کد خبر: ۲۵۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
رییس جمهور:
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت کشاورزی و معاونت علمی رییس جمهوری با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: سالروز این حادثه را به همه داغداران آن تسلیت می‌گویم. این حادثه یک حادثه باورنکردنی بود که ناشی از خطای یک فرد و بی‌تدبیری یک جمع بود که البته همه اینها از یک سهو و اشتباهی ناشی شده است.
ناطقان:حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سه طرح کلان ملی و کارخانه‌های نوآوری که به طور ویدئو کنفرانسی در چهار استان  چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، اصفهان و فارس برگزار شد، افزود: امروز شاهد افتتاح خط دو نوع واکسن مهم بودیم و واکسن های دیگری که در ماه های آینده به بهره برداری می رسد. این برای ما از نظر امنیت غذایی و اقتصادی  و همچنین در زمینه ارزی که مصرف می شود، اهمیت دارد.


روحانی: حادثه هواپیمای اوکراینی ناشی از بی‌تدبیری یک جمع بود

وی با اشاره به اینکه برای تهیه این واکسن ها ۲۰۰ میلیون یورو در سال هزینه می شود، افزود: اگر مشکلات دیگر نباشد این افتخاری است که روی پای خود بایستیم، تولید کنیم و ان شالله صادر کنیم. همه واکسن هایی که تولید می شود به اندازه نیاز داخلی تولید و توسعه می یابد و می تواند نیازهای برخی کشورهای منطقه را حل کند.

روحانی با اشاره به اهمیت کارخانه های نوآوری گفت: کارخانه های نواوری  و پارک های فناوری فضای کشور را علمی می کند و باعث می شود سلسله حرکت دانشگاهی قطع نشود.

وی گفت: در سابق فردی درس می خواند حداکثر تا مراحل تحصیلات تکمیلی و دکترا ادامه می داد و بعد قطع می شد. امروز با این کارخانه های نوآوری تحصیل و تحقیقات ما ادامه می یابد و ما هم به یک اقتصاد پربار و پاک می رسیم و هم می توانیم از لحاظ علمی کشور را بی نیاز کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه با رشد نوآوری به یک اقتصاد پربار، اقتصاد پاک می‌رسیم و هم از لحاظ علمی و فناوری کشور را می‌توانیم بی‌نیاز کنیم، ‌گفت: بعد از ایمان که بالاترین قدرت و قدرت فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینه‌های دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را در کشور ما می‌زند.

وی اضافه کرد: خوشحالم که بهره‌برداری امروز در این زمینه بود و تا پایان دولت فرصت‌هایی برای افتتاح های بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری و فناوری و همچنین در زمینه واکسن و گاما وجود دارد.

رییس جمهوری با اشاره به ۱۸ دی سالروز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاید بدون استثنا در طول ریاست جمهوری هر جا که افتتاح مهمی داشتم در دل از مرحوم آیت الله یاد می‌کردم.  ایشان چهره‌ای بود که برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات بسیار فراوانی کشید که یاد، خاطره، نام و کارهای بلند او را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: ایشان باید برای ما الگو باشد که در انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و هم در زمینه فرهنگ که یک نمونه آن دانشگاه آزاد بود کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

روحانی با اشاره به همزمانی روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با شهادت امیرکبیر، گفت: امیرکبیر هم بزرگترین سردار سازندگی تاریخ ایران در قرن گذشته بود و توانست علم و فناوری و تمدن نوین را در کشور پایه‌گذاری کند اما نگذاشتند زنده بماند و او را به شهادت رساندند. برای ما بسیار مهم است که از این الگوهای فداکاری، خدمت، صبر، تحمل و همت بلند یاد کنیم و آنها را گرامی بداریم.  

وی افزود: وقتی اینها فراجناحی می‌شوند و زندگی آنها با اعتدال و اخلاق توأم می‌شود زیبایی خاصی پیدا می‌کند؛ ‌ البته جناح و حزب و سر جایش خوب است اما برای موقت؛ اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم میگذارد. اینکه یک حزب فعال و در انتخابات پیروز شود بسیار خوب است، اما اگر پیروز شد باید از همه شایسته‌ها در مجموعه خود استفاده کند نه فقط از حزب خود. و با افراطی شدن این رقابتها می بینیم که چه وضعی پیش می آید.

اتفاقات شب گذشته آمریکا سست بودن دموکراسی غربی را نشان داد

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: آنچه دیشب و امروز در آمریکا شاهد بودیم، نشان داد دموکراسی غربی چقدر سست و فشل است و بنیان قوی ندارد و دیدیم که در این کشورها متاسفانه با وجود پیشرفت علم و صنعت، عوام گرایی زمینه بسیاری دارد.

وی ادامه داد: دیدیم که یک انسان پوپولیست چه بلایی در این ۴ سال بر سر کشور خود آورد و آبرو و حیثیت کشور را زیر سوال برد و این فرد چه ضربه های بزرگی به منطقه ما، به فلسطین، سوریه و یمن زده است.

روحانی اضافه کرد: وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می گیرد مشکلات فراوانی برای کشور خود و دنیا به وجود می‌آورد که امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و همچنین برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می گیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و  قانون برگردند.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: شر انسان‌های کم سواد در اداره کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر کشورشان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد سردار شهید سلیمانی گفت: هیچ گاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند همیشه به فکر مردم بود، نه تنها به فکر مردم کشور خود بلکه به فکر مسلمانان و مردم منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه ارائه کرد.  

وی یادآوری کرد: اینکه داخل حزب و جناحی رشد کنیم یا با تکیه بر جناحی موفق شویم، خوب است اما وقتی صاحب قدرت شدیم، نسبت به همه ملت و همه مردم دارای هر نوع سلیقه و ایده، وظیفه خدمت رسانی داریم.

رییس دولت دوازدهم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۹ دی مردم قم، قیام ۱۹ دی را یک حرکت بازگشت ناپذیر توصیف کرد و گفت: در تاریخ ما حرکت برای نهضت، انقلاب و تحول فراوان بود اما بعد از یک مقطعی متوقف می‌شد در حالی که حرکت ۱۹ دی مردم قم یک حرکت بازگشت ناپذیر بود که چهلم به چهلم در شهرهای بزرگ ادامه می‌یافت و در نهایت ثمره روشن آن را در دی ماه ۵۷ با فرار شاه و بهمن ماه با پیروزی انقلاب مشاهده کردیم.

روحانی ادامه داد: به روان پاک شهدای عزیز ۱۹ دی قم و همه شهدایی که در طول تاریخ انقلاب و در جنگ تحمیلی جان خود را فدا کردند،  درود می فرستیم.

رییس جمهوری همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ماه سال گذشته و آرزوی صبر برای بازماندگان این سانحه گفت: برای عزیزانی که در آن جهان هستند دعا می کنیم؛ این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک باور نکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت.

وی افزود: اگرچه همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خونبار و خطرناکی را به وجود آورد که عده‌ای از نخبگان ما در این هواپیما از دست رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین