کد خبر: ۲۵۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
معاون سرویس‌های شهروندی سازمان فاوای شهرداری تهران در حاشیه اولین روز برگزاری نمایشگاه تراکنش به معرفی و تشریح کاربردهای «شهرپی» پرداخت و هفت‌هزار تاکسی را مجهز به امکانات این سامانه عنوان کرد.
ناطقان: محمد شریفی سامانه یکپارچه پرداخت شهری یا شهرپی را زیرساختی جامع و یکپارچه توصیف کرد و گفت: شهرپی امکانی است که ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداختی می‌توانند با دریافت API آن از شهرداری تهران، پرداخت آنلاین را برای شهروندان تسهیل کنند.

وی ادامه داد: ابزاری که در حال حاضر استفاده می‌کنیم، بارکد دو بعدی است و اولین خدمتی که به این شیوه ارائه می‌شود، پرداخت کرایه تاکسی‌های سطح شهر تهران هستند. این سامانه با همکاری سازمان تاکسیرانی در پایانه‌های خطوط تاکسی شهر تهران توسعه پیدا کرد و هم‌اکنون بیش از هفت‌هزار تاکسی به این سامانه مجهز شده‌اند.

شریفی در خصوص اپلیکیشن‌هایی که به این سامانه متصل شده‌اند، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۱ اپ از این سامانه  استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌هایی مثل آپ، تاپ، ایزی‌ پی، دیجی ‌پی، همراه کارت، ریالو، فون پی، سکه و ایران کیش و... در واقع اکثر اپ‌های بزرگ سطح کشور به این سامانه مجهز شده‌اند و شهروندان با هر کدام از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند پرداخت تاکسی را انجام دهند.

معاون سرویس‌های شهروندی سازمان فاوا در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده گفت: این سامانه به‌زودی در میادین میوه و تره‌بار هم راه‌اندازی خواهد شد و شهروندان می‌توانند پرداخت در میادین را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند. این پروژه در میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد به صورت پایلوت انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است و به مرور توسعه می‌یابد و در سایر کسب و کارها نیز استفاده خواهد شد. سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور در این رویداد دو روزه به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده پخش زنده رویدادها و نقشه غرفه به نشانی itefaba.com مراجعه نمایید.

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران همچنین در نشست تخصصی جایگاه کیف پول الکترونیک بر ایجاد فرصت‌هایی برای نوآوری و خلاقیت در کسب و کارهای کیف پول الکترونیک تاکید کرد و افزود: پس از راه اندازی "تهران من" به عنوان سامانه جامع شهروندی، کیف پول شهروندی در واقع به شکل واقعی گرفت. همزمان با ثبت نام در این سامانه، شهروند کیف پولی دارد که با آن می‌تواند خدمات زیادی دریافت کند. مثل پرداخت عوارض طرح ترافیک، پرداخت قبوض و پارک حاشیه‌ای و ... همچنین کارت بلیت هم با همین کیف پول قابل شارژ شدن است. البته شهروندان به کیف پول شهرداری محدود نشده‌اند و می توانند از درگاه های مختلف و دسترسی های متنوع بهره ببرند.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در خصوص ایجاد نظام یکپارچه پرداخت خرد شهری هم گفت: برای توسعه سامانه شهرپی در قدم بعدی پس از تاکسی‌ها به سمت میادین میوه و تره بار می‌رویم. ولی در این حوزه کیف پول شهرداری را نیاوردیم. در واقع نباید مردم را مجبور به استفاده از کیف پول خاصی کرد تا کسب و کارها و کیف پول‌های دیگر بتوانند فعالیت کنند.

وی در ادامه با اشاره به رشد کیف پول‌های شهری گفت: اینکه حساب‌های کیف پول باید کنترل شود و یا اینکه مالکیتش در اختیار بانک مرکزی باشد دو موضوع جداست. درآمدزایی کیف پول‌ها طبیعتا اهمیت بسیاری دارد اما اضافه کردن کسب و کارهای جدید هم هزینه بر است. بنابراین بیزنس مدل مناسبی برای کیف پول‌های مستقل باید ایجاد شود. چراکه در غیر این صورت کیف پول‌ها توسعه نمی‌یابند.

فرجود سپس با اشاره به خلاقیت و نوآوری در سرویس‌های کیف پول الکترونیک، تصریح کرد: باید فرصت‌هایی برای رشد، توسعه و نوآوری در این حوزه ایجاد شود. برای مثال ما در شهرداری تهران امسال تصمیم گرفتیم جوایز خوش حسابی عوارض شهرداری را از کیف پول تهران من پرداخت کنیم و این خود به خود موجب تشویق مردم به استفاده از این کیف پول می‌شود. البته کاربردها باید معنادار و سرویس مدار باشند تا شهروند انگیزه واقعی برای استفاده از آن داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سداد هم در ادامه این نشست با اشاره به دستورالعمل کیف پول‌های الکترونیک گفت: لازم است استانداردهایی برای کارمزدهای کیف پول الکترونیک در نظر گرفته شود. اگر نظام کاربردی درستی برای آن تعریف نشود، کاربران اصلا تن به ساخت کیف پول الکترونیک برای خود نمی‌دهند. بنابراین کسب و کارهای مرتبط با این کیف پول‌ها باید شکل بگیرد. کسب و کار کیف پول یک وجهی نیست و بانک مرکزی و سایر نهادها و بیزنس‌ها باید هماهنگ کار کنند.

در بخش دیگری از این پنل، مدیرعامل شرکت به پرداخت نیز با اشاره به لزوم تعریف کاربردهای متنوع برای کیف پول‌های الکترونیک تصریح کرد: هر تغییری در اکوسیستم پرداختی برمی‌گردد به دستورالعمل‌هایی که کمک کننده باشند. سیستم کیف پول را باید احیا کرد و برای آن کاربردهایی ایجاد شود که همه به آن سمت و سو بروند. همچنین باید کیف پول به صورت آفلاین کار کند.

در ادامه، معاون فناوری شرکت تپسی گفت: رگولاتوری، کیف پول را کنار سایر ابزارها دیده و جایگاه مشخصی برای کیف پول میان سایر پرداخت‌های آنلاین نیست. کیف پول‌هایی که ویژه یک اپلیکیشن خاص تهیه شدند برای ایجاد سهولت برای کاربران است و موفق‌ترند. در واقع علاقمندیم کاربر بتواند از کیف پول ما برای خدمات دیگر هم استفاده کند.

رئیس گروه کنترل و نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در این پنل تخصصی با اشاره به ضابطه‌های این نهاد گفت: دیدگاه‌های پشت تهیه دستورالعمل کیف پول‌ها بیشتر برای جلوگیری از پولشویی و با محوریت بانک‌ها است. تعامل پذیری کیف پول‌ها اهمیت بسیاری دارد. در ۹ ماهه اول امسال ۹۰ درصد از تراکنش‌ها زیر ۲۰۰هزار تومان بود و این به معنای ظرفیت‌های بالای کسب و کارها برای توسعه کیف پول‌ها هست.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، نمایشگاه تراکنش که در هتل اسپیناس‌پالاس برگزار می‌شود، روز ۲۴ دی ماه به کار خود پایان می‌دهد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: شهرپی ، تاکسی ، پایتخت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین