کد خبر: ۲۵۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
متخصص درد و بیهوشی با توضیح نحوه عملکرد متخصصان درد در کاهش انواع دردها یادآور شد: ما با استفاده از دستگاه، عصب درد را شناسایی می‌کنیم و به ریشه عصب دارو تزریق کرده است.
ناطقان: «سعید کشمیری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص عوارض ناشی از زونا گت: زونا ویروس آبله‌ مرغانی است که در بدن باقی مانده و منتظر می‌شود تا سطح ایمنی بدن پائین آمده و یا فرد به بیماری مزمن دیگری دچار شود و یا سن افراد بالا رفته و خود را به اشکال مختلف نشان دهد تا جایی که نیمی از افراد بالای ۷۰ سال را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: در آن زمان ویروس حمله خود را شروع کرده و مناطق مختلفی از پوست از جمله صورت، گردن، سینه، پا و یا هر جای دیگری از بدن خود را نشان می‌دهد، فقط این‌بار در نیمی از بدن و به صورت کمربندی روی یک عصب خاص ظاهر می‌شود، در واقع هر کسی که آبله مرغان را تجربه کرده مستعد درگیری زونا هم هست.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه زونا دو نوع درد دارد، اظهار کرد: یکی درد حین بیماری و یکی درد پس از بهبودی تاول‌ها، این تاول‌ها شفاف است و می‌درخشد و مثل دانه‌های شبنم است، درد ثانویه که بعد از گرفتاری عصب ایجاد می‌شود بسیار رنج‌آور است و بیمار را به انوع مطب‌ها می‌کشاند و در نهایت که به متخصصان درد مراجعه می‌کنند ما با استفاده از دستگاه، عصب درد را شناسایی می‌کنیم و به ریشه عصب دارو تزریق کرده و آن عصب را موقتا از کار می‌اندازیم و این خطی که عضو بیمار را درگیر کرده خاموش می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید:
    تغذیه دوران کرونا را جدی بگیرید

کشمیری همچنین عنوان کرد: زونا در ابتدا حتی تاول ندارد، بعد از چند روز تاول‌ها ظاهر می‌شود و بعد از آن حتی تاول‌ها هم از بین می‌رود اما درد آن باقی می‌ماند و در این مدت ممکن است افراد به انواع پزشکان مراجعه کرده و حتی داروهای مختلفی هم استفاده کنند، اما گاهی درد به حدی است که با شدیدترین مسکن‌ها هم درمان نمی‌شود.

وی با تأکید براینکه داروی بسیاری عالی برای مرحله تاول داریم که ضد ویروسی است و در ایران هم تولید می‌شود و خیلی خوب هم جواب می‌دهد، گفت: در واقع درمان مرحله اول پماد است و قرص ضد ویروس اگر درد آرام نشد با مراجعه به متخصصان درد می‌توانیم انتقال درد را به سایر نقاط کاهش دهیم و باعث کاهش درد شویم، بدترین حالت زونا در صورت است که چشم و قرنیه را درگیر کرده و حتی منجر به  نابینایی می‌شود، ما حتی داشتیم بیماری که چهار سال درد داشته و سرگردان بوده است.

این متخصص درد ادامه داد: چون تخصص درد در کشور خیلی شناخته شده نیست شاید در کل کشور ۲۰۰ متخصص درد داریم و حدود ۱۰ سال است که در ایران چنین تخصصی وجود دارد، اما در حال حاضر در کل کشور متخصصان درد حضور داشته و در خدمت مردم هستند.

کشمیری در خصوص عملکرد و درمان‌های این تخصص روی دیگر دردها توضیح داد: مثلا یک نفر دیسک را عمل کرده اما هنوز درد دارد که درد بعد از عمل است، یا در صورت آسیب‌دیدگی عصب یا در دردهای افراد دیابتی که سیستم‌های سمپاتیک‌شان از کار می‌افتد ما با مداخلاتی که انجام می‌دهیم  فشار عصب سمپاتیک را از روی عصب برمی‌داریم و در نتیجه درد کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص دردهای دیابتی یادآور شد: دیابتی‌ها معمولا پا و دست‌شان درد می‌گیرد، ممکن است دچار بی‌حسی و گزگز کلافه‌کننده ای شوند و دردهای بدی را تجربه کنند، این به این دلیل است که در طول مسیر عصب یک سری عارضه داریم که مرتب پیام‌هایی به مغز می‌دهد که اصلا وجود خارجی ندارد، یعنی خود عصب اختلال ایجاد کرده و درمانش هم استفاده از داروهایی است که اجازه انتقال این پیام را ندهد، دراین شرایط اگر خون‌رسانی مختل شده باشد و سیستم سمپاتیک مشکلاتی پیدا کرده باشد باید به متخصص درد مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایان تصریح کرد: متخصصان درد با تزریق‌هایی که کنار مهره‌های کمر انجام می‌دهند درد را آرام می‌کنند به شکلی که با سوزن‌های مخصوص و با تزریق سمپاتیک آنها را بلاک می‌کنیم و پیام‌هایی که باعث شده بود رگ‌های خون‌رسان تنگ شود به آن رگ نمی‌رسد، رگ باز شده و خون‌رسانی انجام می‌شود و درد از بین می‌رود.
منبع: مشرق
برچسب ها: درد ، زونا ، دیابت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین