کد خبر: ۲۵۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توقیف نفتکش کره جنوبی توسط ایران به تکرار ادعاهای واهی علیه تهران پرداخت.این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به توقیف نفتکشی با پرچم کره جنوبی توسط ایران واکنش نشان داد و خواستار آزادی سریع این نفتکش شد.
ناطقان: یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به توقیف نفتکشی با پرچم کره جنوبی توسط ایران واکنش نشان داد و خواستار آزادی سریع این نفتکش شد.


واکنش آمریکا به توقیف نفتکش کره جنوبی و غنی سازی


این مقام وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با رویترز مدعی شد: ایران آزادی کشتیرانی را تهدید می کند و سعی دارد برای کاهش فشار تحریم ها از جامعه بین الملل اخاذی نماید.

گفتنی است که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پیش از این از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیامی، به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط دریادلان این نیرو، صبح امروز و در خلیج فارس خبر داد.

بر اساس این گزارش، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام توقیف یک فروند شناور متعلق به کره جنوبی توسط دریادلان این نیرو، صبح روز دوشنبه ۱۵ دیماه ۹۹ در آب‌های خلیج فارس آورده است: این نفتکش که از مبدأ بندر الجبیل عربستان در خلیج فارس در حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

این اطلاعیه افزوده است: این کشتی با پرچم کره جنوبی بنام HANKUK CHEMI حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده است.

این اطلاعیه با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرده است: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی کشور خواهد شد.

در اطلاعیه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه تصریح شده است‌: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان ساعت ۱۰ صبح  پانزدهم دی ماه انجام شد.

در همین راستا، خبرگزاری یونهاپ در گزارشی اعلام کرد که دولت کره جنوبی روز دوشنبه خواستار آزادی فوری نفتکش حامل پرچم این کشور و توقیف شده توسط نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس شد.

به گزارش یونهاپ، این نفتکش که از عربستان سعودی عازم امارات بود، حامل ۲۰ خدمه- یازده تبعه میانمار، پنج تبعه کره جنوبی، دو اندونزیایی و دو ویتنامی- بود.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که «وزارت امور خارجه و سفارت کره جنوبی در ایران ضمن اطلاع یافتن از سلامت خدمه، خواستار آزادی فوری این کشتی شدند».

وزارت دفاع کره جنوبی نیز اعلام کرد که یگان مبارزه با دزدی دریایی «چئونگ ها» عازم محل توقیف این نفتکش شدند و اینکه در حال رایزنی برای همکاری با وزرای خارجه و شیلات و یک نیروی دریایی چندملیتی در آبهای مجاور تنگه هرمز برای واکنش به این اقدام هستند.

واکنش به افزایش سطح غنی سازی توسط ایران

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اقدام ایران در آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد نیز واکنش نشان داد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه رویترز، این سخنگو مدعی شد: اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در فردو تلاشی آشکار برای افزایش کارزار اخاذی هسته‌ای است، تلاشی که همچنان شکست می‌خورد.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین