سید حسن نصرالله نسبت به آتش افروزی ترامپ در هفته های آتی هشدار داد و تاکید کرد: وقوع نبرد در آینده‌ها قطعی است اما در هفته‌های آینده و تا زمانی که این انسان مجنون عصبی کاخ سفید را تحویل دهد، اگر بدهد، همه باید مراقب باشیم وارد زمان‌بندی و آتش‌افروزی دشمن نشویم.شواهد و قرائن نشان می‌دهد که احتمالا ترامپ در روزهای باقی مانده ریاست خود دست به اقدامی بزند
ناطقان: «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌ الله لبنان یکشنبه شب در برنامه «حوار العام» (گفت‌وگوی سال) با شبکه المیادین این کشور درباره موضوعات مختلفی به گفت‌وگو نشست.


نصرالله: ترامپ احتمالا دست به اقدامی بزند!



«غسان بن جدو»، مدیر شبکه لبنانی المیادین و مؤسس این شبکه این گفت‌وگو و مصاحبه را با سید حسن نصرالله انجام داد.

سید حسن نصرالله در ابتدای گفت‌وگو، میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی را به همه مسیحیان در لبنان و جهان تبریک و تهنیت گفت و فرا رسیدن سالروز شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، جانشین سابق رئیس سازمان الحشد لشعبی عراق را تسلیت گفت.
تحرکات آمریکا جنگ روانی است

سید حسن نصرالله درباره احتمال اینکه رئیس جمهور فعلی آمریکا در روزهای آینده دست به اقدام بزند، اظهار داشت که همه احتمالات در این باره به ویژه به دلیل نوع شخصیت ترامپ که جنون بزرگی و عظمت دارد، وارد است ولی همه این اظهارات و اقدامات در قالب جنگ روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت است.

او گفت که باید در مدت زمان باقی مانده از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باید با هشیاری و احتیاط رفتار کرد. سید حسن نصرالله گفت که همین که صهیونیست‌ها جار و جنجال رسانه‌ای در این مدت راه انداختن، نشان می‌دهد که پشت این جار و جنجال اقدامات واقعی وجود ندارد.

دبیرکل حزب‌الله گفت: «نصرالله: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که احتمالا ترامپ در روزهای باقی مانده ریاست خود دست به اقدامی بزند ... البته اگر قدرت را تحویل بدهد».
ترور رهبران مقاومت لبنان هدف مشترک آمریکا، عربستان و اسرائیل است

سید حسن نصرالله گفت که هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان حزب‌الله هدف مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی است و درباره احتمال ترور وی نیز طی مدت اخیر هشدارها و تأکید‌های از سوی منابع صادر شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که او چه قبل از شهادت سردار سلیمانی و چه بعد از ترور ایشان جزو اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و قبل از انتخابات ریاست جمهوری تلاش‌ها در این راستا بیشتر شده است چرا که ترامپ برای تأثیر در انتخابات به چنین اقداماتی نیاز داشت.

سید حسن نصرالله گفت که حتی عربستان سعودی نیز جزو کسانی است که به دنبال ترور وی بوده است و «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی در سفری که به آمریکا داشته، از آن‌ها خواسته این کار را برای او انجام دهند. او گفت: «اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که عربستان سعودی از سال‌ها پیش به ویژه بعد از جنگ علیه یمن تشویق به ترور من کرده است».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که ترور فرماندهان شهیدان سلیمانی و المهندس برخلاف عملیات ترور شهیدان «عماد مغنیه» و «محسن فخری زاده» عملیات آشکار بود و این ترور بخشی از نقشه سه‌‌جانبه اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی است.

او گفت: «جنایت ترور شهید سردار سلیمانی نه‌تنها جنایت آمریکایی‌ها بلکه معتقدم که اسرائیل و عربستان سعودی نیز در این جنایت دست و مشارکت داشتند ولو این مشارکت به صورت تحریک و سوق دادن واشنگتن به این جنایت بوده باشد».
شهید سلیمانی کاریزماتیک بود؛ دل‌تنگ او می‌شوم

سید حسن نصرالله ادامه داد که شهید سلیمانی دارای شخصیت انسانی و کاریزماتیک بود و توانایی گسترده‌ای برای تأثیر گذاشتن بر کسانی که او را نمی‌شناختند داشت.

او گفت: «من دلم برای او تنگ می‌شود؛ در خیلی از جاها، روزهای سخت و پرونده‌ها و مسائل زیاد و در روزهای شادی و حزن جای او را در کنار خود احساس می‌کنم و قبل از شهادت حاج قاسم، بسیار نگران او بودم و بارها به او هشدار داده بودم».

سید حسن نصرالله، حاج قاسم را شخصیتی دانست که باید او را شناخت و شناساند و گفت که برخی مواقع احساس می‌کرد که آن‌ها یک شخصیت هستند.

او به شخصیت شهید المهندس اشاره کرد و گفت که او از جمله شخصیت‌های بسیار نزدیک به شهید سلیمانی بود و اگر قرار بود سردار سلیمانی به تنهایی به شهادت می‌رسد، شهید المهندس از جمله کسانی می‌بود که بیشترین تأثر و ناراحتی را از این حادثه نشان می‌داد؛ چرا که آن‌ها خیلی به هم نزدیک بودند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «ابومهدی از شخصیت‌هایی بود که در برهه‌ای از گزینه‌های نخست‌وزیری بود اما او راه میدان را در پیش گرفت».

سید حسن نصرالله گفت که نقش شهید المهندس در مقاومت عراق علیه اشغالگری آمریکایی‌ها در عراق مهم بود و آن‌ها برخلاف خواست و اراده خود مجبور به خروج از این کشور شدند.

او گفت که در شرایط بسیاری سختی مجبور به خروج از عراق شدند و برای این کار به شهید سردار سلیمانی التماس می‌کردند.
شهید سلیمانی و قدس

سید حسن نصرالله در پاسخ به اینکه سردار سلیمانی برای قدس چه اقداماتی کرد، گفت که او از گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت و آن‌ها را برای مقابله با دشمن صهیونیست متحد کرد.

او گفت که نقش سردار شهید در تجهیز این گروه‌ها به تسلیحات و انتقال تکنولوژی ساخت موشک و راکت به غزه مهم است.
کورنت‌ها چگونه به دست حزب‌الله و حماس رسید؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان به نحوه دست‌یابی این حزب به موشک‌های کورنت روس در جنگ با اسرائیل اشاره کرد و گفت که وزارت دفاع سوریه این موشک‌ها را با پول خود خرید و حزب‌الله از آن در نبرد با صهیونیست‌ها استفاده کرد. به گفته او، شهید سلیمانی از جمله کسانی بود که خواستار تحویل این موشک‌ها به گروه‌های مقاومت در غزه بود و در حمایت از گروه‌های مقاومت هرگز کوتاهی نداشت.

سید حسن نصرالله گفت که بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه شخصاً با خرید و ارسال این موشک‌های ساخت روسیه به حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه موافقت کرد.

او گفت: «همه می‌دانند که حاج قاسم و برادران در جمهوری اسلامی، از روابط دیپلماتیک هم برای کمک به مقاومت استفاده کرده‌اند. مثلا اسرائیلی‌ها انبارهای سلاح و مهمات در سودان را که از آنجا به غزه ارسال می‌شد، بمباران کردند هر چند سودانی‌ها خیلی روشن درباره آن صحبت نکردند اما اسرائیلی‌ها صحبت کردند».

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به موضوع فلسطین و موضع کشورهای عربی در قبال آن اشاره کرد و گفت که قبلا خیانت حکام عرب به فلسطین و رها کردن این کشور عربی اسلامی در برابر دشمن صهیونیست فقط حرف و حدیث بود ولی در صحنه واقعی چیزی دیده نمی‌شد ولی الآن واقعیت‌ها عیان شده و این حکام عادی‌سازی روابط با این رژیم را آغاز کرده‌اند و معترف‌اند که سال‌هاست که با تل آویو روابط پنهانی داشته‌اند.
فلسطین باری بر دوش حکام عرب است

او گفت که توجیه کشورهای عربی مثل سعودی و امارات برای ارتباط با اسرائیل، ایران است اما حقیقت آن است که فلسطین باری بر دوششان بوده که میخواهند از آن خلاص شوند؛ چرا که آن‌ها دنباله‌رو آمریکا بودند و طبیعتاً این مسئله آن‌ها را به سمت همکاری و عادی‌سازی با تل آویو سوق داد.

سید حسن نصرالله گفت که حزب‌الله به عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از این دریچه نگاه می‌کند که دیگر بازار نفاق و دو رویی پایان یافته و نقاب‌ها از چهره خیانت‌کاران افتاده است و واقعیت و ماهیت این رژیم‌های سازشکار با صهیونیست‌ها عیان شده است.
حمایت از فلسطین ولو زبانی هزینه‌بر است

دبیرکل حزب‌الله اظهار داشت: «امروز حتی در مقام حرف زدن هم، کنار فلسطین ایستادن هزینه دارد. زمانی بود که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها پشت پرده به برخی رژیم‌های عربی می‌گفتند، هر چه می‌خواهید [در حمایت از فلسطین و علیه اسرائیل] بگویید. اما امروز وضعیت تغییر کرده. حتی دفاع در مقام حرف هم هزینه دارد».

او گفت که فلسطینیان ۴۸ جزو برادران و قوم و خویش مقاومت در لبنان هستند و دل آن‌ها با حزب‌الله است؛ چرا که امیدوارند روزنه‌ و کور سوی امیدی برای آزادی اراضی اشغالی آن‌ها ایجاد شود.
روابط حماس و سوریه باید به حالت اولیه برگردد

سید حسن نصرالله به روابط حماس و دولت سوریه اشاره کرد و گفت که این روابط باید عادی‌سازی شود و به حالت قبل برگردد و مقامات و رهبران حماس بیانیه‌ها و مواضع خوبی در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق سوریه داشته‌اند و این حملات را طی سال‌های گذشته محکوم کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از رویکرد برخی از کشورها و احزاب اسلامی در قبال مسائل اسلام و مسلمین و فلسطین انتقاد کرد و گفت: «عربستان حماس را به دلیل اخوان المسلمینی بودن تحت فشار می‌گذارد اما سعودی‌ها و اماراتی‌ها که در کل منطقه و دنیا با اخوان مبارزه می‌کنند، چطور است که حزب الاصلاح در یمن که اخوانی است در صف آنان علیه صنعاء و عبدالملک الحوثی و انصارالله می‌جنگد؟ الاصلاح زیر پرچم چه کسی می‌جنگد؟ زیر پرچم سعودی‌ها و در نهایت زیر پرچم آمریکایی‌ها».
رزمایش‌ها در غزه موجب ترس صهیونیست‌ها شده است

سید حسن نصرالله در مورد رزمایش‌های گروه‌های فلسطینی در غزه نیز گفت: «این رزمایش گامی مهم است که دشمن را می‌ترساند و قدرت مقاومت را نشان می‌دهد. تلاش حاج قاسم و نیروی قدس در حمایت از گروه‌های مقاومت به دور از انظار و پشت پرده بود».

دبیرکل حزب‌الله لبنان ظاهر شدن سردار سلیمانی در رسانه‌ها به جنگ علیه داعش مرتبط دانست و گفت که «حضور رسانه‌ای و تصویر سردار سلیمانی در خط مقدم مقابله با داعش، تعمدی نبود و من از نظر امنیتی مخالف بودم اما بعد از شنیدن نظر حاج قاسم نظرم عوض شد. معتقدم امروز این موضوع به نفع مقاومت شد؛ چون مشخص شد چه کسانی مقابل داعش ایستادند».

او روابط سردار شهید با مرجعیت دینی عراق را خوب دانست و گفت که این روابط به ویژه در پرونده‌ها و مسائل مهم تجلی یافت.
تهدید‌های توخالی آمریکا

سید حسن نصرالله گفت که مقاومت عراق در رویارویی با اشغالگران آمریکایی و داعش حمایت واقعی را از نیروی قدس و شهید سلیمانی دریافت می‌کرد. وی ادامه داد: «ارتش آمریکا شهید سلیمانی و نیروی قدس را تهدید به هدف قرار دادن مراکزشان در ایران تهدید کرد و گفت که اگر این حمایت‌های از مقاومت عراق ادامه داشته باشد، تهدید را عملی خواهد کرد. ولی نتوانستند».
پاسخ ادعاهای ترامپ از زبان ژنرال آمریکایی

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادعای رئیس جمهور آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی را رد کرد و گفت که چنین ادعاهایی صحیت ندارد و یکی از ژنرال‌های سیاه‌پوست ارتش آمریکا بعد از ترور سردار شهید با انتقاد از این اقدام، گفت: «جناب رئیس سربازان ما در عراق چه می‌کنند که کسی به آن‌ها حمله کند؛ مگر نه این است که ما در آنجا اشغال‌گر هستیم و پرونده‌هایی از کشتار و جنایت‌ها در کارنامه‌های خود داریم».

سید نصرالله نقش مقاومت عراق در مقابله با داعش را مهم دانست و گفت که اگر مقاومت نبود گروه تروریستی داعش بر منطقه سیطره پیدا می‌کرد و سفارت آمریکا در بغداد، همه کاره عراق می‌شد.
محور مقاومت با ترور به پایان نمی‌رسد و خون شهیدان روی زمین نخواهد ماند

او گفت که آمریکا معتقد بود که با ترور شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس، محور مقاومت به پایان خواهد رسید حال آنکه این محور محدود به یکی دو نفر نبوده و نخواهد بود.

سید حسن نصرالله خواستار محاکمه کسانی شد که اقدام به ترور شهیدان مقاومت در عراق کردند. او تأکید کرد: «پاسخ ترور شهید سلیمانی و المهندس، مسئله امروز و فرداست. خونشان روی زمین نمی‌ماند».

او گفت که کسانی که برای سوریه و بحران این کشور طی سال‌های گذشته از جنگ جهانی سوم استفاده کردند، اشتباه نکردند، چرا که این کشور دشمنان زیادی در منطقه و دنیا داشت و جنگ علیه سوریه یک تصمیم بین‌المللی و منطقه‌ای بود و معارضان و مخالفان، آلت دست این دشمنان بود و ارزیابی آن‌ها از شرایط سوریه اشتباه از آب درآمد و آن‌ها پیشنهاد دولت سوریه مبنی بر گفت‌وگو و ایجاد راه حل را رد کردند.
هدف از تغییر نظام در سوریه

سید حسن نصرالله گفت که هدف از تلاش‌ها برای تغییر نظام در سوریه این بود که نظامی شکننده و ضعیف جایگزین آن شود و سازش با اسرائیل را توجیه کند و از حق خود بر جولان اشغالی صرف نظر کند و سیاست مماشات با آمریکا را در پیش بگیرد.

او گفت که همه اقدامات آمریکا علیه ایران از تحریم و تهدید صرفاً به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت در منطقه و در رأس آن‌ها گروه‌های فلسطین نبوده، بلکه واشنگتن به دنبال سیطره بر این کشور و چپاول منابع آن است همانگونه که در زمان شاه این گونه بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که سوریه نیز وضعیت مشابهی داشت و هدف قرار دادن نظامی در این کشور نه به دلیل حمایت این کشور و شخص رئیس جمهور از قضیه فلسطین و گروه‌های مقاومت بلکه به دلیل این بود که آمریکا چشم طمع به منابع انرژی سوریه دوخته بود.
سردار سلیمانی، پوتین را متقاعد کرد که به سوریه ورود کند

سید حسن نصرالله گفت که روسیه در ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و حاج قاسم سلیمانی با استدلال و شخصیت کاریزماتیک خود آن‌ هم بر روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ای که با رئیس جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد که برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور ورود کند.

او گفت: «در آن جلسه دوساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم. ببینید من نمیخواهم قصه تعریف کنم. موضوع کاملا واقعگرایانه و مستدل و علمی بود. حاج قاسم توانست با استدلال و تشریح واقعیت رئیس پوتین را قانع کند و توانست روشن کند که نتیجه این ورود چه خواهد بود. الان همه می‌دانند که روسیه از دروازه سوریه به دنیا بازگشت».
نقش شهید سلیمانی در جنگ ۳۳ روزه

دبیر کل حزب الله لبنان گفت که شهید سلیمانی چه در جنگ ۳۳ روزه و چه بعد از آن نقش مهمی داشت و تنها طی این مدت فقط ۴۸ ساعت ضاحیه را به منظور ارائه گزارش ترک کرد و بعد از آن، مسئولیت اسکان آوارگان لبنانی و سر و سامان دادن آن‌ها را برعهده گرفت.
نصرالله: حزب‌الله سر قول خود هست

سید حسن نصرالله در ادامه بر تصمیم مقاومت لبنان بر گرفتن انتقام رزمنده خود که در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق به شهادت رسید، تأکید کرد و گفت: «وضعیت، قدرت و معنویات و عزم و اراده حزب‌الله طی این مدت تغییری نکرده که بیشتر از این نیز شده است و ما همچنان سر قول خود هستیم و به شهادت علی محسن در سوریه پاسخ خواهد داد و انتقام خواهیم گرفت».
موشک‌های مقاومت دو برابر شده است

دبیرکل حزب‌الله آمادگی این حزب برای مقابله با دشمن صهیونیست را خوب دانست و گفت که شمار موشک‌های نقطه زن مقاومت اسلامی در لبنان دو برابر سال قبل شده است و هر هدفی در امتداد مساحت فلسطین اشغالی را می‌تواند با دقت هدف قرار دهد.

او به توانمندی‌های حزب‌الله برای مقابله با پهپادهای مهاجم و متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان لبنان اشاره کرد و گفت که این رژیم می‌داند که حزب‌الله از سلاح مناسب برای هدف قرار دادن این پهپادها استفاده می‌کند ولی این موضوع علنی نشده است.

سید حسن نصرالله گفت: «در خصوص توان پدافندی، ما تا حد مشخصی - در سطح پهپادها- قدرتمان را به اسرائیل نشان داده‌ایم. بیش از این را باید مخفی نگاه داشت تا عنصر غافلگیری برای دشمن حفظ شود. اما قطعا چیزهایی داریم که اسرائیل از آن خبر ندارد . امشب اسرائیل برود دنبالش بگردد».
وضعیت فلسطین اشغالی از زبان سید حسن نصرالله

او با بیان اینکه در اسرائیل بحران اعتماد، بحران رهبری و بحران فساد و فرسایش حکومت هست، اظهار داشت: «مشکل داخل این رژیم، ریشه‌ای است. الان انتخابات چهارم [طی یک و سال و اندی]. بعدش چه؟ من روز شهادت حاج قاسم گفتم، که این رژیم به طور مصنوعی به وجود آمده و به طور مصنوعی نگاه داشته شده است. الان توافق‌های سازش نشانه موفقیت یا هوش نتانیاهوست؟ خیر. نشانه فشار ترامپ و آمریکاست نه موفقیت خود اسرائیل و اسرائیل الان کاملا بحران‌زده است».

سید حسن نصرالله تأکید کرد که حزب‌الله باید معادله بازدارندگی در برابر این رژیم را اجرا کند و انتقال رزمنده خود را بگیرد؛ چرا که اگر این پاسخ صرفا به زدن تانک و خودرو و هدف قرار دادن آهن آلات باشد، بازدارنده نخواهد بود و بازگرداندن هیبت خدشه‌دار شده، لازمه‌اش این است که برای پاسخ مناسب صبر و بردباری داشت.
مذاکرات بین لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزها

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره مذاکرات بین این کشور با رژیم صهیونیستی جهت ترسیم مرزهای آبی نیز گفت که در حال حاضر این گفتگوها متوقف شده است و به نظر من در زمان ترامپ توافقی در این موضوع رخ نخواهد داد. ما میگوییم هر چیزی که حق و حقوق ماست از دریایی و زمینی و دولت لبنانی آن را لبنانی میداند، حق ماست.

سید حسن نصرالله در چرایی تأخیر در تشکیل دولت در لبنان نیز گفت که «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در علت یابی این تأخیر درست گفته بود و آن اینکه مشکل تشکیل کابینه از دست دادن اعتماد مردم است.
ایران و آمریکا

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه شرایط آمریکا بعد از پیروزی بایدن در انتخابات اشاره کرد و گفت که ایران کشوری نیست که در مسائل و پرونده‌های مختلف خریده یا فروخته شود و یا اینکه به نیابت  از ملت‌‌های منطقه با آمریکایی‌ها مذاکره کند. کما اینکه به اروپایی‌ها نیز گفته است که مذاکره و گفت‌وگو به نیابت از یمنی‌ها یا دیگران در منطقه به آن مربوط نمی‌شود.

سید حسن نصرالله گفت: «برخی کشورهای میخواستند پرونده‌هایی باز کنند و به نیابت مذاکره کنند. ایران اینطور نیست. ایران هیچ وقت دنبال مذاکره به نیابت از کسی نبوده و نیست ».

او گفت: «واشنگتن اصرار داشت که با تهران بر سر میز نشسته و پرونده عراق را بررسی کند. وقتی خیلی اصرار کردند، ایران پاسخ داد، با عراقی‌ها صحبت کنید، اگر آن‌ها صلاح دیدند، ما مانعی نداریم اما به دو شرط؛ مذاکره با حضور طرف عراقی باشد و دوم اینکه دیدار علنی باشد».

سید حسن نصرالله ادامه داد: «حتی در پرونده سوریه هم ایران همینطور است. مسائل را برای طرف سوری مطرح می‌کند تا خودشان تصمیم بگیرند. این مکانیزم ایران است. اگر کسی در منطقه منتظر مذاکره و سازش ایران و آمریکاست در اشتباه است.. اگر کسی منتظر است که ایران به ضرر پرونده‌های منطقه مذاکره کند در اشتباه است».
واکسن کرونا

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان نیز گفت که درباره استفاده از واکسن کرونا هنوز تصمیمی نگرفته ولی قطعا واکسن آمریکایی استفاده نخواهد کرد. او در چرایی این تصمیم گفت: «این موضوع سیاسی نیست. بستگی به نظر متخصصان پزشکی دارد. مثل خیلی‌های دیگر. این موضوع صرفا پزشکی است».


منبع:جماران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین